Hlavní obsah

Hledáte skútr od zavedené značky do 70 000 Kč, na který vám stačí řidičák na auto? Našli jsme je za vás

Foto: Dana Strejčovská

Asi si řeknete, že když levný skútr, tak nějakou „čínu“ za třicet tisíc, že to stejně jen bude nějaká okopírovaná Honda s „ukradeným“ motorem. To může být pravda, ale opravdu levné čínské skútry jsou většinou mizerně zpracované, z laciných materiálů a nemají takovou životnost pohonné jednotky. My jsme vybírali cenově dostupné stroje od zavedených značek.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Uživatelé si u opravdu laciných čínských skútrů za 30 tisíc (ale někdy i za víc) stěžují na postupný pokles výkonu, úniky provozních kapalin, vysokou spotřebu paliva, obtížné startování a horší ovladatelnost, například kvůli často naprosto tragickým pneumatikám a také nekvalitním dílům podvozku.

Tohle u zavedených značek tolik nehrozí a ať už se rozhodnete pro jakéhokoli výrobce, zpravidla dostane celkem kvalitní a hlavně spolehlivou motorku, která s běžným servisem najede neuvěřitelné porce kilometrů. Jsou lidé, co na svém skútru kroutí už přes 50 000 km a jen mění olej, svíčky, gumy a jednou za čas řemen variátoru. Ale jsou i kusy, co pořád po 100 000 km jezdí jako „zamlada“.

Mnoho tradičních výrobců ale zjednodušilo nabídku a vyloženě levné skútry od nich nekoupíte. V relaci kolem 60 tisíc korun například italské značky Piaggio či Aprilia nabízejí spíše jen padesátky, stopětadvacítky začínají až nad 80 000 Kč, tedy dost nad naším limitem. A třeba roztomilá Vespa je už opravdu drahá stylovka, za 140 tisíc dostanete u jiných značek mnohem více motorky. U Vespy prostě platíte za značku a design, je to takový Mini Cooper mezi skútry.

Foto: Lukáš Volšický

Jakýmsi „etalonem“ cenově dostupných skútrů se slušným výkonem byla vždycky Honda PCX. Ale na ni potřebujete přes 80 tisíc korun. Seženete však mnohem levnější a jednodušší skútry, a to i od zavedených značek.

Když tedy nechcete z nějakého důvodu lacinou „čínu“ (a těch rozumných důvodů může být opravdu hodně), překvapivě není těch skútrů za zhruba šedesát tisíc zas tak moc. Tak se pojďme podívat, co v této kategorii levných skútrů na trhu je a kolik si musíte našetřit. Samozřejmě komu nevadí trochu ojetá motorka, může za tyhle peníze koupit ojetý výkonnější skútr, který nový stojí dvakrát tolik.

Keeway Zahara (52 990 Kč)

Foto: Keeway

Skútry Keeway sice nyní pocházejí z Číny, ale značka není původně čínská a i kvalita je nad obvyklým čínským průměrem. V relaci kolem šedesáti tisíc korun si u ní vyberete.

Značka Keeway vznikla původně v EU (konkrétně v Maďarsku) jako výrobce levných motorek, ale časem ji pohltil čínský gigant, pod který patří například i legendární italská značka Benelli. Ta se teď stará hlavně o design a na motocyklech značky Keeway je to vidět. Tohoto výrobce nelze zcela ignorovat, protože se běžné čínské produkci vymyká, jsou to přece jen lepší stroje, než si pod pojmem „Čína“ představíte. Cenovým základem „stopětadvacítek“ je roztomilý „dámský“ skútr Zahara za 52 990 Kč (výkon 6,4 kW), za 59 990 Kč lze mít moderní skútr Vieste 125 (7,2 kW). Leckoho jistě zaujme i retro skútr Sixties 125 za 64 990 Kč (7,2 kW). Všechny zmíněné modely mají jednoduché vzduchem chlazené jednoválce. Značka Keeway má cenově atraktivních skútrů kolem 60 tisíc korun v nabídce docela dost.

Yamaha RayZR (54 990 Kč)

Foto: Dana Strejčovská

Yamaha RayZR je nejlevnější skútr na českém trhu od renomovaného výrobce. Ušetřené korunky pak můžete vrazit třeba do kvalitnější helmy, dobrých rukavic a pořádných bot, ve kterých se vám při pádu neprobrousí kotník až na kost.

Za tyhle peníze je Yamaha RayZR bezkonkurenční „značkový“ skútr do města. Malá stopětadvacítka se vzduchem chlazeným motorem možná nemá špičkový výkon (má jen 6 kW) a nejede 110 km/h jako skútry s 11kW motory za dvojnásobnou cenu, ale z místa díky mild-hybridní elektrické asistenci vypálí moc pěkně a na padesátce jste stejně rychle jako na silnějších skútrech. Díky nízké hmotnosti 99 kg se také dobře ovládá, spotřeba je okolo 2 l / 100 km, a i když ho asi moc často potřebovat nebudete, máte plné značkové servisní zázemí. Díky sdruženému brzdovému systému malý skútr také zastaví doslova na fleku. Milovníci jednoduchých motorek ocení přehledný přístrojový panel a také možnost startování mechanickou „nakopávačkou“. Na to, jak je tato Yamaha levná, překvapí kvalitním zpracováním.

Honda Vision 110 (59 900 Kč)

Foto: Honda

Honda Vision 110 má menší objem, ale slušný výkon. A nechybí ani pár užitečných drobností, a dokonce bezklíčové startování. Pro mnoho lidí v celé Evropě je tento skútr symbolem spolehlivé a levné mobility v ucpaném městě.

