Článek
Vozy Jeep dosud patřily na evropském trhu spíše k okrajovému zboží, ale s neustálým růstem obliby segmentu SUV se pro místní zákazníky stávají čím dál tím víc atraktivní. Proto se malý crossover Renegade vyrábí přímo v italském závodě Melfi, po jeho boku se teď začne kompletovat i větší Compass (dosud se k nám dovážel z mexické továrny Toluca) v modernizované podobě.
Tu poznáte podle upraveného tvaru LED světlometů, předního nárazníku a pár dalších drobných designových změn, do nabídky individualizace přibylo šest nových designů litých kol (o velikosti až 19“) a pěti nových laků karoserie (Ivory Tri-Coat, Colorado Red, Blue Italia, Blue Shade and Techno Green Metallic), které můžete nakombinovat s černou střechou.
Zásadní změnou je nasazení nového přeplňovaného benzinového čtyřválce 1,3 l s výkonem 130 nebo 150 koní (nahrazuje 140koňový čtyřválec 1,4 MultiAir), který se již představil v Jeepu Renegade. Oproti předchozímu motoru 1,4 MultiAir (140 k) by měl nabízet až o 27 % nižší emise CO2 (také díky částicovému filtru) a zároveň nižší spotřebu. Speciální geometrie lopatek turbodmychadly by měla minimalizovat prodlevu na plyn. Slabší verze bude spojená se šestistupňovým manuálem, ta silnější se šestistupňovým dvouspojkovým automatem, obě verze pak budou mít poháněná pouze přední kola, což by z nich mělo udělat žádané zboží pro nové zákazníky.
Nabídku motorizací uzavírá čtyřválcový turbodiesel 1,6 MultiJet II s výkonem 120 koní a pohonem předních kol. V druhé půlce letošního roku dorazí také první plug-in hybridní varianty 4xe kombinující nový motor 1,3 l s elektromotorem (celkový výkon soustavy 190 nebo 240 koní), které budou jako jediné nabízet pohon všech čtyř kol.
Velkou novinkou je i integrace konektivního modulu Uconnect (poprvé představený ve faceliftovaném modelu Renegade), který zprostředkuje online služby pro 7“ nebo 8,4“ infotainment včetně vzdáleného přístupu prostřednictvím mobilní aplikace, chytrých hodinek nebo webového prostředí. Přesně to, co si dnešní zákazník žádá.
V oblasti bezpečnosti k žádným změnám nedošlo, ale ono to ani nebylo příliš potřeba – Compass má totiž v základu systém nouzového brzdění a upozornění na opuštění jízdního pruhu, v nabídce má i adaptivní tempomat, systém monitorování mrtvých úhlů, upozornění na dopravu za vozidlem při vyparkování, asistent podélného i příčného parkování nebo parkovací kameru s dynamickými liniemi. Ceny ani přesné uvedení na tuzemský trh ovšem zatím nevíme.
Zdá se tedy, že modernizovaný Jeep Compass je více než připravený porvat se se zavedenou evropskou konkurencí a ukousnout si větší kus z koláče trhu SUV a crossoverů. Uvidíme, jak se mu bude dařit…