Článek
Nevěříte? Nechme tedy mluvit čísla. VW Polo z devadesátých let a přelomu milénia, tedy třetí generace, mělo délku jen 3,7 metru, šířka potom byla lehce přes 1,6 metru. Současné Polo už má na délku téměř rovné 4 metry a šířka je skoro 1,8 metru – přidejte zrcátka a jste skoro na dvou metrech. Nové Polo je tedy skoro stejně dlouhé jako Golf z devadesátých let (tedy čtvrté generace), a je dokonce o chlup širší. Takže termín nákupní taška tady trochu pomalu, ale jistě začíná ztrácet své opodstatnění.
Účelná okrasa
Aby to ve Volkswagenu dokázali i tomu poslednímu nevěřícímu Tomášovi, rozhodli se faceliftované Polo šesté generace od roku 2021 zase o kus víc přiblížit ikonickému Golfu. To znamená fungl nové světlomety i zadní svítilny, obojí tvořené vychytaným systémem zvaným IQ Light LED, k čemuž přihodili ještě osvětlenou mřížku chladiče, jak je poslední dobou moderní.
To byly převážně detaily, teď se přesuňme k těm zásadnějším vizuálním změnám. Polo GTI dostalo modernizované sportovní nárazníky, vyhrazené přímo pro tento daný model, vzadu je potom pod emblémem „VW“ nikoli označení modelu Polo, ale jen ikonický znak GTI, jako tomu bylo u sportovní verze doteď. Zadní svítilny potom jakoby z oka vypadly těm na Golfu a u těch přední se o kus zvýraznila efektní červená linka, která teď už nelemuje přední světla, ale proniká přímo do nich.
Pod kapotou
Až někde na silnici tuto takzvanou „nákupní tašku“ potkáte, raději ji moc neprovokujte – pod kapotou totiž přidrzle vrčí 2,0l přeplňovaný čtyřválec o nyní nepatrně vyšším výkonu 207 koní a 320 Nm, což jsou hodnoty, kterými se ještě relativně nedávno chlubil právě Golf GTI. A věřte, že na auto vážící jen 1 300 kilo je to slušná porce – není divu, že zrychlí na stovku na 6,5 sekundy. Pravda, svůj podíl na tom má i bleskurychlá dvouspojková sedmirychlostní převodovka DSG.
Polu GTI nadále zůstává snížený a zpevněný podvozek v kombinaci s elektronicky řízeným diferenciálem, volitelná je pak varianta Sport Select, která podvozek ještě o kousek přitvrdí, a Polo GTI je tak hbitější, mrštnější a pohotovější. Na palubě lze potom v obou případech volit z jízdních režimů, které ovlivňují rychlost řazení převodovky, odezvu motoru a tuhost řízení.
Uvnitř
K ostrým hatchbackům od VW (tedy zejména ke Golfu GTI) od pradávna patřily sportovní kárované sedačky – a puristy jistě potěšíme, stále jsou součástí nabídky, byť ve volitelné výbavě. Dekor palubní desky je teď v leskle červené barvě, ta je kolem dokola doplněna matným chromem.
Uvnitř bude asi nejvýraznější změnou nový systém infotainmentu, kde je osmipalcový dotykový displej s vysokým rozlišením už ve standardu. Za příplatek tu však je i větší displej Discover Pro, který se může pochlubit úhlopříčkou 9,2 palce. Samozřejmostí je možnost spárování s Apple CarPlay a Android Auto.
Vůbec poprvé si budete moci do svého Pola GTI objednat také systém s částečně autonomní jízdou pod hlavičkou systému IQ Drive. Na výběr je z nespočtu dalších vymožeností jako například asistent jízdy v pruzích, prediktivní a zároveň adaptivní tempomat, radar a mnoho dalšího. Modernizovaná verze Pola GTI by měla dorazit do autosalonů již během pár měsíců, ceny zatím zveřejněny nebyly, ale očekávejme, že i nadále bude začínat někde okolo hranice 600 tisíc korun.