Článek
S přibývajícími léty už musí být každému petrolheadovi jasné, že elektromobilita není budoucnost, nýbrž přítomnost. Auta s trakčními akumulátory tady zkrátka už jsou a přibývá jich. Mnoho SUV se tedy mimo atraktivní módní provedení vytasilo ještě plug-in hybridním pohonem, čítajícím spalovací motor, elektromotor, baterie a nabíjecí konektor.
Abychom vám ukázali, o jak široký trh jde, připravili jsme si pro vás výběr různorodých sportovně-užitkových vozidel do zásuvky (PHEV), která jsou dostupná v oficiálních autorizovaných prodejních sítích na území Česka.
Range Rover P400e
Dospělácký Range Rover za cenu od cirka 3,4 milionu korun kombinuje luxus, komfort, preciznost a velmi užitečné technologie. Tento obr s pohonem 4x4 navíc disponuje základní brodivostí až 900 milimetrů a dvěma délkami rozvorů. Jeho dvoulitrový zážehový čtyřválec a elektromotor dají dohromady systémový výkon 404 koní a točivý moment 640 Nm. Čistě na baterie pak vůz ujede až 40 kilometrů.
Jaguar F-Pace P400e
Také ostrá SUV kočka do zásuvky se chlubí dvoulitrovým turbobenzinem, elektromotorem, čtyřkolkou, systémovým výkonem 404 koní a točivým momentem 640 Nm. Dojezd na elektřinu pak činí až 53 kilometrů, zatímco základní cena převyšuje dva miliony korun.
BMW X5 xDrive45e
Velká mnichovská SUV pětka do zásuvky nabídne řadový benzinový šestiválec a elektromotor, přičemž obě jednotky vyprodukují systémový výkon 394 koňských sil a točivý moment 600 Nm. Skoro 2,5 tuny vážící čtyřkolka zvládne ujet na baterie až 87 kilometrů a cenově vyjde na zhruba dva miliony korun a výše.
MINI Cooper SE Countryman
Outdoorový cooper s plug-in hybridním pohonem se chlubí benzinovým tříválcem o objemu 1,5 litru a elektromotorem. Obě jednotky pak poskytnou výkon 224 koní, přičemž čistě na elektřinu je SUV s pohonem 4x4 schopno urazit až 57 kilometrů. Cenově se bavíme o jednom milionu korun za základ.
Citroën C5 Aircross Hybrid
Novinka od Francouzů s pohonem předních kol disponuje jak benzinovou šestnáctistovkou, tak elektromotorem, přičemž oba motory nabídnou systémový výkon 225 koní a sílu 360 Nm. Dojezd v čistě elektrickém režimu činí až 55 kilometrů a cena startuje od necelých 900 tisíc korun.
DS 7 Crossback E-Tense
Čtyřkolku luxusní značky DS charakterizují dva elektromotory, zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru, celkový výkon 300 koní a točivý moment 520 Nm. Čistě za pomocí elektřiny auto ujede až 58 kilometrů a v základu vyjde na necelých 1,4 milionu korun. V červnu letošního roku byla představena slabší verze DS 7 Crossback E-Tense s pohonem předních kol, kterou už lze najít v konfigurátoru na webu českého zastoupení.
Jeep Compass 4xe
Ofenzíva Jeepu na poli plug-in hybridních SUV nabídne kombinaci nového zážehového motoru o objemu 1,3 litru s elektromotorem a celkový výkon soustavy 190 nebo 240 koní. Tyto varianty nabízí pohon všech čtyř kol a dojezd čistě na elektřinu až 50 kilometrů. České ceny Compassu 4xe startují bez stovky na jednom milionu korun.
Ford Explorer PHEV
Model Explorer s pohonem 4x4 se u nás nabízí výhradně v plug-in hybridní variantně, která se skládá z třílitrového benzinového šestiválce a elektromotoru. Celkový výkon soustavy je 457 koní a točivý moment 825 Nm. Na elektřinu zvládne SUV ujet až 48 kilometrů a jeho cenová politika začíná na částce převyšující dva miliony korun.
Audi Q7 TFSI e quattro
Základní model 55 TFSI e quattro (4x4) poskytne kombinovaný výkon 381 koní, zatímco výkonnější varianta 60 TFSI e quattro (4x4) dosahuje až 462 koňských sil. Dle protokolu WLTP je čistý dojezd na baterie až 43 kilometrů, zatímco základní cenovka startuje lehce nad dvěma miliony korun.
