Článek
Suzuki přistupuje k vývoji svých motorek docela specificky. Stroj vypadá nesmírně moderně a moderní je také elektronická výbava na jeho palubě. Je tu oboustranné rychlořazení, přístrojová deska, co se kamarádí s mobilem, tři úrovně reakce na plyn, pět úrovní kontroly trakce nebo tempomat. Na druhou stranu samotná mechanika je poměrně klasická, bez výstřelků, a dokonce léty prověřená. Žádné supermoderní adaptivní tlumení se nekoná a v prostorovém rámu z hliníkových výlisků se ukrývá litrový čtyřválec, který měl svůj debut v supersportovním GSX-R v roce 2006. Mimochodem ano – hlavní část rámu spolu s motorem a kyvkou je tu stejná jako u nahatého GSX-S 1000, potažmo znovuzrozené Katany.
Cestovně, ale pořád dost zábavně
Oproti dvěma sourozencům, koncipovaným jako sportovní naháče, je však GT mnohem víc zaměřené na cestování. Svědčí o tom členitá aerodynamická kapotáž, vrcholící protaženým plexi štítem, ale i řídítka, která jsou široká a umístěná vysoko.
Pozice jezdce je pak kombinací dvou světů. Nohy mám na stupačkách dost vysoko, na druhou stranu k řídítkům se nemusím natahovat, trup mám relativně vzpřímeně a nemusím zatínat břicho. Celkově nesedím tak zpříma jako na Kataně, ale ani v přílišném předklonu – docela si z té krátké jízdy umím představit, že na GT prosedím celý den a jediným potenciálním problémem budou pokrčená kolena.
A jízdně? Je to prostě čtyřválcová litrová bestie, která umí být ukrutně rychlá v přímce, a přitom se do zatáček skládá jako naháč. Což samozřejmě dává smysl, koneckonců geometrie motorky je stejná jako u nahaté verze GSX-S 1000, a to včetně úhlu řízení a závleku. Při pohotovostní hmotnosti 226 kilogramů je pak GT oproti naháči těžší jen o 12 kilogramů.
Ve výsledku tak oproti naháči o nic nepřijdete. Pořád máte točivý litr, který s otáčkami sílí, až úplně nahoře nabídne vrcholných 152 koní výkonu a který přechází z hučení středního pásma do ostrého ryku nejvyšších otáček. Pořád je tu taky agilní šasi, přirozeně se vrhající do zatáček, a dokonce i stejné brzdy, které mají dostatečný účinek, ale snesly by klidně i ostřejší nástup. Takhle se do nich musím víc opírat a na páčku přední brzdu tlačit relativně silně.
Co je tu ovšem navíc, to jsou ty drobnosti, které oceníte, když budete na motorce trávit celé dny cestováním. Nový větší displej má hromadu funkcí a konečně je dobře čitelný i na slunci, hned vedle displeje je taky USB zásuvka. Tempomat se bude hodit, stejně jako slušná aerodynamická ochrana, nemluvě o možnosti pořídit si na GT velké originální kufry, odemykané stejným klíčem jako zapalování.
Všechno to cestovatelské nadání si pak v létě chystám vyzkoušet pěkně na vlastní kůži. Namísto klasického testu jsem si totiž vymyslel, že GSX-S 1000 GT vezmu na týdenní cestu podél českých hranic. A když říkám podél, myslím skutečně důkladně podél – s každým výběžkem a s návštěvou nejzazších měst Česka v každém světovém směru. Celkem by to mělo hodit kolem 2 000 kilometrů, tak jsem na sebe i na motorku dost zvědav.
Mimochodem GSX-S 1000 GT už je v Česku na prodej a cena není vůbec špatná – Suzuki si žádá 329 900 korun, oproti naháči GSX-S 1000 je to rozdíl jen rozumných 25 tisíc. Za motorku tohohle ražení je to velmi pěkná cenovka.