Hlavní obsah

Honda Gold Wing, jedna z nejluxusnějších motorek světa, měla být úplně jiný stroj. Teď král cesťáků slaví 50 let speciální edicí

Foto: Honda

Král obřích cestovních motocyklů letos slaví už půl století na trhu. Honda se rozhodla připravit speciální edici. Tak si pojďme tuto ikonu dálkového cestování na dvou kolech ve dvou blíže připomenout.

Článek

Jsou cestovní motorky, jsou velké motorky a pak je Honda Gold Wing. Mezi motorkáři je tohle ikona, ale Gold Wing zná určitě spousta lidí, kteří se jinak o motorky moc nezajímají. Přesto tato obří cestovní motorka se šestiválcem původně vůbec neměla vypadat tak, jak dnes vypadá.

Historie Gold Wingu sahá až do roku 1972, kdy Honda, potěšená úspěchem motocyklu CB 750, dala dohromady tým inženýrů s úkolem připravit nový vlajkový model. Vedoucím projektu byl zvolen Shoichiro Irimajiri, který v minulosti vyvíjel pro Hondu motory pro formuli 1. Původně měl být Gold Wing supersportovní motocykl, který by se v hierarchii usadil nad CB 750, ale pak Honda zjistila, že skutečnou dírou na trhu jsou pohodlné cestovní motocykly. Opravdu nechybělo mnoho a Gold Wing by byl spíše něco, jako je dneska Suzuki Hayabusa. Velký cestovní supersport s co možná největším a nejvýkonnějším motorem.

Ve Spojených státech, které byly pro Hondu cílovým trhem, byla po pohodlných cestovních strojích poptávka. Honda si udělala rešerši a vlastně přišla s motorkou, která odpovídala požadavkům zákazníků. Mělo jít hlavně o mimořádně spolehlivý a pohodlný stroj na dlouhé cesty ve dvou a se zavazadly.

Harleye překonal hned na první dobrou

V září 1974 byl model označený jako GL 1000 představen americkým dealerům. Překvapil podélně uloženým plochým čtyřválcem o velkém objemu 1,0 l, pohonem zadního kola kardanem a vodních chlazením (byla to první sériová japonská motorka s vodou chlazeným čtyřtaktem). Motor měl výkon 80 koní a velmi plochou křivku točivého momentu. Gold Wing s hmotností 265 kg upaloval až 180 km/h a dálkové jezdce potěšil spotřebou kolem 5 l / 100 km. Soudobá Electra Glide od Harleye nabídla ze své vzduchem chlazené dvanáctistovky jen asi 58 koní.

Foto: Honda

První gold wingy byly naháče, kapotáž nakonec shodou náhod Honda nestihla dodat. Otevřelo to ale příležitost výrobcům doplňků.

Následně se Gold Wing představil také v Evropě v Kolíně nad Rýnem a Paříži. V prosinci 1974 byla zahájena sériová výroba a prodej začal v roce 1975. Zajímavé je, že vůbec první Gold Wing ale nebyla kapotovaná cestovní motorka, jak bylo původně plánováno, nýbrž naháč bez kapotáže a ochrany proti počasí. Údajně se nešťastnou náhodou zničily formy pro výrobu cestovního příslušenství. Tím vznikla díra na trhu a zejména designér Craig Vetter se proslavil výrobou speciální turistické kapotáže.

V roce 1978 prodělal Gold Wing první modernizaci, dostal nový výfukový systém, menší efektivnější karburátory, upravený předstih i časování ventilů a litá kola (která ale později byla i předmětem svolávací akce). Ve stejném roce bylo dosaženo už 100 000 vyrobených kusů.

Foto: Honda

Plochý motor a pohon kardanem zůstal Gold Wingu celou dobu. Nejprve to byl čtyřválec, později šestiválec. Motorka proslula hlavně vysokou provozní spolehlivostí, které se harleye rovnat nemohly.

V roce 1980 byla spuštěna sériová výroba druhé generace Gold Wingu (GL1100) v americkém Ohiu. Verze Interstate již standardně nabízela žádanou celokapotáž, která byla doposud k mání jen jako nezávislý doplněk. Motor zvýšil objem na 1,1 l, ale výkon vzrostl jen trochu. Honda navíc čelila nové domácí konkurenci od Suzuki a Yamahy, takže Gold Wing šel více směrem k luxusně vybavené cestovní motorce.

Zajímavostí bylo třeba zadní vzduchové odpružení a kombinovaný brzdový systém (jezdec nemusel mačkat obě brzdy, stačilo jen libovolnou jednu). V roce 1982 překonává Gold Wing metu 200 000 vyrobených kusů a do prodeje přichází luxusní verze GL 1100 Aspencade obsahující například rádio a digitální přístrojový štít.

Foto: Honda

Klasické osmdesátky! Digitální displeje a spousta knoflíků. Plně vybavený Gold Wing byl mimořádně luxusní motorkou, nechybělo ani rádio. A stál víc než slušné auto, což ostatně platí dodnes.

