Hlavní obsah

Jawa hodnotí letošní rok. Úspěšný nebyl, ale nevzdává se! A připravuje novinky v oblíbené kategorii

Foto: Jawa

Společnost Jawa v letošním roce představila zajímavé novinky v podobě modelů 650 OHC a 650 OHC Sport. A i když je do prodeje poslala prakticky po sezoně, o první výrobní dávku byl mezi zákazníky zájem.

Článek

Série zhruba 70 exemplářů se totiž téměř celá vyprodala. Jinak ale tradiční česká značka neprožívá ideální období. Jak v rozhovoru pro Garáž.cz prozradil výkonný ředitel společnosti Jawa Moto Jiří Kraft, končící rok 2023 firma celkově hodnotí jako neúspěšný.

Za několik týdnů skončí rok 2023, jaký byl z pohledu společnosti Jawa?

V roce 2022 jsme slavili prodejní úspěchy korespondující s našimi plány rozvoje. Tyto prodejní úspěchy se držely až do podzimu roku 2022, bohužel ve vztahu k neočekávaným okolnostem, jako jsou enormní inflace či zvyšování cen elektrické energie nebo plynu, poté došlo ke znatelnému poklesu prodejů. A musím říci, že toto ochlazení prodejů cítí všichni naši dealeři po celý letošní rok a v konečném důsledku i my. Celkově tedy lze rok 2023 hodnotit jako extrémně neúspěšný.

A co tedy očekáváte od roku nového?

I když byly prodeje motocyklů po celý rok enormně slabé, nevzdávali jsme se a snažili jsme se urychlit přípravu nového modelu Jawa 650 OHC a Jawa 650 OHC Sport. Zahájení prodeje bylo zveřejněno i zde na Garáž.cz a věříme, že další prodejní úspěch s těmito motorkami nás ještě čeká. Případné další novinky plánujeme představit na začátku příštího roku.

Foto: Jawa

Letošní novinka Jawa 650 OHC.

Plánujete nějaké novinky?

Rádi bychom rozvíjeli objemovou kategorii, která byla a leckde ve světě ještě je označována právě jako „kategorie Jawa“, tedy okolo 350 kubických centimetrů.

Jaké plány máte pro vzdálenější budoucnost?

Dlouhodobý záměr je samozřejmě rozvoj naší společnosti a razantní zesílení a navýšení exportu.

O jaké modely značky Jawa je aktuálně největší zájem?

V letošním roce, stejně jako v tom loňském, patří mezi tři neúspěšnější modely Jawa 350 CL Pérák, RVM 500 by Jawa Adventure a Jawa 300 CL.

Už jste zmínil nové kousky Jawa 650 OHC a 650 OHC Sport. Jak úspěšný měly start?

Proti prodejům tohoto modelu hrálo uvedení na trh v podzimním období, ve kterém motocyklisté spíš uskladňují své „miláčky“, než aby si je pořizovali. Ale i přes tento fakt se první výrobní dávka asi 70 kusů prodala téměř celá.

Nejen fanoušci značky u nás občas pokukují po jawách výrobně situovaných do Indie a sledují tamní novinky. Vy z těchto strojů nyní v nabídce máte model Pérák. Jak se mu daří?

Jawa 350 CL Pérák patří mezi naše nejprodávanější modely. Věříme ale, že tato motorka skýtá ještě další, nevyčerpaný obchodní potenciál, a do budoucna s ním určitě počítáme.

Foto: Jawa Moto

Jawa 350 CL Pérák je na českém trhu úspěšná.

Plánujete do Evropy dostat i další modely vyráběné pro indický trh?

Toto je samozřejmě otázka poptávky na evropském trhu. Na jaře letošního roku jsme představili možný model Jawa Yezdi 350 Adventure, avšak s velkým ohlasem se u motocyklistů nesetkal. Nicméně v případě zájmu uvedení do nabídky tohoto modelu, nebo některého dalšího, nevylučujeme.

Co všechno takový import a zařazení do prodeje v Česku, respektive v Evropě vlastně obnáší?

V první řadě je to fyzická modifikace motocyklu pro splnění homologačních podmínek EURO, aktuálně tedy EURO 5, pak následuje evropský homologační proces. To vše není otázka dní, ale několika měsíců, jelikož se na tom podílí více subjektů. O finanční náročnosti této akce asi nemá smysl se dál zmiňovat.

Jak v současné době vypadá typický zákazník Jawy?

Pokud se ptáte na tuzemského zákazníka, je to především motocyklista nebo motocyklistka fandící domácí značce a zároveň orientující se na motorky střední objemové třídy. Nostalgie a vlastenectví u českých zákazníků hrají samozřejmě podstatnou roli.

U zahraničních zákazníků je nákup více podmíněn logickou úvahou spočívající v parametrech motocyklu.

Mají o vaše motorky zájem i mladí zákazníci?

Dříve tomu tak nebylo, v posledních dvou až třech letech se domnívám, že postupně nacházíme cestu i k mladším generacím motocyklistů a máme v plánu na tomto segmentu dále pracovat.

Související témata:
Načítám