Článek
O bláznivých udavačích směru jízdy automobilové historie psal vloni v dubnu Martin Jánský, jenže o tom následující povídání nebude. My se dnes společně zaměříme výhradně na moderní automobily s nějakým způsobem zvláštními volanty. A ne, opravdu nepůjde o tlačítka pro regulaci hlasitosti, co jsou u vybraných modelů koncernu FCA schovaná za rameny věnce.
Dvě ramena
Dvouramenný volant je vlastně takové retro, které se poslední dobou vrací do módy. A že jde o alchymii, vám přehledně ukázal říjnový článek od kolegy Žemličky. Mimo škodovek najdete „dvouramínko“ ještě například v modelech Chevrolet Corvette C8, Ford GT, BMW i3, Hyundai Nexo nebo UAZ 2206 Buchanka, ačkoli zde se předmětný volant ještě ani nestačil stát nemoderním.
Dvakrát měř, jednou řež
V Peugeotu museli kvůli svému inovativnímu kokpitu, který najdete například v SUV 2008, značně upravit vrchní část věnce. Aby řidič lépe viděl na vyvýšený přístrojový štít, designéři trochu sekali a zplošťovali. Výsledkem je, že tento módní výstřelek nesedí úplně každému. Kolega Dalibor si je dokonce jistý, že návrhář předmětného systému skončí v motoristickém pekle.
Hlavně to nepřehánět
Auta od italské značky Ferrari znáte asi všichni. Červená barva, skotačící koníček na kapotě a solidní počet válců dávají najevo, že tu půjde především o rychlost. Nicméně tušili jste, že některé modely mají volanty poseté tlačítky pro ovládání blinkrů, stěračů, jízdních profilů, nebo dokonce diodový pásek indikující blížící se omezovač otáček? Ptáme se tedy, není toho už trochu moc?
3, 2, 1, start
Pokud má vaše auto startovací tlačítko, patrně ho budete očekávat někde v okolí spínací skříňky, případně na středovém panelu či tunelu. Ne však u Alfy Romeo Giulia nebo Audi R8. Tam musíte svoji pozornost přesunout na volant a hledat kulatý knoflík. Přitom rozhodně nejde o jediné modely, především různé sportovní vozy využívají toto umístění pro spínač uvedení motoru do chodu.
Doba digitální
Čím by tak volant ještě šel vylepšit? Číňané na to přišli, zabudovali doprostřed dotykovou obrazovku. Pokud si dobře prohlédnete interiéry modelů M-Byte (SUV) a K-Byte (sedan) od automobilky Byton, zjistíte, že jde vlastně o poměrně chytrý systém. Tak uvidíme, jak na to odpoví inovátor Elon Musk z Tesly.
Vždy rovně
„Jeskovy voči“, kdo to kdy viděl? Integrovaná digitální přístrojovka podporovaná gyroskopem, co je vždy ve vzpřímené pozici, ať má volant jakoukoli polohu? Tohle mohl vymyslet jen blázen, nebo Christian von Koenigsegg. Druhá odpověď je správná, mrkněte na supersport Jesko.
Hezké, ale nepraktické
Kdo by nechtěl zkusit řídit vrcholový Rolls-Royce Phantom? Nám se to podařilo a o dojmy jsme se s vámi podělili, nicméně jedna věc nás celkem zarazila, a to volant. Pokud jste totiž zvyklí jej v rukou svírat správně (pozice analogových hodin zhruba tři čtvrtě na tři), u rollse máte smůlu.
Nepraktické tříramínko vás nutí držet věnec ve stylu nezkušeného šoféra v autoškole. Nicméně pokud si kupujete takhle drahou limuzínu, není to vaše starost – máte přece řidiče, ne? S ergonomií volantu na tom je podobně i nedávno modernizovaná Lada 4x4.
Kapesní laboratoř
Tuhle jedinečnou silniční formuli ladil sám velký Lewis Hamilton. Mercedes-AMG Project ONE je ztělesněním technologické dokonalosti, ostatně víc vám prozradí článek od Martina Jánského. Nás ovšem zajímá volant, který je netradiční v tom, že jeho věnec není kulatý, nýbrž hranatý, a navíc disponuje armádou tlačítek.
Peklo po ruce
Voliče jízdních nastavení zpravidla objevíte někde uprostřed palubní desky – většinou jde o sportovní, ekonomické nebo čistě elektrické módy. Ne však u dynamického vozu Hyundai i30 N, který se vyrábí v Nošovicích u Frýdku-Místku. U obou podélných ramen volantu najdete dvě profilová tlačítka, přičemž nejvíc by vás mělo zajímat to vpravo, jenž aktivuje pekelné N režimy. Opět se nebavíme o unikátním exempláři, stačí se podívat například do kabiny Audi R8.
Zasloužilý umělec na dietě
Vybavíte si starší Volkswagen Lupo 3L TDI? Ano, je to ten malý německý prcek s tříválcovým dieselovým motorem, spotřebou tři litry na sto a s naprosto nesmyslně vysokou pořizovací cenou. Hmotnost hatchbacku přesahuje jen něco málo přes 800 kilogramů, čehož bylo dosaženo továrním odlehčením všude, kde to šlo, dokonce i na volantu. Magnéziové točítko dnes patří mezi vyhledávané bazarové zboží, za které se lidé nebojí utratit klidně i pět tisíc korun, proto mu náleží tato čestná zmínka.
Jak se doba sune kupředu, zjišťujeme, že tradičně tvarované volanty ztrácí na popularitě a nahrazují je všelijaké kreace – například joysticky od Hyundaie. Snahy některých výrobců nás úplně zbavit řízení však postupně krachují, takže se přece jen nebojíme, že bychom o kulatý nebo jinak tvarovaný věnec/ovladač do budoucna přišli.