Hlavní obsah

Babetta se vrací: Nový český moped slibuje zajímavé svezení, mnoho lidí ale odradí cenou

Foto: Mopedix

Ikonický československý moped se vrací. Česká firma Mopedix se inspirovala kultovní Babettou a zahajuje sériovou výrobu a prodej novodobého městského přibližovadla. Láká na levný bezemisní provoz elektrické verze, legislativní nenáročnost i připravovanou tradičnější variantu se spalovacím motorem. Ta bude světově nejsilnějším mopedem s benzinovým srdcem.

Článek

Legendární Babetta se vrací! V Československu ohromně populární jednostopý stroj usnadňující každodenní mobilitu mužů i žen všech věkových skupin je zpátky. Český projekt Mopedix spojuje myšlenku originální Babetty s čistým elektrickým pohonem. Jak sami tvůrci říkají, je strojem pro 21. století, žádnou vykopávkou po prarodičích ze stodoly na chalupě.

Mopedix navazuje na silnou tradici evropského trhu s malými motocykly. Vývoj vlastního mopedu, inspirovaného kultovní československou Babettou, malá společnost ze Zaječic nedaleko Prahy zahájila na jaře 2020. Teprve letos v únoru pro čistě elektrickou verzi Electrix finalizovala podklady pro dokončení homologace. Následně ji začátkem března přivezla na pražskou výstavu Motocykl 2023.

Foto: Mopedix

Český elektrický moped inspirovaný legendární Babettou slibuje dojezd alespoň 65 kilometrů na jedno nabití.

Elektrický moped s dojezdem 65 kilometrů

Hlavním mopedem od Mopedixu je elektrická verze Electrix. Je dvoumístná, silná a ekologická, protože základ konstrukce inspirovaný historickou Babettou vylepšuje elektromotorem o výkonu 3 kW v kombinaci s 39 Ah 60voltovou baterií. Díky tomu elektrická varianta slibuje dojezd alespoň 65 kilometrů a vydrží až tisíc nabíjecích cyklů. Samotné nabíjení z 0 na 100 % kapacity pak trvá přibližně 2,5 hodiny v režimu „Turbo“ a 7,5 hodiny standardním výkonem.

Po městech se tak můžete pohybovat zcela neslyšně nebo s jedním z umělých zvuků. Elektrické stroje od Mopedixu vznikají s kreativním humorem, takže si podle individuálního vkusu můžete vybrat zvuk motorky, letadla nebo třeba tanku. Ostatně jistou vtipnost mají i jízdní režimy – Amatérix do 20 km/h je ideální pro začátečníky nebo důchodce, Legálix do 45 km/h (maximální zákonem povolená rychlost dle kategorie) je pro kliďase a požitkáře a Ilegálix s nejvyšší rychlostí 65 km/h je prý pro fajnšmekry a sebevrahy.

Foto: Mopedix

Žádná smradlavá vykopávka. Tvůrci chtějí dát světu moderní moped a přistupují k tomu i s kreativním humorem.

I nadále Mopedix Electrix podporuje pohyb lidskou silou pomocí integrovaných šlapek a standardně je vybaven velkými devatenáctipalcovými koly. Největší kola v kategorii mopedů nezapadají do výmolů a zlepšují komfort a při nočních přesunech přijde vhod výkonný LED světlomet se třemi režimy svícení.

V budoucnu se představí i tradičnější spalovací verze

Spolehlivý a bezúdržbový elektrický moped je znovuobjeveným stylem mobility v moderních městech, ale tvůrci pochopitelně myslí i na staromilce. I když se v současnosti věnují dokončení vývoje a zahájení prodeje Electrixu, pracují také na benzinovém modelu Petrolix, což má být nejsilnější sériový model na světě. Čtyřtaktní jednoválec o zdvihovém objemu 110 cm3 a výkonu 5 kW bude spojen s automatickou převodovkou a bude splňovat nejpřísnější emisní normu Euro 5.

Foto: Mopedix

Tradičnější spalovací moped Petrolix se zatím oficiálně nepředstavil, ale slibuje zajímavé parametry. Má být nejsilnějším sériovým mopedem na světě.

A komu budou dvoumístné mopedy od Mopedixu určeny? Podle našeho zákona se na novodobých českých mopedech mohou přepravovat všichni držitelé motocyklového řidičského oprávnění skupiny AM od 15 let (A1 od 16 let u spalovací verze) nebo řidičáku skupiny B na auto. Nepotřebujete tak řidičské oprávnění na „velkou“ motorku ani příliš prostoru na zaparkování. Jen se musíte připravit na skutečnost, že za stroj pořádně zaplatíte.

Mopedix zatím prodává jen čistě elektrickou variantu Electrix se základní cenou 134 444 Kč.

Související témata:
Načítám