Hlavní obsah

Mohou být mistři Evropy. A na Barumce pojedou o budoucnost!

Foto: filipmares.cz

Skočí si Filip Mareš a Jan Hloušek pro juniorský titul mistra Evropy? A mají šanci vyhrát i český mistrák?

Bylo mu třináct let, když si koupil svoje první auto a začal se učit svářet, aby si do něj mohl udělat bezpečnostní rám. O patnáct let později se chystá na start populární Barumky a může bojovat nejen o titul mistra republiky, ale především o juniorský titul mistra Evropy! Tohle je český závodní sen.

Článek

Filip Mareš za sebou nemá žádný pohnutý příběh slavné závodní rodiny. Nejezdil ani na motokárách. Přesto je na letošní Barum Czech Rally Zlín jedním z favoritů… Talent podporovaný českým Autoklubem jede se Škodou Fabia R5, kterou připravovují v dílnách Romana Kresty. Letos už se dočkal vítězství v Rallye Hustopeče a v českém mistrovství je na druhém místě za matadorem Janem Kopeckým. Stejně pozoruhodné je jeho tažení za ziskem juniorského titulu mistra Evropy – vyhrál v Itálii i v Polsku. Na Barumce mu tedy půjde o všechno.

„Tlak je jen tak velký, jak si jen dokážeme připustit,“ říká skromně. „Chceme to jet tako v tenise, zkoušku od zkoušky. Nedělat chyby a soustředit se na sebe. Prioritou jsou pro nás body do mistrovství Evropy, protože zisk titulu by nám prodloužil závodní sezónu o další dva evropské závody. A my rozhodně nechceme skončit se závoděním v polovině srpna.“ Ano, když Mareš se svým spolujezdcem Honzou Hlouškem získají titul, tak kromě poháru vyhrají i finance na další dva závody mistrovství Evropy. „Každý start v Evropě je pro nás zkušenost a příležitost. Pořád se učíme, a i když jsme vloni s R5 závodili, bylo to spíš o tom naučit se jezdit s autem s pohonem všech kol.“

Foto: Peugeot

Ostruhy získával Mareš s Hlouškem v závodním Peugeotu třídy R2

Jak už zaznělo, Filip Mareš si svoje první auto koupil, když mu bylo třináct let. Vydělal si na něj na brigádách a byl to Favorit. „Několik let jsem ho s kamarádem dával dohromady, nebylo to o ničem jiném, než o penězích. A pak jsem s ním konečně startoval na autocrossu v Nové Pace. Nic víc jsem si prostě dovolit nemohl.“ Mareše od mala lákala rallye, v jeho rodných Březovicích u Mladé Boleslavi se jezdila jedna ze zkoušek Rallye Bohemia. „Já věděl, co chci – když jsem stál u trati a viděl rallye, měl jsem jasno. Budu závodník. Budu jezdit rallye!“

Jak už to při závodění chodí, Favorit dostal při jednom ze startů ránu a Filip se musel poohlédnout jinde. „Jiří Kalista mi svěřil svoje Mitsubishi EVO VI a já byl na vrcholu blaha. Startovali jsme na Rallye Orlické hory a pak na Rallye Železné hory, bylo to úžasné! Navíc prvně jmenovanou soutěž už jsem jel se svým spolujezdcem Honzou Hlouškem, to se taky počítá!“ Jenže tohle byly jen výstřely do tmy a Mareš moc dobře věděl, že ta správná cesta vede přes třídu R2, kde dokázal dvakrát po sobě vyhrát mezi juniory.

Foto: filipmares.cz

Mareš s Hlouškem moc dobře ví, že nejde jen o závodění...

