Článek
Elektronická parkovací brzda je komfortnější, aplikovatelná pro manuály i automaty, přináší do jisté míry vyšší bezpečnost a ani servisní náročnost už není tak vysoká – pro kontrolu/údržbu stačí přes vhodnou diagnostiku brzdění zadních kol uvolnit. Jsou však lidé, kterým tato moderna nesmí přes práh domu nebo zkrátka nechtějí za tuhle vychytávku připlácet. Jaké nové známé vozy mají ještě klasickou „ručku“? To prozradí následující výběr.
Kia XCeed

Kia XCeed vychází z klasického Ceedu
Ačkoli jde o poměrně mladý crossover, vycházející z klasického Ceedu, nabídne paletu motorů a dvě převodovky – manuál či automat. Právě mechanicky ovládané řazení se dosud prodává s tradiční ruční brzdou, zatímco samočinnou změnu kvaltů výrobce spároval s elektronikou.

Kia XCeed s manuálem se pojí s tradiční ručkou
Hyundai i20

Zcela nový Hyundai i20 vsadil na mechaniku ve spojení se všemi agregáty
Jihokorejský konkurent naší Fabie vyráběný v Turecku (pro Evropu) se může pyšnit celou řadou nových technologií, famózním designem a ostrou variantou N, kterou prostě už moc chceme. V každém případně jak s manuálem, tak s automatem dorazí automobil vybavený pouze ručně ovládanou parkovací brzdou.

Konkurent naší Fabie se v evropské specifikaci vyrábí v Turecku
Škoda Kamiq

Ať zvolíte manuál nebo automat, vždy dostanete mechanicky ovládanou parkovací brzdu
Žhavé eso v rukávu mezi kompaktními SUV od Škodovky jde na odbyt jako věci ve výprodeji. V Česku jde o druhé nejregistrovanější SUV (vede Karoq) a jedničku v rámci volby soukromníků (retail). Nehledě na motorizaci či převodovku je uvnitř vždy přítomna tradiční mechanická ruční brzda.

Elektronickou ruční brzdu v Kamiqu nehledejte
Renault Megane

Omlazený Megane se dá pořídit s mechanikou, ovšem jen v základu
Abyste si mohli dopřát Megane s „rukávem“, je nutné zvolit základní výbavovou variantu a pak už jen volně přemýšlet, zdali půjdete do naftového motoru s manuálem či automatem, nebo dáte důvěru benzinovému čtyřválci s mechanickým šestikvaltem. Jakmile byste zatoužili po vyšších výbavových stupních, objeví se v kabině už jen tlačítko se symbolem parkovací brzdy.

Základní varianta Renaultu Megane vskutku nevypadá zle
Mitsubishi ASX

Mitsubishi ASX se dočkalo velkého faceliftu, ovšem své původní hodnoty si zachovalo
Mitsubishi ASX prodělalo výrazný facelift, nicméně stále si zachovalo své tradiční kořeny – přehledné ovládaní, jednoduché a spolehlivé motory bez přímého vstřikování paliva a možnost pohonu 4x4. V rámci převodovek vybíráte mezi manuálem a automatem, nicméně v obou případech dostanete běžnou ruční brzdu.

V nabídce modelu nechybí manuál, CVT či čtyřkolka
Toyota Yaris

Svěží Yaris se bude vyrábět v Kolíně, pravděpodobně už v roce 2021
U fungl nového Yarisu, který se bude vyrábět v Kolíně, je to naprosto jednoduché. Jestliže řídíte jakoukoli z nabízených čistě benzinových jednotek, získáte nehledě na převodovku mechanicky ovládanou parkovací brzdu. Ale pokud vaše srdce tluče v rytmu hybridního pohonu, musíte na klasický klacek zapomenout.

Jestliže zvolíte benzin, dostanete mechaniku, jakmile půjde o hybrid, páku ruční brzdy nahradí tlačítko
Nissan Juke

Nissan Juke dospěl a ještě více potvrdil svoji osobitost
Svěží Juke s mechanicky ovládanou ruční brzdou potkáte napříč motorizacemi i převodovkami pouze u základních výbav. Volba vyšších a zajímavější stupňů znamená automatické spárování kompaktního SUV s elektronikou.

Juke nabídne radost ze zatažení klasické páky pouze u nejnižších specifikací
Citroën Berlingo

Citroën Berlingo patří k nejpopulárnějším automobilům značky
Zástupce početné rodiny, kde se ještě nachází Peugeot Rifter, Toyota PROACE City nebo Opel Combo, nabídne tradiční mechaniku více méně jen v základních výbavách s manuálem. Vzhledem k variacím se tak zájemci budou muset spokojit s holátkem, případně skutečně akceptovat servomotory ovládající brzdění zadních kol.

Elektronická ruční brzda je běžně umístěná na panelu řazení, ovšem ne v základní výbavě
Opel Astra

Opel Astra patří k německé klasice
Astra milovníky mechaniky jistě potěší, protože ti nemusí sahat jen po nejnižší výbavě, případně základním motoru. Vozidlo je variabilní, takže poskytne solidní komfortní prvky za přijatelnou cenu, a navíc mechanicky ovládanou ruční brzdu. Lepší kousky už mají pochopitelně elektronicky řízenou parkovací brzdu.

Zájemci o astru s tradičním rukávem nejsou odkázáni jen na základní výbavu/motor
Ford Puma

Ford Puma vsadil na solidní cenu a výbavu. Jak vidno, vyplácí se to
Jelikož povedené SUV sdílí základy s Fiestou, dočkáte se „rukávu“ ve všech výbavových stupních a se všemi motorizacemi včetně mild-hybridních. Vozidlo zkrátka vsadilo na jednoduchou mechaniku, slušnou cenu a hodně zajímavou výbavu. To se nejspíš vyplácí, protože jde o nejprodávanější auto značky Ford v Česku.

Mechanicky ovládanou ruční brzdu má dokonce i ostrý Ford Puma ST
Nabídka ukazuje, že je stále z čeho vybírat, ačkoli vozy vyšší třídy už zpravidla kvůli komfortu a bezpečnosti sází na elektronické jištění během stání. Určitou výjimku tvoří off-roady nebo vybrané užitkové automobily, kde se kvůli ceně a konstrukci na mechaniku dosud nezanevřelo.
A co vy? Kterou z variant preferujete? Hlasujte v anketě níže a napište nám svůj postoj/názor do komentářů.