Hlavní obsah

Malý skútr za 55 tisíc? Novinky Yamaha pro rok 2024 jsou atraktivní nejen pro kované motorkáře

Foto: Yamaha

Naprostá většina výrobců motorek své stroje kontinuálně modernizuje, přichází s novými barvami, prvky výbavy a dalšími detaily. Yamaha nijak zásadně svou modelovou řadu nemění, ale přesto letos dorazí na trh dvě motorky, které by vás mohly zajímat. Jedna osloví nadšence do retro sportovních motorek, druhá lidi, již na motorku ani nemají řidičák.

Článek

Zima se přehoupla do své druhé poloviny a snad to nebude dlouho trvat a zase budou moci vyjet na motorkách i slečinky, které potřebují pro své výlety sucho a aspoň dvouciferné kladné hodnoty venkovní teploty. Tedy asi 99,9 % motorkářů. My víme, že jsou na světě blázni, již jezdí téměř celoročně. Dokonce i teď v těch několika „teplejších“ zimních dnech je potkáte.

Kdo přemýšlí, že by si na jaře udělal nějakou pěknou motorkou radost, už určitě nedočkavě vyhlíží světové novinky, pečlivě studuje katalogy a neustále obtěžuje nejbližšího prodejce, kdy bude která motorka na skladě a kolik bude stát. Se dvěma zajímavými novinkami teď přišla japonská Yamaha a doplňuje jimi svou rozsáhlou řadu motorek a skútrů, která obsahuje například populární adventure bike Ténéré, cestovní Tracer GT, sportovní motorky řady MT nebo třeba ostrou R1.

Skútr Yamaha RayZR 125

U nás jsou velice oblíbené skútry do 125 cm3, které můžete řídit jen s řidičákem na auto, takže kvůli nim nemusíte znovu do autoškoly a dělat si extra „papíry“ na motorku. Případně na ně můžete skočit už v 16 letech s řidičákem A1. Yamaha teď přichází s novinkou RayZR 125, což má být cenově atraktivní skútr s jednoduchou technikou a minimálními servisními požadavky. Navíc s cenou 54 990 Kč je to opravdu lákavá nabídka. Yamaha se také chlubí bezkonkurenčně nejnižší provozní hmotností stroje jen 99 kg. Standardem dnešních skútrů této kategorie je poměrně rozměrné sedlo pro dva. Objemný odkládací prostor pod sedadlem o objemu 21 l by měl pojmout i integrální přilbu. Je tu také pár praktických detailů a nechybí ani moderní vymoženosti, jako třeba displej s palubním počítačem.

Skútr má vzduchem chlazený jednoválec 125 cm3 se čtyřmi ventily a elektronicky řízeným vstřikováním paliva. Chlazení vzduchem prakticky nevyžaduje údržbu a pomáhá udržovat hmotnost a rozměry skútru s rozumných mezích. Ovšem také většinou stojí za tím, že podobně koncipované skútry nedosahují hraničních hodnot výkonu 11 kW. To je i případ této Yamahy, která má udávané parametry relativně skromných 6 kW (8 k) v 6 500 ot./min a 9,7 Nm v 5 000 ot./min.

Zajímavostí je ovšem elektrická asistence při rozjezdu pomocí startér/generátoru (ano, tenhle skútr je něco na způsob mikrohybridu), což má prý zásadně zlepšit akceleraci při rozjezdu. Hodnotu nejvyšší rychlosti výrobce neudává, ale divili bychom se, kdyby byla vyšší než 100 km/h. Do města to stejně bude stačit. Spíše vás bude zajímat spotřeba. Udávaná hodnota je 1,8 l / 100 km. V městském režimu má spotřebu snižovat i standardně dodávaný systém stop/start. Nádrž na pět a půl litru by tak měla stačit na více než 200 km dojezdu.

Cílem výrobce je nabídnout technicky relativně jednoduchý, na údržbu nenáročný a cenově atraktivní skútr. Není tu tak ABS a vzadu je bubnová brzda, ovšem nechybí systém sdruženého ovládání, kdy stačí brzdit nohou zadní buben a samočinně se tím ovládá i přední brzda. Podvozek je konvenční vpředu s jednoduchou teleskopickou vidlicí a zdvihem 90 mm, vzadu je kyvná vidlice s jedním tlumičem a pružinou a zdvihem 80 mm. Pneumatiky jsou klasické skútrové 90/90-12 vpředu a 110/90-10 vzadu.

Obsluhu zjednodušuje samozřejmost ve formě elektrického startéru, ale také tu máte klasickou „nakopávačku“. Kdo někdy startoval zanedbaný skútr po dlouhé odstávce s vybitou baterií, ví, jak se tohle hodí.

Yamaha XSR900 GP

Další zajímavá novinka roku 2024 je spíše pro fajnšmekry. Yamaha upravila sportovní model XSR900 a dala mu nenápadný přídomek GP. Za ním se skrývá retro kapotáž, přepracovaný předek a upravená zadní kapota. Vznikl tak velmi atraktivní retro bike připomínající slavnou dvoutaktní závodní Yamahu YZR500 z 80. a 90. let. Nutno říci, že k ostré povaze nového XSR se tenhle styl velmi hodí.

O pohon se stará skvělý tříválec CP3 o objemu 890 cm3, který má výkon 87,5 kW (119 koní) v 10 000 ot./min, točivý moment 93 Nm v 7 000 ot./min a svým řevem a radostí po otáčkách si nijak nezadá s ikonickými dvoutakty, na které tahle motorka odkazuje. Kdysi jsme v redakci srovnávali tehdy novou generaci XSR900 s předchůdcem a nutno říci, že je to asi jako srovnávat formuli 1 se Zetorem. Až tak rozdílné oba stroje jsou. A ne, že by původní XSR900 byla líná lemra, jen je to prostě jinak koncipovaná motorka pro pohodové výlety s výkonovou rezervou. Nové XSR už je opravdová raketa.

Yamaha tohle speciální XSR900 GP nabídne ale i v uškrcené verzi A2 o výkonu 35 kW, případně v „otevřené“ verzi A2 s výkonem 70 kW. K dispozici budou dvě barevná provedení a Yamaha samozřejmě nabídne i celou řadu individuálních doplňků a příslušenství. Zásadních technických změn na motoru, převodovce a podvozku se ale proti standardnímu XSR900 verze GP podle všeho nedočká. Není to ani moc potřeba, protože běžné XSR je opravdu povedené samo o sobě. U některých prodejců lze Yamahu XSR900 GP už objednávat za 329 990 Kč.

Související témata:
Načítám