„Všechno se změnilo v roce 2016, když jsem dostal podporu Autoklubu České republiky v rámci akce Rallye Star. To mi pomohlo i s dalšími sponzory a díky tomu jsme mohli jet vloni už s Fabií R5.“ Filip vám sice řekne, že vloni se s R5 hlavně učil, ale zapomene zmínit, že celkově mu v českém šampionátu patřilo na konci sezóny čtvrté místo. Že nešlo o náhodu, to pak potvrdil i vstup do letošní sezóny, kdy na prvních dvou soutěžích dojel třetí a v Rallye Český Krumlov už byl na druhém místě po senzačním souboji s Václavem Pechem. „Začali jsme opatrně, ale na Šumavě už jsme měli rytmus i rychlost. V Krumlově to bylo pořádné závodění, kdy jsme sice s Vaškem Pechem věděli, že na bezchybně jedoucího Honzu Kopeckého asi nemáme, ale o to víc mě bavil náš vzájemný souboj o druhé místo.“ A v dalším závodě už Mareš s Hlouškem slavili premiérové vítězství…

Foto: filipmares.cz

V Hustopečích dokázali vyhrát – nikdo už od té chvíle nemohl zpochybnit jasný tah na branku

„Nezávodil tam sice tovární tým s Honzou Kopeckým, ale to vítězství bylo vybojované. V Hustopečích se nám všechno sešlo. O to víc mě pak mrzelo, když jsem udělal jezdeckou chybu na Bohemce. Byl jsem prostě rychlý a překvapil mě vlhký asfalt v zatáčce… Vybrali jsme správné gumy, vyhráli jsme dvě zkoušky, prostě to bylo všechno až moc dobré.“ Tenhle výlet mimo trať byl o to palčivější, že jen týden na to měla posádka startovat na rallye v Římě. „Když jsme šli ven, měl jsem v hlavě jen to, aby nebylo poškození tak velké, že by se nedalo odjet do Itálie. Musím poděkovat mechanikům a Romanovi Krestovi, že se všechno stihlo.“ A jak se jim Mareš odvděčil? Pátým místem v absolutním pořadí a prvním v juniorech.

Jenže ještě víc si Mareš s Hlouškem cení juniorské vítězství z předchozí rallye v Polsku, která se jela z větší části na šotolině. Nejen, že tam vyhráli kvalifikaci, ale taky jeli dlouho na bednu v celkovém pořadí a zastavil je až defekt. „Tohle byl náš asi nejlepší závod v letošní sezóně, strašně moc jsme si to užili, bylo to zase něco nového, ale šlo nám to a bavilo nás to.“

Foto: filipmares.cz

Na šotolině v Polsku se jim dařilo nad očekávání dobře

Když ty dva vidíte a nakazíte se jejich nadšením, nemůžete jinak, než jim fandit, tím spíše, když víte, že oba si všechno museli vyšlapat od začátku. Oba do toho dávají všechno a je naprosto jedno, zda na trati, v servisu, při nahánění fyzičky nebo i po mediální stránce. „Dnes to není jen o závodění, ale aby se vám všechno sešlo. Pracuji u Romana Kresty na dílně, běhám, cvičím, děláme akce pro sponzory… S Honzou se chystáme společně, baví nás stejné věci a moc dobře víme, že jen rychlost nestačí.“

Když přijde řeč na budoucnost, oba zvážní. Jsou si vědomi toho, že Barumka pro ně bude klíčovou soutěží, a teprve případný (ne)úspěch rozhodne o tom, co bude za měsíc, za rok... „Jasně, že sníme o tom, že bychom jeli mistrovství světa v továrním týmu – kdo z mladých kluků by si tohle nepřál. Ale právě teď nás dostane na vrchol blaha už jenom to, když budeme moci startovat na dalších dvou závodech mistrovství Evropy,“ říká Jan Hloušek, navigátor, který se učil od těch nejlepších. „Zbytek se ukáže.“

Až tedy na Barum Czech Rally Zlín 2019 uvidíte bílozlatou Fabii R5 s logy autolubu a jmény F. Mareš a J. Hloušek, vězte, že tady se jede o víc než jen o jeden závod…

Načítám