Hlavní obsah

Moderní technologie umožní světlům aut komunikovat

Foto: Volkswagen

Světla už dávno nejsou jen ke svícení, jejich funkce je dnes daleko širší

Nové technologie s sebou přinášejí zcela nové možnosti. Pro světla automobilů to znamená, že kromě osvětlování silnice budou moci v budoucnu více pomáhat řidiči v náročných dopravních situacích, umožní komunikaci s ostatními auty a dokonce i chodci, čímž dále zvýší bezpečnost dopravního provozu.

Článek

Průmyslový vývoj se žene vpřed neuvěřitelným tempem. Ještě nedávno byl vrcholem osvětlovací techniky dekádami prověřený drátek rozžhavený průchodem elektrického proudu. Pak jsme přes krátké období xenonových výbojek přešli ke dnes vládnoucím LED světlům a o slovo se již hlásí ještě výkonnější laserová technologie. Kromě vyšší svítivosti však modernější technika přináší také zcela nové možnosti pro práci se světelným paprskem.

Foto: Volkswagen

LED technika je nejen výkonnější, ale také si s ní více vyhrají designéři i technici

Úžasným kouskem je už samotné automatické přepínání dálkových a potkávacích světel. Auta s matrixovými LED světlomety dokonce zabraňují oslnění ostatních účastníků provozu tím, že ztlumí pouze určitý segment čelních světlometů, a tak bezpečně odstíní třeba protijedoucí auta, přičemž dál silnici osvětlují dálkovými. Intenzita a geometrie světelného paprsku se také může automaticky přizpůsobovat rychlosti (v malých rychlostech přisvěcuje do stran při odbočování) a směru jízdy (natáčení do zatáček), prostředí (na dálnici svítí více do dálky, na okreskách více do krajnic) nebo počasí (za deště je světlo orientováno více do šířky než do dálky). Už tohle vypadá jako důkaz černé magie, ale ukazuje se, že na tom se vývojáři teprve zahřívali. Světla nové generace totiž mají umět komunikovat!

Nový Mercedes-Maybach třídy S je vybavený extrémně sofistikovanými micro-pixelovými HD světlomety složenými z 30 000 světelných bodů. Díky této technice bude již brzy možné „malovat“ světlem na silnici. No, ale da Vinciho Dámu s hranostajem nečekejte...

Foto: Volkswagen

Malování světlem pomůže řidiči při orientaci ve složitější dopravní situaci

Půjde například o zvýraznění jízdních pruhů, jednoduché navigační šipky nebo třeba obraz dopravních značek snímaných podél silnice, které mají řidiči usnadnit orientaci ve složitějších dopravních situacích. Vůz také bude umět detekovat snadno přehlédnutelné chodce a vizuálně na ně řidiče upozorní, případně jim třeba nakreslí na silnici přechod, po kterém je zastavující řidič nechá přejít na druhou stranu ulice.

Stranou vývoje nezůstanou ani zadní světla. Ta už teď umí blikáním brzdových světel upozornit auta za vámi na nouzové brzdění. Matrixová technika jim však umožní ještě zajímavější věci, například informovat o dopravní zácpě, upozornit na nebezpečí nebo ukázat stav nabití baterie.

Foto: Volkswagen

Zadní světla mohou pomoci s lepší orientací při parkování

Optický parkovací systém pak dokáže na silnici „obkreslit“ parkovací místo pro snadnější couvání a ještě vykreslí na silnici trajektorii vozu, aby byli informováni chodci a ostatní řidiči. A protože se světla stala součástí designu, bude si majitel moci změnit třeba světelný podpis nebo uvítací/rozlučkovou animaci.

Další prostor pro světelnou komunikaci bude v budoucnu na bocích vozů. Barevný pruh na klice by vám třeba mohl ukázat, jestli je auto odemčené nebo zamčené. Boční světelné panely pak budou mít smysl, až auta přejdou na autonomní řízení – jejich prostřednictvím budou moci řidiče a chodce v okolí informovat o tom, co se právě chystají dělat (odbočovat, zastavit, pustit chodce na přechodu atd.).

Foto: Volkswagen

Každý kousek auta může být v budoucnu využit pro světelnou komunikaci

Možností hry se světlem je po celém autě vážně nespočet. K jejich testování využívá automobilka Volkswagen 100 metrů dlouhý, 15 metrů široký a 5 metrů vysoký tunel, který umožňuje ušetřit čas a náklady při vývoji – vývojáři nemusejí čekat s testováním na tmu a firma tak ušetří za noční přesčasy zaměstnanců.

LED technika je v automobilovém průmyslu stále relativně nová věc. Už teď je však jasné, že přinesla skutečnou revoluci ve vnímání a využívání automobilového osvětlení. Auta s ní nejen lépe vypadají, ale hlavně také výrazně lépe svítí a v budoucnu budou moci i komunikovat s okolím, což dál zvýší bezpečnost dopravy. Nezbývá tedy než doufat, že se tak z aut nestanou divoce blikající diskokoule.

Související témata:
Načítám