Hlavní obsah

Motocyklové legendy ožívají v Hořicích

Foto: Jan Majurník

Hořické muzeum každý rok mění svoji tvář, takže letos hrají hlavní roli dvoutakty, ovšem zdaleka to není vše, co uvnitř sálů najdete

Podobné místo, které by věnovalo takovou poctu motocyklovému závodění na přírodních okruzích, v Česku nenajdete. Museum Czech Road Racing ve východočeských Hořicích dále schraňuje motocykly slavných závodníků, ale i kombinézy, přilby nebo jiné pamětihodnosti. Zveme vás do archivů jednostopého motorsportu, kde ožívají legendy.

Článek

Hořické muzeum je jako živý organismus, protože se zde expozice každý rok mění. Letos se můžete těšit z hlavního motivu, který je věnovaný nesmrtelným dvoutaktům. Úvodní sál tak patří dvoutaktním strojům od českých privátních konstruktérů. Jde mnohdy o motocykly postavené „na koleni“, a to se vším všudy, například i s odlitím bloku motoru.

Asi nejzajímavější stroj tematického sálu je AHRA 50 z roku 1975 od Václava Rathouského. Motocykl vyrobený v Hradci Králové disponuje výkonem 18 koní, jeho motor točí až 16 200 otáček za minutu a rozhýbe celou mašinu až k rychlosti 180 kilometrů za hodinu.

Foto: Jan Majurník

Značka AHRA pochází z nedalekého Hradce Králové

Znalce naší historie jistě osloví dva čestně vystavené kousky od firmy Laurin & Klement. Konkrétně jde o typ B a typ CCD. Neméně zajímavá je pak autentická replika dílny, která sloužila okolo roku 1920 pro stavbu závodních motorek. Expozice však nabídne i pohled na nevšední „závoďáky“. Jde například o karosovaný aerodynamický model ČZ 250 OHC typ 853.

Foto: Jan Majurník

ČZ 250 OHC typ 853 s aerodynamickým karosováním působí na svou dobu poněkud futuristicky

Motocyklová šlechta

Yamaha TZ250C ze sálu věnovanému 80. a 90. létům by zase neměla uniknout všem lovcům trofejí, jelikož šlo v 80. letech o jeden z nejlepších motocyklů světa. Vyráběl se v kubaturách 250 cm3 i 350 cm3 a tehdy zkrátka platilo, že kdo neměl tuhle yamahu, nevyhrával. Na dobových snímcích pověšených na zdech se pak můžete na vlastní oči přesvědčit o rozšířenosti předmětné motorky.

Foto: Jan Majurník

Svého času se modelu Yamaha TZ250C vyrovnal málokterý stroj

Ve vitrínách nebo na zdech lze spatřit také různé přilby od známých českých i zahraničních závodníků, kteří pokořili hořickou trať. Většina z nich je opatřena i autentickými podpisy. A to vlastně značí fakt, že si jezdci toto místo oblíbili.

Zajímá vás, jak vypadá moderní závodní mašina? Na místě uvidíte „závodničku“ ze seriálu Moto 2, což je třída hned pod královskou Moto GP. Asi 136 kilogramů vážící stroj pohání 138koňový motor od Hondy s objemem 599 kubických centimetrů a šasi pochází od Kalexu. Cena včetně příslušenství byla v roce 2018 asi 124 000 euro, tedy zhruba 3,2 milionu korun.

Foto: Jan Majurník

Tahle motorka ze série Moto 2 stála před dvěma lety asi 3,2 milionu korun

Jestliže se chystáte se závoděním teprve začít, mrkněte na modely Aprilia RS 125 s dvoutaktním motorem, jenž v bazarech stojí od zhruba 20 tisíc do 70 tisíc korun. Jde o jednu z nejlevnějších cest k okruhovému stroji, který nepotřebuje dodatečné statisícové investice pro plnohodnotné využití na dráze.

Foto: Jan Majurník

Chcete začít se závoděním? Mrkněte na starší modely Aprilia RS 125 s dvoutaktním motorem

Legendární patro

Pár desítek schodů vás dovede do druhého patra, kde najdete vzpomínkové kombinézy známých pilotů a síň plnou nejlepších závodních mašin historie.

Mezi skvosty patří Matchless 350 OHV z roku 1948, který disponoval originálním výkonem 16 koní, ale pro potřeby Gustava Havla byl výkon navýšen na 24 koní. Jde také o úplně první závodní stroj, se kterým legendární jezdec soutěžil.

Foto: Jan Majurník

První závodní stroj Gustava Havla – Matchless 350 OHV

Úspěšný československý pilot Zbyněk Havrda z Hradce Králové byl proslulý tím, že své stroje a věci nikomu nepůjčoval. Po letech však udělal pro hořické muzeum výjimku, proto zde spatříte například mistrovu motorku Morbidelli Benelli Armi 125 ccm z roku 1977, se kterou závodil naposledy.

Foto: Jan Majurník

Na Morbidelli Benelli Armi 125 ccm závodil Zbyněk Havrda naposledy

V 70. letech jsme měli pravděpodobně ten nejlepší stroj světa, který okukovali i inženýři od Yamahy. Jawa 350 ccm typ 673 předběhla svoji dobu a drtila konkurenci, bohužel však měla jeden zásadní problém. Jehlová ložiska 75koňového motoru se ráda zadírala na klice, aby poté celý stroj rázem zastavila. Nečekaná závada si tak v minulosti vyžádala například život Billa Ivyho (†1969).

Foto: Jan Majurník

Jawa 350 ccm typ 673 – svého času jeden z nejlepších motocyklů světa

Svůj koutek má v Museum Czech Road Racing i Martin Loicht. Rakouský jezdec si své stroje stavěl i upravoval vlastnoručně a mnohdy s pomocí věcí typu „co dům dal“. Skromný muž vyhrával, avšak nezapřel svou lásku k mechanice. Na stupně vítězů chodil často s umouněnýma rukama. Osudný se mu stal v roce 2010 závod Tourist Trophy na ostrově Man. Motocyklu praskl poměrně nově namontovaný řetěz, zablokoval zadní kolo a Loicht na následky pádu téhož dnes v nemocnici zemřel.

Foto: Jan Majurník

Tento koutek je věnovaný Martinovi Loichtovi z Rakouska

Spanilý srpen

Muzeum najdete na adrese Riegrova 1 v Hořicích. Zaparkovat se dá bezplatně buď před areálem, nebo u vedlejšího obchodního domu. Expozice je otevřená od 5. června do 15. září, a to ve čtvrtek, v pátek, sobotu a v neděli, vždy v časech od 10:00 do 17:00 hodin. Dospělí zaplatí za vstup 50 Kč, snížené vstupné činí 30 Kč a děti do 12 let se dovnitř dostanou zcela zdarma.

Foto: Jan Majurník

Na stěnách muzea najdete i různé motocyklové příběhy

Pokud chcete návštěvu muzea spojit s větší akcí, dorazte na místo už 22. 8. 2020. Uvidíte zde přední české i zahraniční závodníky, kteří vám ochotně věnují svůj podpis. Na programu je též spanilá jízda, závody pitbike nebo výstava motocyklů.

Muzeum plné kontrastních strojů historie a současnosti každoročně převléká svou tvář, proto skokem do budoucnosti prozradíme, že za rok budou hlavními hvězdami expozice čtyřtakty. A pokud ve vašich žilách koluje alespoň trochu motorkářství, určitě si naplánujte výlet do Hořic.

Související témata:
Načítám