Článek
Kalifornská automobilka Tesla za sebou má skvělý rok – poprvé překonala milník 500 000 vyrobených vozů, rozjela výrobu v Číně a staví další továrnu v Německu. Skvěle se dařilo Modelu 3 a na trhu se výborně uchytil i crossover Model Y. Letos se také můžeme těšit na představení produkční verze pick-upu Cybertruck a tahače Semi, nový rok však otevře razantní modernizace vlajkové lodi značky, Modelu S. Co je tedy nového?
Rekordní výkony, rychlosti i dojezd
Fanoušci se mohou radovat, konečně se dočkali dlouho očekávané vysokovýkonné verze Plaid – tu pohání hned tři elektromotory s celkovým výkonem 1020 koní. Z klidu na stovku tak vystřelí za neuvěřitelných 2,1 sekundy a rozjede se až na 322 km/h. Na jedno nabití byste při klidnější jízdě mohli urazit až 628 km. To vše za 3 304 900 Kč.
Tím to ale nekončí, protože k dispozici bude ještě silnější verze Plaid+ s výkonem posíleným na úroveň 1 100 koní a stovkou pod dvě sekundy! Baterie s větší kapacitou by z ní měla udělat také rekordmana v dojezdu, vizionář Elon Musk slibuje přes 840 km (dosavadní rekordman Model S Long Range umí 640 km), čímž Tesla překoná vyzyvatele Lucid Air. Cenovka modelu Plaid+ by měla činit 3 789 900 Kč.
Šokující změna v interiéru
Když první Model S představil infotainment se 17“ dotykovou obrazovkou na výšku, byla to v automobilové branži skutečná revoluce (také díky konceptu online služeb). Čas ale pokročil a Tesla se tak musí přizpůsobit. Nejnovější Model S tak má stejně velkou obrazovku (s rozlišením 2200x1300, lepším podáním barev a rychlejší odezvou systému), avšak orientovanou na šířku (ideální pro promítání filmů při čekání u nabíječky), čímž se uvolnilo místo na středové konzoli pro odkládací schránku. Nový displej lze naklápět do stran, aby na něj řidič nebo spolujezdec lépe viděli.
Vylepšený byl také 12,3“ digitální přístrojový panel před řidičem, novinkou je pak 8“ displej na zadní straně konzole pro zábavu pasažérů na zadních sedadlech. Tesla vylepšila kvalitu materiálů v interiéru, do výbavy přidala odvětrávané sedadlo řidiče nebo integrovaný HEPA filtr, zadní sedadla jsou také vylepšená a k dispozici je i indukční nabíjení pro mobilní zařízení.
I přes všechna vylepšení je nejzásadnější – a také dost kontroverzní – novinkou kompletně přepracovaný volant. Jde o sériovou podobu volantu konceptu Roadster z roku 2017, a jak jste si už určitě všimli, chybí mu horní polovina věnce a svým tvarem připomíná spíš obdélník. Na papíře to možná dává smysl, ale jsme velice zvědaví, jak se osvědčí v reálném provozu, který zahrnuje manévrování při parkování nebo projíždění kruhových objezdů či utažených zatáček. Tady vám už prostý pohyb lokty nestačí a musíte ručkovat po okruží volantu, což tady nebude možné. A ani sebechytřejší Autopilot za vás tyto situace nevyřeší…
Pod volantem také zcela chybí páčky, které běžně sdružují ovládání funkcí blinkrů, stěračů nebo přepínání dálkových světel. Většinu z toho obstará automatika (tedy dešťový a světelný senzor), přepínač blinkrů, světelná houkačka nebo spínač ostřiku okna se pak přestěhují na dotykovou podložku na volantu – podobně to mají moderní Ferrari a ani tam se to neobešlo bez kritiky. Vážně to tak bude pro řidiče pohodlnější?
Až na tyto pochybnosti se modernizace Modelu S vážně povedla – a sluší se zmínit, že stejných vylepšení se dostane i technicky spřízněnému SUV Model X. Na trhu by se inovované modely měly objevit už v únoru, do Evropy pak dorazí s mírným zpožděním. Počkáte si na ni?