Hlavní obsah

Moderní auta s klasickou ruční brzdou ještě nevymřela

Foto: Tomáš Kopečný

Jsou nová moderní auta s klasickou ruční brzdou mrtvá, nebo se snad ještě vyrábí?

Nahrazovat tradiční ruční brzdu elektronickou se stává čím dál populárnější praktikou. Nebudeme tvrdit, že počítačem řízené lanovody nebo destičky nemohou přispět k vyššímu komfortu, případně bezpečnosti, nicméně jsou lidé, co na klasický „rukáv“ nedají dopustit. Máme pro vás výběr deseti známých aut, která se dají brzdit ještě pěkně mechanicky.

Článek

Elektronická parkovací brzda je komfortnější, aplikovatelná pro manuály i automaty, přináší do jisté míry vyšší bezpečnost a ani servisní náročnost už není tak vysoká – pro kontrolu/údržbu stačí přes vhodnou diagnostiku brzdění zadních kol uvolnit. Jsou však lidé, kterým tato moderna nesmí přes práh domu nebo zkrátka nechtějí za tuhle vychytávku připlácet. Jaké nové známé vozy mají ještě klasickou „ručku“? To prozradí následující výběr.

Kia XCeed

Foto: Kia

Kia XCeed vychází z klasického Ceedu

Ačkoli jde o poměrně mladý crossover, vycházející z klasického Ceedu, nabídne paletu motorů a dvě převodovky – manuál či automat. Právě mechanicky ovládané řazení se dosud prodává s tradiční ruční brzdou, zatímco samočinnou změnu kvaltů výrobce spároval s elektronikou.

Foto: Kia

Kia XCeed s manuálem se pojí s tradiční ručkou

Hyundai i20

Foto: Hyundai

Zcela nový Hyundai i20 vsadil na mechaniku ve spojení se všemi agregáty

Jihokorejský konkurent naší Fabie vyráběný v Turecku (pro Evropu) se může pyšnit celou řadou nových technologií, famózním designem a ostrou variantou N, kterou prostě už moc chceme. V každém případně jak s manuálem, tak s automatem dorazí automobil vybavený pouze ručně ovládanou parkovací brzdou.

Foto: Hyundai

Konkurent naší Fabie se v evropské specifikaci vyrábí v Turecku

Škoda Kamiq

Foto: Tomáš Kopečný

Ať zvolíte manuál nebo automat, vždy dostanete mechanicky ovládanou parkovací brzdu

Žhavé eso v rukávu mezi kompaktními SUV od Škodovky jde na odbyt jako věci ve výprodeji. V Česku jde o druhé nejregistrovanější SUV (vede Karoq) a jedničku v rámci volby soukromníků (retail). Nehledě na motorizaci či převodovku je uvnitř vždy přítomna tradiční mechanická ruční brzda.

Foto: Tomáš Kopečný

Elektronickou ruční brzdu v Kamiqu nehledejte

Renault Megane

Foto: Renault

Omlazený Megane se dá pořídit s mechanikou, ovšem jen v základu

Abyste si mohli dopřát Megane s „rukávem“, je nutné zvolit základní výbavovou variantu a pak už jen volně přemýšlet, zdali půjdete do naftového motoru s manuálem či automatem, nebo dáte důvěru benzinovému čtyřválci s mechanickým šestikvaltem. Jakmile byste zatoužili po vyšších výbavových stupních, objeví se v kabině už jen tlačítko se symbolem parkovací brzdy.

Foto: Renault

Základní varianta Renaultu Megane vskutku nevypadá zle

Mitsubishi ASX

Foto: Karel Štochl

Mitsubishi ASX se dočkalo velkého faceliftu, ovšem své původní hodnoty si zachovalo

Mitsubishi ASX prodělalo výrazný facelift, nicméně stále si zachovalo své tradiční kořeny – přehledné ovládaní, jednoduché a spolehlivé motory bez přímého vstřikování paliva a možnost pohonu 4x4. V rámci převodovek vybíráte mezi manuálem a automatem, nicméně v obou případech dostanete běžnou ruční brzdu.

