Hlavní obsah

Modernizovaná Škoda Kodiaq v celé své kráse

Foto: Škoda Auto

Půjdeme-li pěkně chronologicky, pak lze jako prvopočátek škodováckých SUV zmínit napůl zapomenutý model Trekka. Z těch novodobých pak vyšlapával cestu Yeti, ale byl to v roce 2016 největší Kodiaq, který předurčil směřování mladoboleslavské značky v SUV segmentu. Letos je to pět let od jeho uvedení, a tak přichází čas na modelové omlazení rozsáhlým faceliftem.

Článek

Sluší se zmínit, že se Kodiaq vyrábí hned na čtyřech místech po celém světě. Primární a domovské rodiště je v českých Kvasinách, ale na lokální trhy se vyrábí taky v Číně (Čchang-ša), Indii (Aurangábád) a v Rusku (Nižnij Novgorod). Celkem se vyrobilo lehce přes 600 tisíc Kodiaqů v současné podobě, ale jaká je ta nová?

Design

Facelift Kodiaqu se od dosavadní varianty liší na první pohled, a to hlavně přídí. Většina lidí si na první pohled povšimne především světel. Ta jsou užší, celkově uhlazenější a už se nerozbíhají směrem k mříži chladiče. Mříž samotná je nově šestihranná s masivním chromovaným okrajem a zdvojenými lamelami uprostřed – i ty jsou u vyšších výbav pochromované.

Foto: Škoda Auto

Novou příď poznáte na první pohled

Celá přední maska je potom vzpřímeněji postavená, což udělalo místo vyšší a „svalnatější“ kapotě. Vzezření předních partií pak doplňuje i nový nárazník, který má podobnou koncepci jako ten u faceliftovaného Superbu. Velká jednolitá mříž je po obou stranách zakončená lištami průduchů vzduchu.

Ač se boční profil nijak nezměnil, o zádi se totéž říci nedá. I tady jsou užší zadní světlomety, byť rozdíl není oproti těm předním tolik patrný na první pohled. Změnil se také zadní nárazník, nově vybavený černou linkou, táhnoucí se pod nákladovou hranou kufru.

Foto: Škoda Auto

Na zádi není změn tolik, ale i tady je inovace vidět

Pod předním i zadním nárazníkem jsou vidět nové stříbrné lišty, evokující ochranu do terénu. Tento prvek byl až dosud vyhrazen pro terénně laděnou variantu Scout, ta už se ale v nabídce faceliftovaného Kodiaqu neobjeví.

Foto: Škoda Auto

Nabídka kol v rozměrech do 20“ nabízí několik nových designů, mimo jiné verzi s odnímatelnými aerodynamickými kryty.

Samostatný odstavec si zaslouží též světla. Už ve standardu budou plně LED s charakteristickou linkou denního svícení, ale za příplatek si lze (u Kodiaqu vůbec poprvé) doobjednat i inteligentní Matrix-LED světla s funkcí „vykrývání“ okolních účastníků provozu při zapnutých dálkových světlech. Pod hlavními světly se i nadále nachází relativně vysoko umístěné mlhovky.

Interiér

Vnitřní prostor Kodiaqu zůstává na první pohled beze změn, neboť základní architektura a ergonomie zůstala neměnná. Pořád je tu masivní palubní deska, v jejímž prostředku se nachází displej infotainmentu. Pořád tu také zůstal samostatný panel klimatizace a pár tlačítek se základními funkcemi.

Foto: Škoda Auto

Nejvyšší výbava Laurin & Klement zachovává určitou auru luxusu

Novinek je tu ale přesto požehnaně. Pomineme-li nové ambientní osvětlení nebo kontrastní prošívání, jsou to hlavně nová sedadla. V paketu Top mají nové ergonomické čalounění s nastavitelnou stehenní opěrkou a jsou oděná do perforované kůže, která umožňuje použití ventilování. Zároveň jsou elektricky nastavitelná (s pamětí u řidiče) a mají taky masážní funkci.

