Hlavní obsah

Před šedesáti lety ovládl Mercedes slavnou Monte Carlo Rally

Foto: Mercedes-Benz

Značka Mercedes-Benz není zrovna první jméno, které se nám vybaví ve spojitosti s rallye. Ale byla by chyba na německého výrobce luxusních automobilů zapomínat. Modely SL nebo menší sedany 190E a W123 pár úspěchů zaznamenaly. Ale překvapivě si své místo v síni slávy užila i největší limuzína S – před šedesáti lety zvítězila na nejtěžší soutěži v Monte Carlu.

Článek

Rallye je nádherný sport. Právě teď se jede jedna z nejslavnějších automobilových soutěží – Monte Carlo Rally, kde si to malé ostré hatchbacky s řadou úprav na zledovatělých horských silnicích rozdají o výhru. Ale několikrát si vavříny z jihu Francie přivezla i luxusní limuzína. A tím nemám na mysli jen sedany, jako byl v nedávné minulosti třeba Lancer Evolution, nebo dříve Opel Ascona. Například v letech 1959 a 1966 se radoval Citroën se sedany ID, tedy levnější variantou luxusního DS. V roce 1960 se pak do tabulky vítězů zapsal i symbol německého luxusu – automobilka Mercedes-Benz.

Mercedes se tehdy účastnil soutěží v poměrně hojné míře. Bolestivé vzpomínky na tragický ročník LeMans 1955 sice ještě nevyprchaly, ale na soutěže automobilka zcela nezanevřela. Rallye byla vždy krásnou vizitkou spolehlivosti, robustnosti a odolnosti aut, alespoň tedy v tehdejších dobách, kdy se startující auta tolik nelišila od běžných modelů, které si mohli zákazníci koupit. Nejčastěji se ovšem na tratích daly potkat typy 300SL, 230SL i menší 190SL. Sportovní model byl zkrátka na soutěžní tratě nejvhodnější.

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz 220SE těsně před cílem pod Casinem

Proto mohlo leckoho překvapit, že se na start Monte Carlo Rally 1960 postavili Walter Schock a Rolf Moll s modelem 220SE. To byla luxusní limuzína, která v dávných dobách předcházela dnešní třídě S. Tehdy se ještě jezdilo do Monte Carla přes hvězdicovou jízdu, kdy posádky startují v různých městech Evropy a postupně projíždí kontrolní body. Schock s Mollem startovali z Varšavy a cestu o délce téměř dva tisíce kilometrů zvládli nejlépe. Díky tomu mohli 23. ledna slavit první vítězství této německé značky na těžké soutěži.

A automobilce nepatřilo jen první místo. Mercedes tehdy úplně opanoval celé stupně vítězů. Eugen Böhringer a Hermann Socher byli druzí a Eberhard Mahle a Roland Ott třetí. Mercedes byl první automobilkou, které se to v Monte Carlu podařilo. Na pátém místě ještě dokončili se stejným autem Holanďané Tak Hans a Swaab Johan.

Pro Waltra Schocka to muselo být krásné zadostiučinění, protože výhru měl na dosah už v roce 1956. Tehdy pilotoval model 220 s novou karoserií, kvůli kterému se autu přezdívalo „Ponton“ a prohrál o pouhých 1,1 sekundy. S novějším, silnějším ale také větším modelem 220SE se mu ale zvítězit konečně povedlo.

Foto: Mercedes-Benz

Sněhu bývalo tehdy ještě dost

Že ale právě luxusní limuzína generace W111 bude tak dobrá zbraň na rallye, to asi čekal málokdo. Auto vážilo 1 310 kilogramů a na délku mělo téměř 4,9 metru. Připomínám, že o čtyři roky později vyhrál v Monte Carlu miniaturní Mini Cooper, auto, které snad nemohlo být odlišnější. Jenže v roce 1960 byly ještě úspěchy Mini daleko a ani konkurenti Mercedesu nepatřili k nejmenším.

Na čtvrtém a sedmém místě dojel Sunbeam Rapier, na šestém Ford Zephyr. Na Mercedes, který kombinoval motor o objemu 2,2 litru se čtyřstupňovou převodovkou, ale jejich piloti nestačili. Německý sedan dokázal na rovných úsecích uhánět až 170 km/h a spoléhal na nové zavěšení, řízení a modernizované bubnové brzdy. Cesta s ním z Polska na azurové pobřeží musela být opravdu příjemná.

Foto: Mercedes-Benz

Slavit bylo opravdu co, Mercedes moc často v rallye nevyhrával

Nebyl to ojedinělý úspěch trojcípé hvězdy. Sám Schock se v tom roce ještě radoval z výher v Polsku, italské Sestriére a řecké Acropolis rally. Když přidal ještě třetí místo na holandské Tulpenrallye, stal se pro ten rok Mistrem Evropy. V dané době to byl nejcennější titul, protože Mistrovství světa bylo vypisováno až od roku 1973. Pro Schocka šlo již o druhý titul, poprvé ovládl šampionát v roce 1956.

A co automobilka sama? Mercedes se pokusil na Monte Carlo vrátit o dvacet let později, tehdy to bylo s kupé „piánem“ 280CE. V konkurenci Fiatů 131 Abarth, Lancií Stratos HF a Opelů Ascona neměl Mercedes moc šanci a bylo z toho 11., 18. a 27. místo. Úspěšnější byl rok před tím model 450SLC s automatickou převodovkou, který fungoval skvěle na soutěžích v Africe a jezdec Hannu Mikkola s ním vyhrál rallye na Pobřeží slonoviny. Také to bylo dost nečekané kolbiště pro luxusní kupé, ale to je zase jiná historka, kterou si necháme na příště.

Související témata:
Načítám