Seat Tarraco e-HYBRID
Čtete pozorně, protože obdobné hodnoty bude mít i připravovaná plug-in hybridní Škoda Kodiaq. Její bratr Tarraco se už příští rok přiřítí vybavený zážehovým motorem 1.4 TSI, elektromotorem, systémovým výkonem 245 koní, točivým momentem 400 Nm a elektrickým dojezdem až 49 kilometrů na jedno nabití. Ceny zatím neznáme, počítáme však, že budou kolem milionu korun a výše.
Hyundai Tucson Plug-in Hybrid
Už na jaře příštího roku se dočkáme na našem trhu plug-in hybridního Tucsonu 4x4. Základem pohonu bude zážehová šestnáctistovka a elektromotor, přičemž jednotky vyprodukují kombinovaný výkon 265 koní a 350 Nm síly. Podle předběžných údajů by se měl čistě bateriový dojezd pohybovat okolo 50 kilometrů. Cenu tipujeme lehce nad milionem korun.
Kia Niro PHEV
V útrobách jihokorejského Nira do zásuvky pracuje benzinová šestnáctistovka spárovaná s elektromotorem. Celkový výkon je tedy 141 koní, točivý moment 265 Nm a dojezd na baterie až 58 kilometrů. Za vůz pak zaplatíte necelý milion korun.
Mercedes-Benz GLC
Kompaktní plug-in hybridní SUV GLC od Mercedesu s pohonem 4x4 vám dává na výběr mezi zážehovou variantou o celkovém výkonu 320 koní (700 Nm) a vznětovou verzí naladěnou na 306 koní (700 Nm). Elektrické dojezdy pak činí 43 kilometrů (benzin) a 45 kilometrů (diesel), zatímco základní ceny se pohybují okolo 1,5 milionu korun.
Mitsubishi Outlander PHEV
Jeden z nejvšestrannějších SUV 4x4 plug-in hybridů na trhu poskytne svému řidiči zážehový 2,4litrový čtyřválec a dva elektromotory. Spolupráce jednotek dá dohromady výkon 224 koní, zatímco čistě na baterie ujedete až 54 kilometrů. Ceník pak startuje od 1,1 milionu korun.
Bentley Bentayga Hybrid
O modelu Bentayga se říká, že je to jedno z nejošklivějších SUV současnosti. Každopádně dosluhující PHEV verze hostí třílitrový benzinový šestiválec a elektromotor. Spolupráce obou motorů vyústí ve výkon 449 koní a točivý moment 700 Nm. Dojezd na elektřinu výrobce udává v řádu 51 kilometrů, zatímco cenově se bavíme o nejméně 3,6 milionech korun.
Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé
Když už se rozhodnete utrácet za Porsche do zásuvky, pořiďte si rovnou vrcholové SUV kupé. Co to znamená? Inu benzinový čtyřlitrový osmiválec, elektromotor, celkový výkon 680 koní, točivý moment 900 Nm, elektrický dojezd až 40 kilometrů a cenu minimálně pět milionů korun.
Renault Captur E-Tech
Cenově dostupnější Captur do zásuvky hostí atmosférickou benzinovou šestnáctistovku a elektromotor, což dá dohromady výkon 160 koní. Dojezd na jedno nabití činí až 50 kilometrů, zatímco základní neakční cena začíná na 750 tisících korunách.
Toyota RAV 4 Plug-in Hybrid
Toyota sice hybridy do zásuvky neuznává, nicméně nedávno v tichosti uvedla na český trh RAV4 Plug-in Hybrid. Jde o čtyřkolku za 1,4 milionu korun naladěnou na systémových 306 koní a elektrický dojezd až 75 kilometrů.
Volvo XC40 Recharge
Skandinávská automobilka dá řidiči vybrat mezi dvěma benzinovými plug-in hybridními jednotkami (T4 a T5), které vždy tvoří benzinová tříválcová patnáctistovka a elektromotor. Základní motorizace T4 nabídne 211 koňských sil, zatímco silnější T5 disponuje výkonem 262 koní. Dojezd na baterie pak činí až 49 kilometrů a ceny začínají od cirka 1,2 milionu korun.
Plug-in hybridy jsou výhodné převážně pro ty, kterým nevadí za vůz zaplatit kolem milionu korun a mají kde pravidelně nabíjet. Bez využívání elektřiny totiž nelze dosáhnout deklarovaných pohádkových spotřeb, mnohdy pohybujících se na hranici jednoho až dvou litrů benzinu/nafty na sto kilometrů. Myšlenka aut do zásuvky je jako taková dobrá, ovšem realita vzhledem k cenám už o něco horší.