Článek
Nejistota za volantem vás od řízení může zbytečně odradit, nebo dokonce způsobit nechtěný malér. Mezi ohrožené skupiny patří také mladí lidé, kteří většinou nemají tolik zkušeností jako starší šoféři. Jak předcházet krizovým situacím, získat sebejistotu a zbytečně nebourat?
Kromě praxe pomohou i řidičské kurzy a jeden takový jsme s naší i30 Fastback N navštívili. Nebyli jsme však sami, do Hradce Králové se na polygon S-Drive sjelo na 40 účastníků, což značí slušný zájem mezi dospívající mládeží.
Projekt Start Driving, který je omezen pro řidiče ve věku od 18 do 24 let, je dotován z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Do projektu je také zapojena Asociace autoškol, Asociace center bezpečné jízdy, dopravní psychologové a Dopravní policie ČR, proto se tyto bezplatné kurzy konají po celém Česku.
Cirka osmihodinový výcvik se dělí na dvě části, přičemž každá z nich nabídne různorodé menu. Úvodní sekce se věnuje organizačním pokynům, teorii bezpečné jízdy, dopravní nehodovosti a práci ve skupinách s dopravními psychology nebo defenzivní jízdě v provozu ve vozidlech autoškoly.
Odpolední program zase zaměstná vaše ruce, protože si se svým autem vyzkoušíte krizové brzdění, zvládání smyků, parkování nebo slalom. Pojďme se tedy blíže podívat, co je obsahem jednotlivých stanovišť.
Teorie defenzivní jízdy
Znáte léčbu šokem? Tak hned v úvodu na vás jedno překvapení v podobě emotivního videoklipu čeká. Snímek ukáže, že nepozornost a spěch se nevyplácí, zvláště při průjezdu před školou.
Mladí lidé ve věku od 18 do 26 let způsobují statisticky nejvíce nehod s fatálními následky na počet řidičů v daných věkových kategoriích, proto tento kurz nabádá interaktivní formou k nutnosti pozorovat, přemýšlet a připravovat se. Mezi uvedené praktické příklady patří fakt, že i když máte podle pravidel silničního provozu přednost, neznamená to, že ji skutečně v reálné situaci od přijíždějícího řidiče dostanete.
Žáci jsou lektory v teoretické části nabádáni, aby byli vždy připraveni reagovat na potenciální nebezpečí. Kladen je též důraz na získání návyků v podobě udržování trvalého přehledu o dění okolo auta, nejenom vpředu. Zdraví a životy by měly být v žebříčku hodnot každého šoféra na prvním místě.
Dopravní policie
Na místo konání kurzu dorazí i zástupce od dopravní policie, který účastníkům ukáže, jakým způsobem by vás hlídka měla zastavit nebo popíše průběh silniční kontroly. A protože se na území Česka stane denně přes 100 dopravních nehod, některé z nich uvidíte i na autentických videozáznamech.
Teorie zvládání smyků
Další část blíže představí přetáčivé i nedotáčivé smyky. Zkušený učitel nováčkům vysvětlí, proč taková situace nastane, jaké jsou její příčiny a navrhne správné řešení krize. Mladí se seznámí mimo jiné s funkcí ABS a stabilizačních systémů, které jsou pro bezpečnost silničního provozu zcela zásadní a s důležitostí správného sezení za volantem.
Dopravní psycholog
Poměrně uvolněná atmosféra bude panovat při práci ve skupinkách pod taktovkou dopravních psychologů. Žáci dostanou za úkol písemně odpovědět na specifické otázky, které se poté probírají hromadně formou diskuze.
Jde například o zásadní témata typu ovlivnění reakcí a chování řidiče pod vlivem alkoholu nebo drog, či co vlastně znamená pojem přiměřená rychlost a jak ji určit. Řeč však bude i o komfortních systémech (např. tempomat), vlivu emocí na řízení, telefonování za jízdy, plánování trasy nebo o komunikaci se spolujezdcem.
Defenziva v praxi
Dopolední slot obsahuje také praktickou defenzivní jízdu, kdy se skupiny po třech až čtyřech studentech usadí do vozidel autoškoly a vyrazí do reálného provozu. Kvalitu jízdy, předvídavost a orientaci však nebude hodnotit přítomný instruktor, nýbrž ostatní členové posádky.
Praxe s vlastním autem
Odpoledne se konečně rozezní motory aut účastníků, kteří se prostřídají na několika stanovištích.
Jedno z nich se zaměřuje na praktické zkoušky zvládání přirozeného smyku, který může pro daný automobil vlivem odstředivé síly nastat. Na kluzném okruhu si mladí vyzkouší chování vozu v nízkých, ale i při vyšších rychlostech. V bezpečí dopravního polygonu však naplno poznají, jak se jejich plechový oř reálně chová při nedotáčivém či přetáčivém smyku.
Jiný lektor se zase věnuje správnému provedení krizového brzdění, a to na mokrém asfaltu, kluzné ploše simulující led a povrchu s rozdílnou adhezí levé a pravé části úseku. Začne se pomalou třicítkou, ale poté rychlost stoupne až k 60 kilometrům za hodinu.
My s hyundaiem nelenili, startovní pásku na „ledu“ přetnuli v rychlosti 73 kilometrů za hodinu a probrzdili se bezpečně až na konec dráhy. To přihlížejícím celkem jasně demonstrovalo fakt, jak moc se s vyšší rychlostí prodlužuje vzdálenost nutná k zastavení.
Třetí sekce patří všem milovníkům slalomů a parkování, jelikož se zde naučíte pod vedením lektora zacouvat do parkovacího místa, zaparkovat podélně a ovládat auto na předpřipraveném slalomu.
Tady jsme opět ocenili náš nošovický výrobek, který umí po zařazení zpátečky dočasně přiklopit obě zpětná zrcátka, aby se vám lépe couvalo. Jako orientační pojistka pak slouží ještě zadní kamera a ultrazvukové senzory.
Místa a termíny kurzů | |
---|---|
Třinec | prozatím plně obsazeno |
Hradec Králové | prozatím plně obsazeno |
Příbram | prozatím plně obsazeno |
Vysoké Mýto | 13. 7. 2020 |
Jihlava | prozatím plně obsazeno |
Most | prozatím plně obsazeno |
Sosnová u České Lípy | prozatím plně obsazeno |
Ostrava | prozatím plně obsazeno |
Pokud už nechcete na nic čekat a rovnou konat, což radíme, zadejte do vyhledávače na Seznamu heslo Start Driving. Na webu projektu zvolte jeden z osmi polygonů, volný termín a vyplňte stručnou přihlášku. Jestliže je kurz už plně obsazen, nezoufejte a pravidelně sledujte předmětné internetové stránky. Je reálně možné, že se otevřou i dodatečné sloty.
Pro úspěšné přijetí do bezplatného kurzu musíte splňovat věkovou podmínku a dorazit svým automobilem. A to je vše. Snadné, poučné, smysluplné a zdarma. Za redakci Garáž.cz tento projekt určitě doporučujeme.