Článek
Jestliže automobily celkově moc neřešíte, tak vám srazy klasiků mohou připadat jako dostaveníčko bezcenných plechovek. Pokud však v autech vidíte víc než jen rodinné přibližovadlo, pak se kolikrát ocitnete u seskupení svatých grálů motoristické historie. Za volantem bílého BMW 850Ci jsme nasávali atmosféru toho, jak jelo tehdejší vlajkové kupé mnichovské automobilky. A po příjezdu do kempu jako by se vrátil čas.
Našich dvanáct burácejících válců přistálo před vjezdovou branou do autokempu Jinolice, který letos od 12. 6. do 14. 6. hostil už pátý ročník akce s názvem Big BMW Classic 2020. Hlavní pořadatel Viktor Zpěvák není na poli nováčkem a ve svém portfoliu má desítky uspořádaných setkání milovníků bavoráků, ovšem z organizačních důvodů se dnes soustředí už jen na youngtimery.
Na místě se protočilo celkově přes 400 aut, z toho asi 300 oněch klasiků. Cílem těchto událostí je podle Zpěváka seskupit lidi se stejnými zájmy, předávat informace a samozřejmě obdivovat mnichovskou techniku.
Na parkovišti kempu bylo skutečně z čeho vybírat. Sraz ovládly zejména modely řady 3 (E30), stíhané novějšími E36, následované řadou 5 (E34) i vrcholovými sedmičkami (E38). Mimo námi přistavený vůz řady 8 mohli návštěvníci akce obdivovat další dvě varianty modelu E31.
Program srazu vyvrcholil tradičně v sobotu, a to soutěží o nejlepší výfuk. Nešlo ovšem pouze o hlučnost, ale také o samotný zvuk, případně vyšlehnutí plamene. Porotou této výzvy byli sami diváci, kteří projevenými emocemi určili vítěze.
Odpoledne patřilo bližšímu představení nejlepších skvostů srazu a spanilé jízdě. Ještě před tím jsme však několik majitelů zajímavých aut vyzpovídali, abychom zjistili, v čem vlastně milovníci youngtimerů jezdí.
BMW 750iL E38
Na první pohled vůz vypadá jako originální vládní vozidlo, ovšem jde o docela solidní repliku. Předmětné BMW 750iL bylo určené původně pro italský trh, poté prodáno do Švýcarska, pak do Polska, a nakonec skončilo u majitele ze Slovenska. Ten vozidlo vyladil do honosného stylu, opravil nedostatky a nyní si užívá sametovou práci 5,4litrového dvanáctiválce.
BMW M5 E28
Koukáte se na verzi BMW M5 určenou pro Spojené státy americké, která je specifická svými protáhlými nárazníky. V USA totiž platí norma, že homologovaný automobil musí při nárazu do překážky rychlostí do pěti mil za hodinu (8 km/h) vyváznout bez újmy. Pod kapotou lehce zrenovovaného vozu pracuje 3,5litrový řadový šestiválec o výkonu 260 koní.
BMW 320i E30
Víte, čím nás tento bavorák třetí série s dvoulitrovým šestiválcem o výkonu 129 koní vlastně zaujal? Jako jedno z mála aut generace E30 je ve velmi zachovalém původním továrním stavu. Sice ve výbavě „holobyt“, ale bez dodatečně montovaných prvků. Majitel, který vůz vlastní už devátým rokem, se postaral o vyvaření i nový lak. Vozidlo také disponuje originálním podvozkem s autentickou světlou výškou.
BMW 635CSi E24
Velmi zachovalý kousek řady 6 z roku 1986 se pyšní 3,5litrovým řadovým šestiválcem (218 koní), originálním diferenciálem s omezenou svorností a sedadly značky Recaro. Těmto modelovým řadám se lidově přezdívá žralok, a to kvůli typicky zkosené přídi.
BMW 850i E31
Sourozenec našeho bílého parťáka s doplňky AC Schnitzer má v rodném listě zapsán rok 1991 a pod kapotou pětilitrový vidlicový dvanáctiválec o výkonu 300 koňských sil. Vozidlo původem ze Švýcarska disponuje zachovalou výbavou včetně plně funkčních dobových adaptivních tlumičů. Majitel s ním jezdí pouze sporadicky, většinu času ho hýčká v garáži s aktivním odvlhčovačem vzduchu.
Poblíž auta téměř vždy najdete hodinky z kolekce BMW věnované vlajkové osmičkové řadě. Sběratelský předmět věrně kopíruje přístrojový štít modelů původní řady 8, proto také nabídne dva ciferníky, tedy umožňuje ukazovat dva různé časy.
Jízda králů
A jak vlastně stará „osmička“ s královským motorem jezdí? Na současné poměry docela líně, jelikož základních 300 koní dnes v motoristickém světě u vozidel typu GT nic neznamená. Tím však netvrdíme, že jde o lenocha, protože dvanáctka pístů v akci zpráská kdejakou škodovku nebo hondu. Technologiemi nabitá těžká „osma“ sice potřebuje delší čas k odpichu, nicméně poté svižně vyžene ručičku otáčkoměru až k šesti tisícům.
Automobil vnímejte hlavně jako youngtimera pro pohodovou jízdu, který v případně potřeby zvládne pořádně zabrat. Vždy však myslete na to, že specifických náhradních dílů ubývá a jsou čím dál dražší. Jenže když se o vůz postaráte, odmění vás luxusní prací motoru V12 s dekompresorem, který vykouzlí úsměv na rtech už při startování.
Z hlediska spotřeby také nejde o finanční sebevraždu, protože si vůz řekne o cirka 13 až 15 litrů benzinu na sto. Jestliže se vám BMW řady 8 zalíbilo, spěchejte na sauto.cz, kde pár kousků najdete. A mimo jiné, nám zapůjčená „osmička“ též hledá nového majitele.
Příští ročník chce organizátor uspořádat ve stejném, nebo sousedním kempu. V plánu jsou podobné aktivity, ovšem rozšířené o rozsáhlejší doprovodný program. Tak či onak bude setkání opět ve stejném duchu pohody a filosofie lásky k autům i technice. Gumování na parkovištích nebo jiné vylomeniny milovníci klasiky (většinou) neuznávají.