Článek
Pro jistotu přesto počátky automobilky Škoda stručně připomeňme. Vrátit se kvůli tomu musíme na konec 19. století - v prosinci roku 1895 totiž dva nadšení cyklisté založili v Mladé Boleslavi podnik na výrobu jízdních kol. Těmi cyklisty byli mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement.
A už za pouhé čtyři roky fungování pánové činnost firmy rozšířili také o produkci motocyklů, které dostaly označení Slavia.
K dispozici byly vlastně modely dva - Slavia A a Slavia B. Oba stroje využívaly vzduchem chlazený jednoválec, jeho parametry se ale u obou motocyklů lišily. Slavia A byla slabší, poháněl ji motor o objemu 184 cm3 a výkonu 0,9 kW (1,25 k), „béčko“ dostalo větší pohonnou jednotku o objemu 240 cm3, která poskytovala výkon 1,3 kW (1,75 k). Zatímco Slavia A se rozjela nejvýše na 30 km/h, Slavia B dokázala svištět až 40 km/h.
Z dnešního pohledu je zajímavá také absence převodovky, zadní kolo poháněl plochý řemen vedený přímo od motoru. K dispozici byla také šlapadla, ta sloužila ke startování a jako pomocný převod, přenos síly řešil řetěz.
A právě motocyklu Slavia, konkrétně tomu ve výkonnější verzi B, se rozhodl složit poctu francouzský designér Romain Bucaille, který od roku 2018 pracuje ve Škoda Design a věnuje se exteriérům vozů. Romain vytvořil vizi moderní interpretace Slavie B, a to v podobě úžasného café raceru.

Designér Romain Bucaille a Laurin & Klement Slavia B.
„Chtěl jsem udělat něco výjimečného, podívat se ke kořenům značky. Na autech pracuji každý den, a jelikož jsem i fanoušek motorek, jednu vytvořit pro mě bylo příjemným zpestřením,“ vysvětluje designér.
Jeho koncept sice jezdí na elektřinu, vzhledově přesto navazuje na Slavii B. Využívá tak typický tvar rámu motocyklů Laurin & Klement, ve kterém byl původně uchycen spalovací motor. „Měl skutečně charakteristický tvar, motor obepínal, zespodu ho chránil a dostával se níž než zbytek konstrukce,“ popisuje Romain.
Prostor rámu je ovšem v elektrické studii prázdný, jen do něj nápaditě vstupuje moderně pojaté logo Laurin & Klement, které působí, jako by se v tomto prostoru vznášelo.
Futuristická Slavia B má zároveň připomenout spolehlivost a sportovní výkony původních strojů. Tovární jezdec Narcis Podsedníček s modelem Slavia B například v roce 1901 jako jediný motocyklista z deseti startujících dojel do cíle náročného závodu z Paříže do Berlína.
„Na sportovní prvky původního motocyklu odkazuje i sedlo, které působí odpojeně od těla motocyklu,“ vysvětluje Romain. „Jako vintage detail jsem do rámu zakomponoval koženou brašnu na nářadí, která byla při dálkových soutěžích nepostradatelná,“ dodává.
A protože designér pracuje ve Škoda Design, zapracoval do návrhu také prvky stylu Modern Solid, jímž se aktuální škodovky řídí. Současný designový jazyk značky Škoda charakterizují jednoduché a uzavřené tvary, proto má i moderní Slavia B v designérových představách jasné přímé linky, zkosené hrany a výraznou grafiku světel. Všimněte si také svítícího loga Škoda nad předním kolem.
Na futuristickém konceptu motorky pracoval Romain stejně, jako přistupuje k návrhu aut ve své každodenní práci. „Základem byly skici tužkou, abych našel základní proporce. Jelikož šlo o motorku, musel jsem trochu trénovat, naposledy jsem ji kreslil zamlada,“ usmívá se. „Výhodou skici na papír je, že můžete pracovat kdykoli a kdekoli, i když nemáte po ruce tablet nebo počítač,“ doplňuje. Pak přišly na řadu moderní nástroje a vznikly rendery, které si můžete prohlédnout v galerii.