Hlavní obsah

Moby Dick možná nenaplnil očekávání, přesto se stal legendou

Foto: Porsche

Porsche využilo tehdejší benevolentní předpisy FIA skutečně na maximum

Jen ta úplně nejvíc cool auta mají přezdívky. OK, překřtění na Moby Dick neboli Bílou velrybu možná nebylo míněno v dobrém, bylo to kvůli jeho velikosti a děsivosti, s jakou se řídil, ale v Le Mans 1978 překonal všechny závodní prototypy, když dosáhl rychlosti 365 km/h.

Článek

Když někomu řeknete Porsche 935/78, nejspíš jen vytřeští oči. Řekněte ale Porsche Moby Dick a většina lidí se rozzáří, tohle speciální Porsche se stalo slavné nejen díky přezdívce.

Závodní vůz poháněl dvěma turbodmychadly přeplňovaný boxer o objemu 3,2 litru, který měl závratný výkon 845 koní. Čtyřstupňová převodovka, váha těsně přes jednu tunu a zrychlení na stovku za 2,6 sekundy. Maximální rychlost pak byla impozantních 365 km/h. Když jste tohle auto chtěli řídit, museli jste mít pro strach uděláno!

Porsche teď poslalo do světa moc pěkné video, kde nám Moby Dick v rychlosti představuje.

Porsche využilo tehdejší pravidla FIA z roku 1977 na maximum, a vzniklo tak překvapivě velké závodní auto s tím nejdelším možným ocasem. Velké křídlo, maximální důraz na aerodynamiku a spousta práce s přítlačným efektem. Za tím tvarem stál Norbert Singer, který chtěl být původně leteckým inženýrem a všechny svoje znalosti promítl do stavby nového závodního auta. Kvůli velikosti, ocasu a bílé barvě mu mechanici začali říkat Moby Dick.

V roce 2018 se objevila malá série moderního Moby Dicku. Auto, které je určené jen na okruh, má taky dlouhý ocas, karoserii z karbonu a mechanický základ z děsivé silniční GT2 RS. Zadní křídlo je stavitelné ručně, jako u dobového originálu.

Dvěma turby přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru je v novém autě vyladěný na 700 koní. Skrz sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK jsou poháněna jen zadní kola.

Foto: Porsche

Zatímco zadek auta mnoha laikům bude připadat podobný, tak moderní reinkarnaci snadno poznáte podle LED světel v čumáku a větších otvorů pro chlazení brzd a oleje

První Moby Dick byl nepochybně o kus děsivější, stačí, když si poslechnete zvuk jeho dvakrát přeplňovaného vzduchem chlazeného motoru. Ten měl být přitom původně taky chlazený vodou, inženýři si to tak přáli, jenže předpisy hovořily jasně a Porsche nedostalo od FIA výjimku, a tak musel být chlazen vzduchem, stejně jako všechna tehdejší silniční Porsche.

Zatímco původní závodní auto už si nekoupíte, tak reinkarnovaný model byl v roce 2018 na prodej, vyrobilo se 77 kusů. Kromě závodní nastavitelné stabilizace, telemetrie a dalších vychytávek měl nový vůz paradoxně i klimatizaci. Cena byla 700 tisíc eur, tedy cca 18 milionů korun.

Foto: Porsche

Moby Dick byl kvůli krátkému rozvoru a přeplňování velmi náročný na řízení

Jacky Ickx a Jochen Mass se s původním Moby Dickem postavili 14. května 1978 na start 6hodinovky na Silverstone a asi vás nepřekvapí, že startovali z pole position. Moby Dick slavil svoje první a nakonec i poslední vítězství. Když ho o měsíc později nasadili v 24h Le Mans, skončil třetí. Strávil totiž spoustu času v boxech při tankování a měl taky problémy s únikem oleje. Pak jel Moby Dick ještě další čtyři závody, z toho dva nedokončil kvůli technickým problémům…

Moby Dick sice nedokázal úplně naplnit očekávání, ale legendou se stát rozhodně stihl!

Související témata:
Načítám