Článek
Nejprve snad trochu kontextu. Velké X-ADV má objem 750 ccm a svou pohonnou jednotku – dvouválec s automatickou dvouspojkovou převodovkou – sdílí s maxiskútrem Forza 750. Nové „malé“ ADV má kubaturu už v názvu – je to 350 (reálně 330) ccm a svůj jednoválec s klasickým skútrovým variátorem a odstředivou spojku sdílí (nepřekvapivě) s menší Forzou 350.
Jenže i přesto, že ADV 350 i Forza 350 stojí v ceníku stejně, ADV je o dost „fešnější“ stroj, s designem odvozeným od většího sourozence X-ADV. Má kryty rukojetí na širších a vysoko posazených řídítkách, nastavitelné kompaktní plexi, silnější přední obrácené vidlice ve zlaté barvě nebo pěkný design kol, evokující vyplétané ráfky. Samozřejmě že část z těchto prvků je jenom „na oko“ a co si budeme namlouvat, do žádného terénu se s ním nikdo pouštět nebude, ale tenhle „adventure styl“ se teď prostě nosí, a ADV tak hezky vystupuje z šedi skútrového vozového parku.
Skútr, se kterým se příjemně žije
Ono taky důležitější než ta „adventure“ složka je na ADV soužití v reálném životě. Čímž mám pochopitelně na mysli plnění každodenních povinností, kdy skútr slouží čistě jako dopravní prostředek a očekává se od něj co největší přívětivost. Právě tu totiž ADV prezentuje v maximální možné míře.
Tak v první řadě – všechno je tady bezklíčové. Bezklíčové je zapalování se zamykáním řídítek, bezklíčový je přístup pod sedlo i k hrdlu nádrže, a bezklíčový je dokonce i kufr na nosiči. Sice s ním vypadáte, že vezete pizzu, ale praktičnost mu nejde upřít, protože se do něj vejde brašna s notebookem i velká integrální přilba.
Další dvě integrály (nebo třeba dvě tašky s nákupem) se vejdou pod sedlo a na takové ty nezbytné zbytečnosti, jako je mobil a peněženka, je tu ještě hluboká schránka před levým kolenem, ve které nechybí ani nabíjecí USB port.
Ani velký ani malý, ani rychlý ani pomalý
Jakmile jsem zabydlen, přehazuji nohu přes sedlo (je to jednodušší než ji přetahovat přes zvýšený prostor před sedlem) a spínačem evokujícím starý sporák zapínám zapalování. Kdesi pod zadkem mi zastartuje vodou chlazený jednoválec, usazující se na dusajícím volnoběhu. Pozice za širokými řídítky je samozřejmě naprosto uvolněná, na sedle i na plotnách pro nohy je spousta místa, a dokonce si jde za řídítky i docela pohodově stoupnout. Podstatné informace mi pak ukazuje tak akorát velký a jednoduchý displej budíků, který sice neumí žádné supermoderní vychytávky a propojení s mobilem, ale dozvím se z něj všechno potřebné a navíc má takový kontrast, že zůstává bezvadně čitelný, i když na něj přímo zasvítí nízké zapadající slunce.
Třistapadesátka (tedy vlastně „třistatřicítka“) má výkon 29 koní, točivý moment 31,5 Nm a na skútr o pohotovostní hmotnosti 186 kilogramů úplně v pohodě dostačuje. Ve sprintech ze světel vítězím pokaždé a až do necelých 100 kilometrů v hodině se dá pořád bavit o slušně svižné akceleraci. Samozřejmě, že kdyby měl motor o sto kubíků vyšší objem a o pár koní navíc, vůbec nic by se nestalo, ale i takhle to celkem v klidu stačí i na to, abych se zvládnul svižně a pohodově pohybovat i mimo město.
Tady se dostávám k jádru toho, v čem vlastně ADV 350 naprosto exceluje. V každé myslitelné situaci, kterou na ni naložíte, je totiž „tak akorát“. Po městě se pohybuje svižně, díky nepřehnaným rozměrům se v klidu vejde mezi auta a vlastně není na řízení o moc náročnější než malá stopětadvacítka. Mimo město ale nepostrádá výkon, i těch 130 po dálnici se dá udržet a auto předjedete bez toho, abyste tlačili čísla na rychloměru i očima. Větší kola a slušné zdvihy odpružení si navíc poradí i s rozmlácenou okreskou, a jak dojde na svižněji projížděné zatáčky, chová se větší skútr na delším rozvoru jistě a stabilně a nechá se ovládat jako motorka.
Popravdě jsem asi nečekal, že by mě nějaký skútr někdy takhle bavil. Uměl bych si představit, že by mělo „malé ADV“ ještě o kus vyšší výkon, ale stejně vystřihávám velkou poklonu před tím, jak statečně a dobře zvládá dělat všechno, co se po něm chce, nemluvě o příkladné přívětivosti a jednoduchosti používání. Na dojíždění zpoza města do centra bych jen těžko hledal lepší stroj.
Krom toho je na ADV 350 pověšena i celkem fajnová cenovka. Za ADV 350 bez kufru, ale jinak s veškerou výbavou, zaplatíte 154 900 korun. Za kufr s bezklíčovým otevíráním a jeho nosič se pak připlácí rozumných 10 000, které bych rozhodně zainvestoval.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | jednoválec, chlazení vodou, SOHC, vstřikování |
Objem | 330 cm3 |
Výkon | 29 koní (21,5 kW) při 7 500 ot./min. |
Točivý moment | 31,5 Nm při 5 250 ot./min. |
Spojka | samočinná odstředivá spojka |
Převodovka | variátor |
Finální převod | klínový řemen variátoru |
Přední zavěšení | USD teleskopická vidlice Showa, průměr 37 mm, 125 mm zdvih |
Zadní zavěšení | dva tlumiče Showa, 130 mm zdvih |
Velikost kol | 15" vpředu, 14" vzadu |
Přední brzdy | 256 mm kotouč, 2pístový třmen Nissin, ABS |
Zadní brzdy | 240 mm kotouč, 1pístový třmen Nissin, ABS |
Pohotovostní hmotnost | 186 kilogramů |
Objem nádrže | 11,7 litru |
Rozvor | 1 520 milimetrů |
Výška sedla | 795 milimetrů |
Testovací jezdec má na sobě | |
---|---|
Přilba | LS2 Challenger C Solid Carbon |
Bunda | Macna Hurracage |
Kalhoty | Dainese Bonneville |
Boty | MBW Poco |
Rukavice | Five Sport City |