Článek
Abyste mohli vstoupit do elitního klubu „Z nuly na sto pod 3 vteřiny“ a „500+ koní na tunu“, není potřeba pořizovat hypersporty jako Bugatti Chiron nebo Koenigsegg Regera. Jsou i automobilky, které na to jdou mnohem jednodušeji, a tím pádem – a to je hlavní – levněji. Jednou z nich je také Briggs Automotive Company, neboli zkráceně BAC. Pravda, 4 miliony za okruhovou hračku je trochu hodně, na druhou stranu je to však jen zlomek ceny oproti výkonově srovnatelným vozům.
Původní Mono mělo 2,3l přeplňovaný čtyřválec Ford EcoBoost, ovšem zásadně upravený od vyhlášené společnosti Cosworth. Výsledkem byl výkon 280 koní, což při hmotnosti 540 kg hravě stačilo ke zrychlení z nuly na sto 2,8 vteřiny. Jednoduchou matematikou to znamená poměr výkonu a hmotnosti 520 koní na tunu, což je dokonce lepší hodnota než mělo Bugatti Veyron.
Teď je tu však nová verze – a budeme muset začít špatnou zprávou. BAC Mono totiž mezigeneračně přibralo, a sice na nesnesitelných 570 kilogramů. Naštěstí však zároveň nabralo na síle, takže díky výkonu 330 koní teď poskytuje poměr výkon/hmotnost 578 koní na tunu. Z klidu na stovku tedy vystřelí dokonce za 2,7 vteřiny. Nová je i cena – 165 950 liber, takže přibližně 4,8 milionu korun.
Nevíme, jak se to motorářům podařilo, ale nové Mono je dokonce šetrné k životnímu prostředí a splňuje nejnovější normu Euro 6D. Jednomístný roadster potom prošel také drobnými vizuálními změnami, které však mají překvapivě velký vliv na aerodynamiku. „U nové generace BAC Mono jsme nechtěli postavit jen další evoluci původního auta – chtěli jsme stanovit novou laťku pro okruhová superauta,“ nechal se slyšet Ian Briggs, hlavní designér a spoluzakladatel společnosti BAC.
„Design jasně nese DNA původního modelu Mono, teď však působí lehčím, čistším a jednodušším dojmem. Dokonce se nám podařilo zmenšit čelní plochu. Věděli jsme, že výroba druhého Mona bude výzva, podobně jako očekávané druhé album úspěšné kapely. V tomhle ohledu jsme si však jisti, že nové Mono předčí všechna očekávání.“
Asi nejpatrnějšími změnami je přesunutí hlavních světlometů doprostřed čumáku a zpětná zrcátka teď každé drží na dvou tenkých vzpěrách místo jedné silnější. Mezigeneračně se také podařilo vůz snížit o 20 mm, zadní převis je naopak o 25 mm delší.
Další zásadní změnou oproti předešlé verzi by měla být mnohem vyšší tuhost a pevnost šasi. Nikoho jistě nepřekvapí, že je celé Mono vyrobeno z karbonu, tentokrát jde však o karbon s příměsí grafenu, který zvyšuje pevnost a má pozitivní vliv jak na mechanické, tak na tepelné vlastnosti celé kostry auta.
Nové Mono také dostalo lehčí brzdy AP Racing (na přání jsou však i karbon-keramické brzdy) a podlaha vozu je kompletně z karbonu. Má nižší těžiště, které se díky přesunutí baterie posunulo blíže ke středu auta a umožňuje lepší vyváženost a hbitost. V kombinaci s upravenou geometrií to znamená lepší jízdní vlastnosti, které lze dále regulovat pomocí nastavitelných tlumičů.
Ano, jsou to vesměs drobnosti, ale jejich součet dělá opravdu velký rozdíl, zejména pak u auta tak lehkého, jako je Mono. Pokud jste si letos chtěli udělat hezké léto, ale koupání ani cyklistika vám nevoní, pak je BAC Mono přesně pro vás!