Hlavní obsah

Čtyřkolka Segway Snarler by lezla i po zdi, kdyby se na ní udržela

Foto: Lukáš Volšický

Segway Snarler AT6 L Limited, to je pořádný kus čtyřkolky!

Segway? Tu americkou značku mám zatraceně zažitou, začínala s tolik oblíbenými i proklínanými dvoukolovými balančními vozítky. Tyto (tehdy skoro neuvěřitelné) hračky se u nás objevily asi před dvaceti lety a já jsem pro jejich dovozce připravoval první oficiální prezentaci pro média. Čekal bych tedy spíš něco elektrického, než že se budu po letech prohánět na čtyřkolce s logem Segway, poháněné benzínovým motorem. Značka Segway ale nezklamala, a pokročilá elektronika pronikla i ke čtyřkolkám.

Článek

Hledal jsem v počítači staré fotky abych si osvěžil paměť, jak dlouho jsem na čtyřkolce neseděl. Hrozně to letí, už je to šest let. Říká se, že jezdit na kole se nezapomíná a ověřil jsem si, že se čtyřkolkou je to stejné. Zejména když se testovaný stroj vyznačuje parametry a kvalitou jako právě Segway. Od zastoupení pro ČR mi byl navíc zapůjčen model Snarler AT6 L Limited, vybavený proti základní verzi ještě dalšími vylepšeními. Z nich jsem při krátkém testu ocenil zejména plně nastavitelné plynokapalinové tlumiče s progresivními pružinami s nastavitelným předpětím. Samozřejmě jsem se nezabýval změnami jejich nastavení, nebyl k tomu důvod. Byly nastaveny pro zatížení stroje jednou osobou a fungovaly excelentně.

Nasedl jsem a nechal si vysvětlit, že tento stroj má sdružené ovládání brzd páčkou na řídítkách i nožním pedálem, ale v různém poměru působení na přední a zadní nápravu. V podstatě si ale stačí zvyknout na jeden ze dvou ovladačů. Pro mne, když v rukou držím řídítka, je samozřejmostí brzdit právě páčkou na řídítkách, která ovládá brzdy předních a zadních kol v poměru 60:40, což je i pro sportovní jízdu vesměs vyhovující. Přesto jsem ale ze zvyku z motorky párkrát použil také nožní brzdovou páku. Kdo je zvyklý víc na volant, ten třeba bude brzdit jen nohou, kde mu vyhoví poměr brzdného účinku 50:50. Pro použití čtyřkolky jako pracovního stroje je to tak zcela vyhovující.

Foto: Lukáš Volšický

Na pravém řídítku se kromě brzdy objevuje ještě páka plynu a přepínání režimů pohonu

Čtyřkolky jsou zábavné

Čtyřkolky mě vždycky bavily, těšil jsem se na svezení a chtěl jsem si i trochu zaskákat, jenže těch vynechaných šest let… Prostě jsem neměl srdce tam ten plyn podržet. Přejel jsem hrb, čtyřkolka se odlepila od země a dopad? Jako když se posadíte na kanapíčko. Na takové odpružení se nezapomíná, dříve jsem podobné zažil snad jen na čtyřkolkách Polaris. Bylo mi jasné, že rezervy jsou obrovské, ale měl jsem trochu blok je využít, bude potřeba se rozjezdit, a to nějaký čas potrvá.

Výkon motoru i kvality podvozku umožňují projet si sportovním stylem motokrosovou trať, samozřejmě pouze s pohonem zadní nápravy, v naprosté pohodě a s pocitem bezpečí. Trochu si na ní zaskákat, zatáčky projíždět řízeným akceleračním smykem a se samozřejmostí vyletět skoro k nebi tím úžasně dlouhým a strmým stoupákem, na kterém už by to pěšky ani nešlo. Jenže dobře vím, že sice ne v takové pohodě, ale toto všechno si lze užít i se čtyřkolkou s horším podvozkem a se slabším motorem.

