Článek
Nejprve snad trochu kontextu. Velké X-ADV má objem 750 ccm a svou pohonnou jednotku – dvouválec s automatickou dvouspojkovou převodovkou – sdílí s maxiskútrem Forza 750. Nové „malé“ ADV má kubaturu už v názvu – je to 350 (reálně 330) ccm a svůj jednoválec s klasickým skútrovým variátorem a odstředivou spojku sdílí (nepřekvapivě) s menší Forzou 350.
Jenže i přesto, že ADV 350 i Forza 350 stojí v ceníku stejně, ADV je o dost „fešnější“ stroj, s designem odvozeným od většího sourozence X-ADV. Má kryty rukojetí na širších a vysoko posazených řídítkách, nastavitelné kompaktní plexi, silnější přední obrácené vidlice ve zlaté barvě nebo pěkný design kol, evokující vyplétané ráfky. Samozřejmě že část z těchto prvků je jenom „na oko“ a co si budeme namlouvat, do žádného terénu se s ním nikdo pouštět nebude, ale tenhle „adventure styl“ se teď prostě nosí, a ADV tak hezky vystupuje z šedi skútrového vozového parku.
Skútr, se kterým se příjemně žije
Ono taky důležitější než ta „adventure“ složka je na ADV soužití v reálném životě. Čímž mám pochopitelně na mysli plnění každodenních povinností, kdy skútr slouží čistě jako dopravní prostředek a očekává se od něj co největší přívětivost. Právě tu totiž ADV prezentuje v maximální možné míře.

Na první pohled se to možná nezdá, ale ADV 350, navíc s doplňkovým kufrem, se řadí mezi motorky, se kterými se můžete stěhovat
Tak v první řadě – všechno je tady bezklíčové. Bezklíčové je zapalování se zamykáním řídítek, bezklíčový je přístup pod sedlo i k hrdlu nádrže, a bezklíčový je dokonce i kufr na nosiči. Sice s ním vypadáte, že vezete pizzu, ale praktičnost mu nejde upřít, protože se do něj vejde brašna s notebookem i velká integrální přilba.

Jakmile se kufr zacvakne a uzamkne na svoje místo, můžete klíč strčit navždycky do kapsy. Otevírání probíhá tlačítkem zespod a ADV jej nechá odemknout samozřejmě pouze tehdy, když je bezkontaktní klíčenka v blízkosti
Další dvě integrály (nebo třeba dvě tašky s nákupem) se vejdou pod sedlo a na takové ty nezbytné zbytečnosti, jako je mobil a peněženka, je tu ještě hluboká schránka před levým kolenem, ve které nechybí ani nabíjecí USB port.

Šikovná hluboká přihrádka vyřeší vybitou baterku i strach z toho, že vám vypadají věci z kapes
Ani velký ani malý, ani rychlý ani pomalý
Jakmile jsem zabydlen, přehazuji nohu přes sedlo (je to jednodušší než ji přetahovat přes zvýšený prostor před sedlem) a spínačem evokujícím starý sporák zapínám zapalování. Kdesi pod zadkem mi zastartuje vodou chlazený jednoválec, usazující se na dusajícím volnoběhu. Pozice za širokými řídítky je samozřejmě naprosto uvolněná, na sedle i na plotnách pro nohy je spousta místa, a dokonce si jde za řídítky i docela pohodově stoupnout. Podstatné informace mi pak ukazuje tak akorát velký a jednoduchý displej budíků, který sice neumí žádné supermoderní vychytávky a propojení s mobilem, ale dozvím se z něj všechno potřebné a navíc má takový kontrast, že zůstává bezvadně čitelný, i když na něj přímo zasvítí nízké zapadající slunce.