Foto: Karel Štochl

V nabídce modelu nechybí manuál, CVT či čtyřkolka

Toyota Yaris

Foto: Toyota

Svěží Yaris se bude vyrábět v Kolíně, pravděpodobně už v roce 2021

U fungl nového Yarisu, který se bude vyrábět v Kolíně, je to naprosto jednoduché. Jestliže řídíte jakoukoli z nabízených čistě benzinových jednotek, získáte nehledě na převodovku mechanicky ovládanou parkovací brzdu. Ale pokud vaše srdce tluče v rytmu hybridního pohonu, musíte na klasický klacek zapomenout.

Foto: Toyota

Jestliže zvolíte benzin, dostanete mechaniku, jakmile půjde o hybrid, páku ruční brzdy nahradí tlačítko

Nissan Juke

Foto: Nissan

Nissan Juke dospěl a ještě více potvrdil svoji osobitost

Svěží Juke s mechanicky ovládanou ruční brzdou potkáte napříč motorizacemi i převodovkami pouze u základních výbav. Volba vyšších a zajímavější stupňů znamená automatické spárování kompaktního SUV s elektronikou.

Foto: Nissan

Juke nabídne radost ze zatažení klasické páky pouze u nejnižších specifikací

Citroën Berlingo

Foto: Citroën

Citroën Berlingo patří k nejpopulárnějším automobilům značky

Zástupce početné rodiny, kde se ještě nachází Peugeot Rifter, Toyota PROACE City nebo Opel Combo, nabídne tradiční mechaniku více méně jen v základních výbavách s manuálem. Vzhledem k variacím se tak zájemci budou muset spokojit s holátkem, případně skutečně akceptovat servomotory ovládající brzdění zadních kol.

Foto: Citroën

Elektronická ruční brzda je běžně umístěná na panelu řazení, ovšem ne v základní výbavě

Opel Astra

Foto: Jakub Deml

Opel Astra patří k německé klasice

Astra milovníky mechaniky jistě potěší, protože ti nemusí sahat jen po nejnižší výbavě, případně základním motoru. Vozidlo je variabilní, takže poskytne solidní komfortní prvky za přijatelnou cenu, a navíc mechanicky ovládanou ruční brzdu. Lepší kousky už mají pochopitelně elektronicky řízenou parkovací brzdu.

Foto: Opel

Zájemci o astru s tradičním rukávem nejsou odkázáni jen na základní výbavu/motor

Ford Puma

Foto: Michal Jirák

Ford Puma vsadil na solidní cenu a výbavu. Jak vidno, vyplácí se to

Jelikož povedené SUV sdílí základy s Fiestou, dočkáte se „rukávu“ ve všech výbavových stupních a se všemi motorizacemi včetně mild-hybridních. Vozidlo zkrátka vsadilo na jednoduchou mechaniku, slušnou cenu a hodně zajímavou výbavu. To se nejspíš vyplácí, protože jde o nejprodávanější auto značky Ford v Česku.

Foto: Jakub Deml

Mechanicky ovládanou ruční brzdu má dokonce i ostrý Ford Puma ST

Nabídka ukazuje, že je stále z čeho vybírat, ačkoli vozy vyšší třídy už zpravidla kvůli komfortu a bezpečnosti sází na elektronické jištění během stání. Určitou výjimku tvoří off-roady nebo vybrané užitkové automobily, kde se kvůli ceně a konstrukci na mechaniku dosud nezanevřelo.

A co vy? Kterou z variant preferujete? Hlasujte v anketě níže a napište nám svůj postoj/názor do komentářů.

Jste zastánci mechanicky, nebo elektronicky ovládané parkovací/ruční brzdy?
Volím mechaniku
83,9 %
Jedině elektronika
4,8 %
Je mi to jedno
11,3 %
Celkem hlasovalo 2287 čtenářů.
Načítám