Foto: Lukáš Volšický

Na takovém skoku má čtyřkolka ještě velkou rezervu

Pustil jsem se tedy do náročnějšího úkolu, který by ta méně vyspělá čtyřkolka nesplnila. Přepnul jsem na pohon 4×4, k tomu pomalý převod, uzávěrku i předního diferenciálu a vydal jsem se pěkně pomaloučku vzhůru vedle vyjeté trati, do toho ukrutného krpálu. Čtyřkolka se prodírala bujnou vegetací, ukrývající hluboké strouhy vymleté vodou. Tady se měl podvozek co činit, a že se tedy činil. Místy jsem si skoro lehl přes řídítka, abych se nepřevrátil dozadu, podle potřeby jsem vyvažoval i do stran a čtyřkolka nezadržitelně lezla a lezla. Abych jí to ještě ztížil, tak jsem to schválně šněroval pravá levá, čtyřkolka se propadala do koryt vymletých vodou a bylo zřejmé, že dlouhé zdvihy odpružení a nezávislé zavěšení kol i zadní nápravy mají právě tady co dělat. Ověřil jsem, že Segway Snarler je opravdu špičkový pracovní stroj, který si poradí i s nejnáročnějším terénem.

Foto: Lukáš Volšický

Těžkým terénem mimo vyjetou trať čtyřkolka neohroženě stoupala

Je jasné, že utáhne i těžký vlek a projede s ním terénem, pro který byste museli mít automobil pořízený za částku nikoli násobnou, ale navýšenou o řád. Jezdci přitom poskytuje dobré pohodlí i ochranu. Široké blatníky a plastové nášlapy výtečně chrání před odletujícím bahnem (vyzkoušel jsem), nohy jezdce chrání ocelové rámy lemující plastové nášlapy a ruce jsou v bezpečí za ochrannými kryty rukojetí. Prostě všechno dobré a potřebné, co bylo pro pracovní čtyřkolky vymyšleno, je na čtyřkolce Segway Snarler AT6 L aplikováno. Potěšilo mě, že můj návrat ke čtyřkolkám se konal právě prostřednictvím stroje, který je i přes vysoké výkonové parametry k člověku vyloženě přívětivý.

Jediné, co bych si dovolil testované čtyřkolce vytknout, je poměrně malý rejd řízení. Při průjezdu obtížným terénem si proto člověk musí častěji pomoci krátkým couvnutím. Je to ale jen mírná daň za tuhost podvozku, konkrétně široce rozvidlených dvojic A-ramen zavěšení předních kol.

Foto: Lukáš Volšický

Detail předního zavěšení

Segway je z USA, ale také z Číny

Pro čtyřkolky (ATV) a ostatní vozidla (UTV a SSV) značky Segway je mateřské vývojové centrum v USA, výroba probíhá ve zcela nové moderní továrně v Číně. Snad jen tak je dnes možné se v konkurenčním boji prosadit s cenami výrobků. Protože je podstatná část výroby určena pro americký trh, není důvod se obávat nižší kvality. Tu si dovedou všichni světoví výrobci vozidel ve svých výrobních závodech kdekoli na světě ohlídat. Nakonec konkurence na americkém kontinentu dominujících značek Can-Am, Polaris a Arctic Cat mluví jasnou řečí.

Oficiální české zastoupení produktů offroadové divize značky Segway vede společnost Segway Powersports. Tam jsem se také dozvěděl, že čtyřkolky Segway Snarler AT6 už používá například policie v Plzni.

Foto: Lukáš Volšický

Čtyřkolka se dá použít na práci i zábavu

Model Snarler AT6 L má proti základní verzi AT6 S prodloužený podvozek. V základu má model AT6 L například: kotoučové brzdy na všech kolech, tažné zařízení, robustní ochranné rámy vpředu a na bocích, vpředu i vzadu ocelové nosiče s kompozitními plochami s celkovou nosností 120 kilogramů, ochranné kryty rukojetí, opěrku zad pro spolujezdce, Full-LED osvětlení a digitální multifunkční displej.

