Článek
V dnešní době se považuje satelitní navigace za takový standard. Má ji většina lépe vybavených aut a najdete ji v téměř každém chytrém telefonu. Jenže v polovině 90. let jste si o navigování v autě mohli nechat, až na pár výjimek, zdát. Jednou z nich byl Oldsmobile Eighty Eight (dříve 88), který nabídl mapové podklady s hlasovými i odbočovacími pokyny, a to hezky krok po kroku.
Mateřský koncern General Motors pojmenoval tento zázrak Guidestar a v příplatku pro model Eighty Eight stál 2 tisíce dolarů, tedy asi 57 tisíc korun (bavíme se o dolaru v roce 1994). Pevný disk systému pojal komplexní podklady pro 17 severoamerických států, přičemž celé zařízení bylo umístěné na flexibilním nosiči a vybavené ovládacími tlačítky i barevným displejem. Navigace navíc disponovala hlasovými i obrazovými pokyny, které vás krok za krokem vedly až k cíli. Ostatně mrkněte na dobové video.
Reklama začíná slovy ve smyslu, jestli by se vám líbilo, kdybyste se své ženě už nikdy nemuseli přiznat k tomu, že jste se ztratili. Dále se dozvídáte, že Oldsmobile Eighty Eight nabízí technicky vyspělý navigační systém, který je vybavený GPS. Takže stačí zadat adresu z databáze a systém vás bude krok po kroku provádět až do cíle. Na konci klipu automobilka slibuje, že už nikdy neuslyšíte od své ženy větu, které se bojí každý muž: „Zlato, zastav a zeptej se na cestu.“
Jednoduchá, ale revoluční idea se pak chytla globálně. Na úspěch však nenavázala samotná automobilka Oldsmobile, ta pod křídly General Motors skončila v roce 2004, a to především kvůli neziskovosti. Ostatně nejde o jedinou značku, kterou hoši z GM potopili. Podívejte se na Hummer nebo Opel.