Hlavní obsah

Model 3 jde v USA na dračku a Tesla se konečně drží v zisku

Foto: Tesla

Náběh výroby Modelu 3 byl pro Teslu extrémně bolestivý, nyní to však začíná vypadat nadějně...

Model 3, první dostupné a skutečně použitelné rodinné elektrické auto, měl Teslu postavit na nohy, ale poslední měsíce to spíš vypadalo, že ji položí na lopatky. Z problémů při náběhu výroby se Elon Musk skoro zbláznil a firma krvácela deset tisíc dolarů každou minutu. Nyní už ale linka jede takřka naplno a Tesla se mohla pochlubit prvními dvěma ziskovými čtvrtletími po sobě za celou dobu existence firmy.

Článek

Pokud jste si vsadili, že Tesla zbankrotuje, musíme vás prozatím zklamat. Dlouho to vypadalo skutečně nadějně, protože rozšířit výrobu z několika desítek kusů denně na tisíc denně za stálého běhu linky ve Fremontu (kde vznikají ještě modely S a X) se ukázalo jako obrovský problém – zvlášť pro firmu, která má s masovou výrobou nulové zkušenosti. Elon Musk pracoval v režimu totálního nasazení a osobně řešil neustálé problémy s linkou, dodavateli, výstupní kvalitou a úzkými hrdly výroby (když část linky jede rychleji než jiná část a zpomaluje ji nebo zahlcuje). Musk to oprávněně nazval „produkčním peklem“. Proti tomu je celý vesmírný program SpaceX nejspíš jen odpočinkovou záležitostí…

Foto: Tesla

Při představení Modelu 3 v červenci 2017 byl Elon Musk ještě plný nadšení. Netušil, že tím mu začíná skutečné (produkční) peklo

Nyní je už ale většina problémů vyřešená a linka jede skoro na plný výkon – to znamená, že chrlí 1 000 Modelů 3 denně, čili skoro 7 000 týdně. To pořád nestačí na uspokojení poptávky, která už při představení v červenci 2017 prorazila strop a od té doby jen roste. Na Teslu si počkáte řadu měsíců (čeští zákazníci čekají dodnes), to ale zákazníky neodradilo od těšení se na tuhle automobilovou senzaci, která na trhu zatím nemá přímou konkurenci.

Foto: Tesla

Hotové kusy Modelu 3 už čekají na cestu za svými zákazníky. Loni jich našlo domov skvělých 140 000!

I proto se Modelu 3, který se většinu loňského roku trápil s pomalým náběhem výroby (o výstupní kvalitě finálních produktů taktně pomlčíme), podařilo překonat prodeji v USA veškerou prémiovou konkurenci. Za loňský rok Tesla prodala 140 000 kusů Modelu 3 (celkem jsou na čísle 190 tisíc), čemuž nedokáží konkurovat americké ani evropské prémiové produkty s mainstreamovou technikou.

Tesle to vyneslo historicky první zisk už ve třetím čtvrtletí 2018 (312 milionů dolarů) a ve čtvrtém čtvrtletí na něj navázala dalším úspěchem (139 milionů dolarů). Čistá hodnota za Q4 2018 je sice nižší než v Q3 (Musk to v dopise investorům vysvětloval komplikovanou situací na trhu v Číně, který v posledních měsících dělá pěkné kotrmelce a způsobuje bolehlav celému automobilovému průmyslu), ale Tesla se poprvé ve své historii může radovat ze dvou po sobě jdoucích ziskových čtvrtletích.

Foto: Tesla

Rodina modelů Tesla se brzy rozroste o kamion, sportovní kupé a menší crossover

Dalo by se tedy usuzovat, že je Tesla prozatím zachráněna a může dál šířit elektrickou revoluci v automobilovém průmyslu. Jenže Elon Musk nemá rád nudu, a tak současně pracuje na vývoji kamionu (který je už ve fázi testování na běžných silnicích), roadsteru (který by podle Muskových slibů měl mít nějaké rakety ze SpaceX programu) a dalšího crossoveru s názvem Model Y, takže sázku na bankrot Tesly ještě nepovažujte za prohranou. A pokud jste akcionáři firmy, přejeme vám pevné nervy…

Načítám