Článek
Nový Top Gear se po odchodu ikonické trojice Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond hledal a chtělo to nového moderátora, ale rodák z Massachusetts LeBlanc? Proč má nejpopulárnější pořad o autech vést přitroublý Joey Tribbiani z Přátel? Vždyť to dopadne jako u nás, kde se pořad o autech snažil dělat i Aleš Valenta. Jenže to jsem Mattovi křivdil.
Ano, jeho nejslavnější role je Joey Tribbiani, naivní a trochu hloupý amatérský herec s dobrým srdcem, který byl hned ve dvou seriálech – legendární Přátelé a navazující Joey, který vydržel jen dvě sezony. A pak nic, žádnou další roli si nepamatuji (byť byl stále aktivním hercem). Ale pamatuji si, že byl v Top Gearu jako host už v roce 2012.
Tehdy v každém díle pořad navštívila celebrita, poplkala si s Jeremym, ukázala novou knihu/film/CD a sedla si do levného auta. Vedle ní seděl Stig a během pár kol jí radil, jak jet dobře. Pak hvězda odjela pár tréninkových kol a nakonec jedno ostré na čas. Jednou za pár let se levné auto vyměnilo, a tak se stará tabule zahodila a začalo se nanovo.
Matt byl hostem pořadu v době, kdy tím levným autem byla Kia Cee’d a všechny překvapil velmi rychlým časem, vlastně na tomto autě vůbec nejrychlejším (42,1 sekundy). Zřejmě takový americký Rowan Atkinson (mimochodem ten byl na okruhu s Kiou jen o desetinu pomalejší než Matt), celosvětově známý rolí jednoduchého jedince, ale v reálném životě zručný řidič.
A s producenty a moderátory si zřejmě padl do noty, takže jej o rok později pozvali na trať znovu, aby si vyzkoušel novou generaci modelu Cee’d, ale také McLaren 12C opět s radami od Stiga. Všem bylo jasné, že Matt je blázen do aut (ale i do motorek) se vším všudy. Jen se mu prý v Británii hůř řídilo: „Americké silnice jsou mnohem širší a větší.Ve Velké Británii a Londýně jsou silnice hodně úzké, protože byly postaveny pro koně a vozy. Když v USA uděláte chybu a dostanete smyk, možná narazíte do stromu nebo nějakého keře. Ale tam? Trefíte tisíc let starý kostel,“ vysvětloval. V Británii tak mimo natáčení neřídil a po Londýně se nechal vozit Mercedesem třídy S.
Zachránil nejslavnější motoristický pořad?
Když se hledali moderátoři pro nový Top Gear, další blázny do aut v čele s Chrisem Evansem doplnil právě LeBlanc, který prohlásil, že je to pro něj práce snů. Evans se po kritice fanoušků po roce vypařil a LeBlanc dostal do party Chrise Harrise, kterému neřeknou jinak než opičák, a pořad nejspíš zachránil. Jen tedy na čas, protože v padesáti prý toho létání přes oceán bylo trochu moc a on skoro vůbec neviděl rodinu a přátele. Nadcházející sezona tedy bude jeho poslední, i když si ty čtyři roky prý moc užil.
A co Matt a auta? Jako Joey jednou v seriálu předstíral, že Porsche odstavené před kavárnou je jeho, byť neuměl jméno auta ani vyslovit. V reálu ale auta miloval a přičichl k nim už jako kluk, protože jeho táta byl mechanik. Jeho první auto byl Nissan Pick-up z roku 1984. A co že si tedy za své hollywoodské honoráře pořídil? Ano, právě Porsche, a to hned několik kousků. Jedním z nich bylo i Porsche 911 Carrera 4 GTS z roku 2012 s výkonem 408 koní. Německé kupé si ho získalo, a tak se koukal i po veteránech a přivezl si i starší Carreru generace 964 a slavný „widowmaker“ 930 Turbo. Dnes jsou oba starší kousky ceněné mezi sběrateli, ale Matt je naštěstí jedním z těch, co se svými auty jezdí. Naštěstí ale ne tak, aby se v nich zabil.
Jeho nejdivočejší jízda ale byla v jiném Porsche, konkrétně v jeho dalším kousku 911 GT2 RS. Těch bylo vyrobeno jen 500 a pouze 135 se prodalo v USA, dnes navíc auto stojí dvojnásobek toho, na co Matta vyšlo jako nové.
Od té doby, co natáčí Top Gear, ale už prý riskantně nejezdí. Dostatečně se vyblbne na okruzích, a tak ho nic nenutí jezdit na silnici rychle. A to ani, když si v každodenním provozu užívá 911 Turbo S z roku 2014, což není právě pomalé auto. Má ale i model 911 R inspirovaný modely z 60. let. Přesto říká, že některá Porsche by si nikdy nekoupil, například dvoumístný model 914 s motorem uprostřed.
Dost už bylo Porsche, Matt měl v garáži i jiná auta. Například Ferrari 360 Modena, kterému podlehla i řada jiných celebrit. Možná právě kvůli té koncentraci moderátorů a sportovců jsem se kdysi na osmiválcovou Modenu i já koukal skrz prsty, ale dnes už doceňuji její kvality a zejména verzi s manuálem bych si klidně pořídil domů.
Mattovi se italské supersporty zalíbily, a tak si o dvanáct let později koupil i model 458 Italia, která se stala autem s největší porcí výkonu na litr objemu atmosférického motoru. V jeho sbírce je i Mercedes-Benz ML63 AMG, protože každý někdy potřebuje praktické auto. Akorát to jeho má vé-osmičku se dvěma turbodmychadly a na stovku odsprintuje za necelých pět sekund. Když je SUV moc velké, může si osedlat poslední Ford Focus RS s přeplňovaným motorem a pohonem všech kol.
Co se mi na tomto herci líbí, je jeho láska ke starým autům. Krásným příkladem může být jeho Fiat X1/9 Bertone. Sám jsem s jedním jezdil a byl to pro mě opravdu silný zážitek plný skvělých emocí. To auto je úžasné a bavilo mě rozhodně víc než třeba poslední Toyota MR2 se stejnou koncepcí. Jsem rád, že takový nadšenec s garáží plnou německých kupé dokáže kvality starého Itala ocenit také.
V LeBlancově garáži ale najdete i DeTomaso Pantera z roku 1973, které si koupil už za honoráře během vysílání Přátel. V Panteře se geniálně spojuje italský design a americký motor V8 uprostřed. Do terénu zase může vyrazit Chevroletem Blazer z roku 1978. Nebo si ten terén úplně předělat, protože na svém ranči poblíž Los Angeles má i buldozer Caterpillar D6M XL, se kterým budoval motokrosovou trať. A řekněte sami, copak jste jako malý také nechtěli mít alespoň na chvilku bagr?