Hlavní obsah

Móda SUV skončí! Shodují se na tom Nissan, Honda i VW

Foto: Škoda Auto

Nejrychleji rostoucím trhem pro SUV je Čína, Škodovka pružně reraguje

Přestože se automobilky předhánějí v tom, kdo bude mít v nabídce víc modelů SUV, a třeba Ford dokonce vypouští některé běžné sedany z nabídky, hned tři velké automobilky varují, že konec módy SUV se nezadržitelně blíží. Důvody jsou v zásadě dva – mladí lidé nechtějí utrácet za drahá velká auta, a taky nechtějí řídit stejná auta jako jejich rodiče.

Článek

Možná vám to z dnešního pohledu přijde absurdní, ale stejný pocit jste mohli mít, když se před patnácti lety začala SUV rozmáhat. Dnešní posedlost těmito auty je pro spoustu lidí nepochopitelná, mě nevyjímaje. U SUV vidím vlastně jen dvě výhody: lépe se do nich nastupuje a je z nich lépe vidět. Ale jinak? Robustnější konstrukce znamená zbytečná kila navíc. Vyšší těžiště se negativně projevuje na jízdních vlastnostech. Větší vnější plocha společně s vyšší hmotností zvyšuje spotřebu paliva. Není v nich víc místa, jsou stejně bezpečná jako konvenční auta, a protože jsou větší, automobilky si za ně mohou naúčtovat víc peněz.

Podobně to vnímá většina lidí, kteří řízení rozumí a auta mají rádi, což ale nic nemění na tom, že trh určují masy. A kdo nemá SUV, ten jako by nebyl. Do terénu s nimi sice nemůžete, pohon všech kol je vám s výjimkou pár dní v roce většinou k ničemu (jen vozíte kila navíc a utratíte víc peněz při nákupu), ale je to přece v kurzu, ne? Takže o to raději čtu vize, že tato podivná móda končí. Ale trochu mě zaráží, že z úplně jiných důvodů, než jsem právě popsal…

Nissan se opírá o svůj velký průzkum mezi mladými řidiči, kteří jednoduše nechtějí řídit stejné auto jako jejich táta. Ale ono to zní vlastně logicky a víme přece, že historie se opakuje. V 50. a 60. letech patřil americký trh s auty kombíkům, aby pak potomci, z nichž se stali dospělí, přešaltovali na minivany. A jejich děti pak zase na SUV. Podle průzkumu Nissanu chtějí SUV řídit hlavně ženy, ale mladí muži se nejvíc vidí v sedanech a samozřejmě ve sportovních vozech.

Honda si myslí, že trh s SUV bude brzy přeplněný a bublina splaskne. „Stejně jako tady byla obliba MPV, a všichni je museli vyrábět, teď jsou v kurzu SUV,“ říká Jean-Marc Streng, marketingový šéf evropské divize Hondy. „Ale to se prostě změní a zase budou v kurzu jiné tvary karoserií, které nutně přijdou s tím, jak se budou rozmáhat elektromobily a autonomní řízení.“

Jean-Marc Streng tak potvrzuje slova designového šéfa Volkswagenu Klause Bischoffa, který konec SUV předpovídal již před více než dvěma lety. „My, designéři, se nedíváme dva nebo pět let před sebe, pohybujeme se v celých dekádách. Mnohdy je to sice jako věštění z křišťálové koule, ale v případě SUV jsem přesvědčen o tom, že jejich obliba skončí s masivním nástupem elektromobility,“ řekl Bischoff na podzim roku 2016. „Až se zmenší baterie a auta začnou mít autonomní ovládání, budou moci vypadat úplně jinak. A protože lidí i aut je pořád víc, určitě nebudou přehnaně velká, tak jako jsou SUV. Ty se dnes hodí právě proto, aby se do nich snadněji zabudovaly baterie. A taky jsou samozřejmě v oblibě, ale to se změní.“

A všechny tyto vize podtrhuje i nejnovější průzkum americké pojišťovací společnosti QuoteWizard, ze kterého vyplývá, že dnešní mladí lidé ve věku do dvaceti let nehodlají utrácet peníze za velká auta, mnohdy za auta vůbec. Důvodů je hned několik… Zatímco dříve byl automobil chápán i jako jistý status symbol, v dnešní době unifikovaných aut se tento trend ztrácí. Změnila se taky doprava jako celek – dramatický pokles cen letenek zkrátil vzdálenosti a lidé raději letí, než aby jeli autem. Díky dostupným službám online si nechávají posílat nákupy i jídlo až do domu. A taky zde se projevuje nejnovější trend věci sdílet, tedy nevlastnit.

Jak jsem již zmínil, osobně SUV nijak zvlášť v oblibě nemám, ale nějak ani nevím, co si mám myslet o trendech sdílení. Spíš tiše doufám, že se zase vrátíme k tomu, co má smysl, tedy mít v rodině jedno nebo dvě auta. Větší a s konvenčním pohonem na překonávání delších vzdáleností, například na dovolenou a výlety, a pak druhé malé, klidně elektromobil, na cesty takzvaně kolem komína. Ale třeba se pletu.

Jak to vnímáte vy? Těšíme se na vaše postřehy a názory v diskusi...

Načítám