Složitých infotainmentů propojených s telefonem netřeba, mnohdy akorát ruší od řízení. Digitální přístrojovka obsahuje vše podstatné a ještě je na ni dobře vidět
Třistapadesátka (tedy vlastně „třistatřicítka“) má výkon 29 koní, točivý moment 31,5 Nm a na skútr o pohotovostní hmotnosti 186 kilogramů úplně v pohodě dostačuje. Ve sprintech ze světel vítězím pokaždé a až do necelých 100 kilometrů v hodině se dá pořád bavit o slušně svižné akceleraci. Samozřejmě, že kdyby měl motor o sto kubíků vyšší objem a o pár koní navíc, vůbec nic by se nestalo, ale i takhle to celkem v klidu stačí i na to, abych se zvládnul svižně a pohodově pohybovat i mimo město.

Pohodlný a rychlý pohyb po městě, přitom ale bez omezení mimo město. Spousta skútrů je moc malá nebo naopak moc velká, ADV se chlubí přesně vyladěným kompromisem
Tady se dostávám k jádru toho, v čem vlastně ADV 350 naprosto exceluje. V každé myslitelné situaci, kterou na ni naložíte, je totiž „tak akorát“. Po městě se pohybuje svižně, díky nepřehnaným rozměrům se v klidu vejde mezi auta a vlastně není na řízení o moc náročnější než malá stopětadvacítka. Mimo město ale nepostrádá výkon, i těch 130 po dálnici se dá udržet a auto předjedete bez toho, abyste tlačili čísla na rychloměru i očima. Větší kola a slušné zdvihy odpružení si navíc poradí i s rozmlácenou okreskou, a jak dojde na svižněji projížděné zatáčky, chová se větší skútr na delším rozvoru jistě a stabilně a nechá se ovládat jako motorka.

I když tohle u motorek běžně neřeším, u skútru zmíním i spotřebu. Ta se ustálila na rovných 4 litrech, což znamená necelých 300 kilometrů dojezdu v nádrži o objemu 11,7 litru
Popravdě jsem asi nečekal, že by mě nějaký skútr někdy takhle bavil. Uměl bych si představit, že by mělo „malé ADV“ ještě o kus vyšší výkon, ale stejně vystřihávám velkou poklonu před tím, jak statečně a dobře zvládá dělat všechno, co se po něm chce, nemluvě o příkladné přívětivosti a jednoduchosti používání. Na dojíždění zpoza města do centra bych jen těžko hledal lepší stroj.
Krom toho je na ADV 350 pověšena i celkem fajnová cenovka. Za ADV 350 bez kufru, ale jinak s veškerou výbavou, zaplatíte 154 900 korun. Za kufr s bezklíčovým otevíráním a jeho nosič se pak připlácí rozumných 10 000, které bych rozhodně zainvestoval.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | jednoválec, chlazení vodou, SOHC, vstřikování |
Objem | 330 cm3 |
Výkon | 29 koní (21,5 kW) při 7 500 ot./min. |
Točivý moment | 31,5 Nm při 5 250 ot./min. |
Spojka | samočinná odstředivá spojka |
Převodovka | variátor |
Finální převod | klínový řemen variátoru |
Přední zavěšení | USD teleskopická vidlice Showa, průměr 37 mm, 125 mm zdvih |
Zadní zavěšení | dva tlumiče Showa, 130 mm zdvih |
Velikost kol | 15" vpředu, 14" vzadu |
Přední brzdy | 256 mm kotouč, 2pístový třmen Nissin, ABS |
Zadní brzdy | 240 mm kotouč, 1pístový třmen Nissin, ABS |
Pohotovostní hmotnost | 186 kilogramů |
Objem nádrže | 11,7 litru |
Rozvor | 1 520 milimetrů |
Výška sedla | 795 milimetrů |
Testovací jezdec má na sobě | |
---|---|
Přilba | LS2 Challenger C Solid Carbon |
Bunda | Macna Hurracage |
Kalhoty | Dainese Bonneville |
Boty | MBW Poco |
Rukavice | Five Sport City |