V roce 1984 se začíná prodávat třetí generace Gold Wingu (GL 1200). Plochý čtyřválec teď má už 1,2 l, 94 koní a 105 Nm. Gold Wing nyní zvládá hravě přes 200 km/h. Zároveň je už vyrobeno celkem 300 000 kusů. Na oslavu deseti let na trhu přichází v roce 1985 speciální edice s elektronickým vstřikováním paliva. To už ale z trhu mizí nekapotovaná verze a Gold Wing se prodává již výhradně s kompletní kapotáží a cestovní výbavou. To prakticky přes noc pohřbilo všechny výrobce cestovních doplňků na tento model.

Konečně šestiválec!

V roce 1988 míří do prodeje čtvrtá generace Gold Wingu (GL 1500), nyní již vybavená šestiválcovým motorem. Má výkon 100 koní a točivý moment 150 Nm. Takový motor měl mít původně vůbec první Gold Wing, ale Honda se nakonec rozhodla pro menší ekonomičtější čtyřválec. Gold Wing také dostal zpátečku, která fungovala pomocí obráceného chodu startéru. V roce 1991 překonává americký závod Hondy již půl milionu vyrobených motocyklů, samotný Gold Wing dosáhl na číslo 400 000 v roce 1992. Ve stejném roce se také pořádá první oficiální sraz gold wingů v USA a tato tradice se opakuje každoročně, i na jiných kontinentech.

Foto: Honda

Každoroční oficiální srazy majitelů přilákají tisíce motorkářů z celého světa. Někteří neváhají dorazit ani na vzdálenost několika tisíc kilometrů.

Foto: Honda

Z Gold Wingu se stal výhradně obří luxusní cesťák s hmotností přes 400 kg a maximální možnou výbavou. Honda ale myslela i na bezpečnost.

V devadesátých letech prochází Gold Wing postupnou modernizací a doplňováním výbavy. V roce 2001 přijíždí pátá generace s označením GL 1800, samozřejmě stále vybavená plochým šestiválcem. Teď už má motor objem přes 1,8 l, výkon 120 koní a točivý moment 167 Nm. Plně vybavený Gold Wing ale už váží přes 400 kg. V roce 2006 dostal Gold Wing jako první sériově vyráběný motocykl airbag. O rok později překročil počet vyrobených gold wingů metu 600 000 kusů.

V roce 2009 skončila výroba Gold Wingu v USA a vrací se výhradně zpět do Japonska. V roce 2017 překročil Gold Wing 700 000 vyrobených kusů a v roce 2018 zamířila na trh už jeho šestá generace, opět označená jako GL 1800. Šestiválec má teď 125 koní a 170 Nm. Poprvé lze mít i automatickou dvouspojkovou převodovku. I s tou ale váží Gold Wing „jen“ 385 kg. Na technice Gold Wingu vzniklo i několik samostatných motocyklů. Nejznámější je asi obrovský šestiválcový cruiser F6C Valkyrie vycházející z GL 1500 a moderní nástupce, stylový a o poznání lehčí F6B Bagger s osmnáctistovkou.

Foto: Honda

Gold Wing je charakteristický plochým šestiválcem. Barevné provedení limitované edice odkazuje na historii modelu.

Honda pro letošek připravila speciální edici Gold Wingu vyvedenou v ikonických barvách odkazujících na historii modelu - v metalíze Bordeaux Red Metallic nebo zlaté Eternal Gold. Samozřejmě je tu plno drobných detailů, ale technika se zásadně nemění. Zákazníci navíc k prvním 1833 v Evropě prodaným motocyklům Gold Wing dostanou exkluzivní modýlek motocyklu o rozměrech 11 × 6 palců a také spoustu dalších upomínkových předmětů, například krásnou knihu o historii modelu.

Ojetých gold wingů je dost

Gold Wing vůbec není nedostupná motorka. Klasiku ze 70. a 80. let v podobě modelů GL 1000 a GL 1100 můžete mít za necelých 100 000 korun a jsou to velice zachovalé a funkční motocykly. Zrenovované stroje ale vycházejí na zhruba dvě stě tisíc. Šestiválcový Gold Wing GL 1500 z 90. let ale není nic laciného. Tento obří luxusní cesťák může být váš za 160 až 250 000 Kč. Aktuálně je v české inzerci zhruba desítka slušných kusů. Na druhou stranu udržované originální stroje už na ceně neklesají, spíše naopak. Může to být skvělá investice.

Model GL 1800 se pod 200 tisíc shání velice těžko, spíše počítejte s cenami 250 až 350 tisíc korun. Aktuální generace Gold Wingu GL 1800 pod 600 tisíc nebývá. Nová plně vybavená motorka stojí přes 900 tisíc korun. Za půl milionu se dá koupit menší „Bagger“.

Pokud by vás lákal ojetý Gold Wing, počítejte s tím, že bude mít docela dost najeto, i na poměry cestovních motorek. Nejsou výjimkou stroje s více než 200 000 km. Jedná se ale o velice spolehlivý cestovní motocykl, který s běžnou údržbou najede obrovské porce kilometrů. Internet je plný příběhů lidí, kteří s Gold Wingem najedou třeba 20 000 km ročně.

Související témata:
Načítám