Jako doplňkové příslušenství byl na testované čtyřkolce upevněn nákladní box s kanistrem na rezervní palivo. K testu byla zapůjčena verze Limited, vybavená navíc plně nastavitelnými plynokapalinovými tlumiči s oddělenou nádobkou na stlačený plyn, lehkými sportovními koly beadlock, elektrickým posilovačem řízení s variabilním účinkem a elektrickým navijákem s vyšším výkonem.

Foto: Lukáš Volšický

Naviják je skrytý za ochranným rámem

Třešničkou na čtyřkolkářském dortu verze Limited je Smart Commanding System (SCS), který přináší v tomto segmentu nebývalé možnosti. V součinnosti se Smart-Moving aplikací „Segway Powersports“ umožňuje pomocí chytrého telefonu na dálku ovládat a využívat nejrůznější funkce. Stroj tak lze bez klíčku nejen odemknout, ale například i nastavit účinnost posilovače řízení. V mobilu se vám zaznamenají údaje o trase, ujeté vzdálenosti, rychlosti a další.

Aplikace obsahuje ještě jednu velmi důležitou funkci, kterou by přitom určitě nechtěl nikdo nikdy využít. Je to automatické nouzové volání. V případě vážné nehody nebo převrácení pošle aplikace automaticky SMS i se souřadnicemi na zadaný telefon.

Technika Segway

Čtyřkolky Segway Snarler AT6 pohání kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec s rozvodem DOHC o objemu 570 ccm a o výkonu 44 koní. Motor se vyznačuje atypickou specialitou – jeho píst je chlazen olejem. Tlakový olej je veden nejen do míst, kde je nezbytný pro mazání, ale je i speciálními tryskami rozstřikován zespodu na dno pístu, který je tak ochlazován. Kromě vysoké účinnosti motoru lze proto očekávat i jeho dlouhodobou spolehlivost a životnost. Motor díky zdvojenému chlazení pracuje při optimální teplotě i v extrémních podmínkách. Čtyřkolka má proto dva chladiče – jeden pro chladící kapalinu, druhý pro motorový olej.

Výrobce zdůrazňuje extrémní tuhost rámu, který je svařen z profilů z chrommolybdenové oceli.Nezávislé zavěšení předních i zadních kol, velké nájezdové úhly a velká světlá výška spolu s vysokými zdvihy odpružení zajišťují vynikající ovladatelnost a skvělou průchodnost i těžkým terénem. Pohon 2WD / 4WD je volen elektronicky, tlačítkem na řídítkách, stejně jako uzávěrka diferenciálu přední nápravy. Dostatečný dojezd zajišťuje nádrž na 23 litrůpaliva.

Technické údaje
Motor: čtyřdobý jednoválec DOHC
Objem: 570 ccm
Výkon: 44 koní (32 kW)
Točivý moment: 48 Nm
Palivový systém: elektronické vstřikování paliva (EFI)
Chlazení: kapalinou a olejem + olejem chlazený píst
Pohon: 2x4 / 4x4, elektronicky přepínatelný
Převodovka: automatická, přední diferenciál s elektrickou uzávěrkou
Zavěšení kol: dvojitá A-ramena vpředu, dvojitá A-ramena se stabilizátorem vzadu
Zdvih odpružení: 180 mm vpředu / 210 mm vzadu
Celková délka: 2 350 mm
Celková šířka: 1 280 mm
Světlá výška: 270 mm
Rozvor: 1 450 mm
Výška sedla: 930 mm
Hmotnost bez náplní: 385 kg
Palivová nádrž: 23 l
Testovací jezdec má na sobě:
PřilbaLS2 Explorer MX701
Bunda LS2 Scout
Kalhoty LS2 Dakota
Rukavice LS2 DART 2
BotyW2
Související témata:
Načítám