Svůj skútr do 60 tisíc má i Honda, která je v této kategorii symbolem absolutní spolehlivosti a kvality. Model Vision 110 je také technicky velmi jednoduchý, ale od jiných skútrů se liší většími koly (má 16″ kolo vpředu a 14″ kolo vzadu). Díky tomu jeho ovladatelnost více připomíná větší motorku a je stabilnější. Vzduchem chlazený motor s elektronickým vstřikováním paliva má objem jen 109 cm3, ale výkon 6,4 kW, a i když Honda rychlost neuvádí, tak podle uživatelů není problém ho rozjet na 90 km/h. Spotřeba se pohybuje kolem 2 l / 100 km, zamrzí jen velmi malá nádrž na necelých pět litrů. I v této ceně dostanete pohodlný „bezklíčový“ přístup, se kterým je každodenní používání motorky mnohem pohodlnější. Zejména, když často od stroje odbíháte. Připlatit si můžete i za praktický horní kufr na velkou přilbu.

Suzuki Address 125 (59 900 Kč)

Foto: Suzuki

Suzuki má také v nabídce skútr pod 60 tisíc korun. Ani on nemá plných 11 kW, kolik dovolují předpisy, ale ve městě bude jeho výkon lehce přes 6 kW určitě stačit.

Jednoduchou stopětadvacítku se vzduchem chlazeným, ale už moderním motorem se vstřikováním, prodává do šedesáti tisíc korun i Suzuki. Je to klasický městský skútr s 12″ kolem vpředu a 10″ vzadu a zadní bubnovou brzdou. Ale čím jednodušší, tím pro mnoho lidí určitě lepší. Dokonce je tu i možnost startování „nakopávačkou“, i když elektrický startér je samozřejmostí. Motor má výkon 6,4 kW a i tento „moped“ překoná 90 km/h, podle očekávání už to však nad 60 km/h nebude žádná sláva. V této třídě levných skútrů už se na stovku vyškrábete jen z kopce, zalehnutí a s větrem v zádech. I tento skútr jezdí se spotřebou kolem 2 l / 100 km a krom naprosto běžného levného servisu nic nepotřebuje. Suzuki s touto spolehlivou technikou prodává s příplatkem jen pět tisíc korun designově zajímavý skútr Avenis 125, kdybyste nechtěli to klasické retro Address.

Kymco Agility Carry (59 900 Kč)

Foto: Kymco

Pokud jste si někdy objednali přes mobil pizzu od některé z rozvážkových služeb, tak je dost pravděpodobné, že k vám přijela na tomto skútru.

Na českém trhu je oblíbená také tchajwanská značka Kymco s více než padesátiletými zkušenostmi s výrobou skútrů a čtyřkolek. Rozhodně to nejsou špatné stroje. Nejdostupnější model Agility Carry je dost možná nejrozšířenější skútr mezi rozvážkovými službami, prodává se totiž i se sadou praktických nosičů. Je to ale jediné Kymco, které se vejde do 60 000 korun, takže tento asijský výrobce podbízivou cenovou politiku rozhodně nerazí. Vzduchem chlazený jednoválec se vstřikováním paliva má výkon 6,8 kW. Za malý příplatek 5 000 korun ale můžete mít přece jen dospělejší skútr Kymco Agility City+ na větších kolech, případně trochu propracovanější Agility S s výkonem zvýšeným na 7,8 kW a lepší technikou. Menší nevýhodou těchto skútrů z Tchaj-wanu je vyšší hmotnost (podle verze okolo 130 kg).

Peugeot Tweet 125i (69 900 Kč)

Foto: Peugeot

Ne, to není podivná shoda jmen nebo nějaký korporátní boj o práva na používání značky. Peugeot opravdu vyrábí kromě aut i motorky a skútry. A prodávají se docela dobře.

Asi víte, že Peugeot nedělá jen auta, ale také motorky a třeba i bicykly. Nejdostupnější stopětadvacítkový skútr je model Tweet. Má vzduchem chlazený jednoválec o výkonu 8,4 kW, samozřejmě mu nechybí vstřikování paliva, díky němuž nemá problém plnit emisní normu Euro 5, kvůli které spousta motorek musela skončit. I tento skútr umí jezdit úsporně za zhruba dva litry na 100 km, s hmotností pouze 106 kg a hlavně 16″ koly se také dobře ovládá. Skútr Tweet od Peugeotu má rovněž 12V zásuvku pod sedlem a přídavný nosič, na který si můžete dokoupit originální kufr. Z nabídky francouzské značky je to nejdostupnější model, další stroje už jsou podstatně dražší.

Tohle je ale překvapivě ve značkové nabídce všechno. Jestli jsme na něco zapomněli, neváhejte ostatním zmíněný skútr připomenout v komentářích. „Etalon“ značkových skútrů Honda PCX 125 stojí už přes 80 tisíc korun a podobné konkurenční modely se také pohybují v této relaci, obvykle do 90 tisíc korun. Kolem sta tisíc je pak velmi široká nabídka, spadají sem už „velké“ skútry, na kterých se dá jezdit i ve dvou, a nabízejí plných 11 kW. Jsou ale i opravdu luxusní skútry za 140 tisíc a víc, takže drahá není jen stylová Vespa.

Vy se ale stejně budete rozhodovat podle osobních preferencí, protože motorka se vám také musí líbit a musí vám „padnout“. Věříme, že solidní prodejce nebude mít problém vám stroj i půjčit, abyste si ho aspoň trochu vyzkoušeli.

Načítám