Foto: Škoda Auto

Nová ergonomická sedadla disponují ventilací a masážemi

Před řidičem je dvouramenný volant, který se poprvé objevil ve čtyřkové Octavii, a od druhé nejnižší výbavy také virtuální kokpit o úhlopříčce 10,25“.

Palubní systémy

Tím se dostáváme do té „technologické sekce“. Samotný virtuální přístrojový štít má 4 různá zobrazení (Sportline a RS mají ještě páté sportovně laděné), hlavním ovládacím centrem však zůstává již zmíněný dotykový infotainment, jehož úhlopříčka je s vrcholnými verzemi až 9,2“.

Foto: Škoda Auto

Pracoviště řidiče je do značné míry digitalizované, pár tlačítek ale pořád zůstalo

Infotainment má vlastní eSIM, takže je neustále připojen k internetu, disponuje digitálním tunerem DAB, asistentkou Laurou, která rozumí celým mluveným větám v češtině, a samozřejmě i rozhraním s mobilními telefony – konkrétně jde o bezdrátové Android Auto, Apple CarPlay a MirrorLink. Kodiaq dále podporuje propojení s mobilní aplikací MyŠkoda, která umožňuje zobrazení vozu na mapě nebo dálkové zamknutí/odemknutí.

Motorizace

Hned na úvod – není třeba se bát, pod kapotou Kodiaqu se žádný tříválec neobjeví. Vlastně všechny motory byly už představeny při příležitosti přechodu na Euro 6D. I nadále se tak jedná o naftové a benzinové čtyřválce s přídomky Evo.

Úplně základním motorem a zároveň jediným, který lze kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou, je 1.5 TSI o výkonu 150 koní (110 kW), disponující technologií ACT, tedy vypínáním dvou válců při nízké zátěži. Na přání lze dostat taky sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku DSG, která je standardní u všech ostatních motorizací.

Benzinovou rodinu pak doplňuje větší 2.0 TSI o výkonu 190 koní (140 kW), dostupný výhradně s automatem a čtyřkolkou. Jeho ještě silnější varianta se objevuje i v RS, ale o tom až za okamžik.

Zásadní část prodejů bude tradičně patřit dieselům. Dvě verze dvoulitru 2.0 TDI využívají proces Twin Dosing, kdy se vstřikuje aditivum AdBlue před dva za sebe řazené SCR katalyzátory. Díky tomu mají motory vypouštět až o 80 % méně oxidů dusíku (Nox). Slabší verze o výkonu 150 koní (110 kW) je nabízena buď jako předokolka, nebo čtyřkolka, silnější s výkonem 200 koní (147 kW) potom pouze jako čtyřkolka, pokaždé pouze s automatem.

Kodiaq RS

Tak trochu nad rámec všech ostatních verzí vystupuje sportovně laděný Kodiaq RS. Ten je na první pohled rozeznatelný podle předního nárazníku, který má spodní část rozdělenou dvojicí šikmých „příček“. Mříž chladiče je pak místo chromu zdobená leskle černou barvou. Specifická jsou u RS taky leštěná 20“ kola a prvky v interiéru, mezi které patří sportovní sedadla s kontrastním prošíváním.

Zatímco předešlý Kodiaq RS byl vybaven turbodieselem, faceliftovaná verze přechází k benzinu. Dvoulitr 2.0 TSI má stejný výkon jako menší Octavia RS, tedy 245 koní (180 kW). Ačkoliv dynamické parametry ještě nebyly zveřejněny, vypadá to, že si Kodiaq RS s benzinovým motorem polepší. Je totiž o 5 koní výkonnější a zároveň o 60 kilogramů lehčí. Nijak nepřekvapí, že se motor váže výhradně s automatem a čtyřkolkou.

Tak to by byl nový Kodiaq v celé parádě. Na trh se chystá v červenci a do té doby zbývá už asi jen jediný „detail“, a sice ceník. Že by Kodiaq zlevnil, je vzhledem k situaci, kdy jsou automobilky bombardovány emisními pokutami, bohužel nemyslitelné. Největší sedmimístné SUV od Škody tedy zdraží, ale otázkou je, o kolik to bude.

Načítám