Hlavní obsah

Mitsubishi Space Star – Japonská analogová lidovka

Foto: Karel Štochl

Lidové Mitsubishi Space Star zní jako levný motoristický sen, ovšem má japonské vozítko nějaké zásadní chyby?

Do rukou se nám konečně dostal volant jednoho z posledních zástupců ryze analogových aut pro obyčejné lidi. Mitsubishi Space Star, známé též jako Mirage, vsadilo po svém už druhém faceliftu na dynamický design, praktickou funkční výbavu bez většího podílu elektroniky a na lidovou cenu. Má japonský prcek vůbec nějaké zásadní chyby?

Článek

Červnový příchod omlazeného malého Mitsubishi na český trh vyvolal celkem zájem, protože bylo tohle líbivé autíčko k mání už od necelých 225 tisíc a rozhodně nešlo o naprostý holobyt. Vozidlo se nejspíš chytlo, protože už v červenci hlásilo české zastoupení úplné vyprodání základní varianty. Však se sami podívejte na líbivé tvary testovaného kousku, který navíc zdobí stylový sportovní paket prodávaný za necelých 23 tisíc korun.

Jistě tu najdete i drobnosti, jež hnidopiši autu neodpustí. Jde třeba o neesteticky vestavěný zámek do dveří, případně senzory světla a deště nalepené vedle středového zpětného zrcátka. Ovšem ruku na srdce, při hledání levného městského vozu vám budou tyhle detaily nejspíš jedno.

Foto: Karel Štochl

Auto má sice neesteticky zastavěný zámek přímo vedle kliky, ale bude to někdo u levného vozu řešit?

Kabina uvnitř však zaujme velkou vzdušností. Přece jen se bavíme o vozidle spadajícím do stejné kategorie, v níž je i Škoda Citigo nebo Hyundai i10, proto nás vnitřní prostor příjemně překvapil. Mezi pěkné prvky poměrně prostého interiéru patří volant, případně středový panel s originálním víceúčelovým rádiem.

Naopak tvrdé plasty dveřních výplní nebo většiny palubní desky tu stále zůstaly, což na pohled nepůsobí zrovna sympaticky. Na dotek jsou sice materiály robustní, ale pohmatem nekomfortní. Celkově interiér spoléhá na přehlednost, ovládání dedikovanými tlačítky a určitou jednoduchost.

Foto: Karel Štochl

Většina plastů na palubní desce vyniká robustností, ale také tvrdostí

Nelze však tvrdit, že by šlo v globálu o nekomfortní prostředí. Vzhledem k tvarům, prosklení, kufru (235 litrů) a místu mluvíme o celkem příjemném voze pro nenáročné řidiče. A díky vyššímu posezu budou jásat i senioři, kteří po ukončení výroby modelů Ford Fusion nebo Hyundai iX20 nemají moc po čem sáhnout.

Vyhrazeno tříválcům

Abychom měli jasno v motorizacích, nic než zážehové tříválce v Česku nekoupíte. Nabízí se dva, litrový (71 koní) a dvanáctistovka (80 koní). První zmíněný má pětirychlostní manuál, druhý ještě volitelnou přepracovanou převodovku CVT.

Foto: Karel Štochl

Pod kapotou Space Staru pracují výhradně zážehové tříválce

My dostali do dočasného správcovství právě přirozeně dýchající tříválec o objemu 1,2 litru s pětikvaltem, který přenáší na přední kola točivý moment nevysokých 106 Nm. Výhodou agregátu je určitá jednoduchost a vícebodové vstřikování, proto pohonná soustava nemusí tahat zátěž v podobně benzinového filtru pevných částic, často nasazovaného u motorů s přímým vstřikováním paliva.

Chování jednotky je poté adekvátní výkonu a konstrukci. Tedy do rychlosti cirka 80 kilometrů za hodinu jde o příjemně hbité autíčko. Meziměstské trasy po okresních silnicích tedy nebudou problém, ani na onu legální devadesátku se tříválec z nuly nesápe příliš dlouho, byť k tomu potřebuje kvůli svižnosti trochu vytočit.

Foto: Karel Štochl

Jednoduchému přístrojovému štítu dominuje obří rychloměr

Budete se divit, ale ryzí měšťan s hmotnostní pod jednu tunu se neztratí ani na dálnici, kde si libuje v optimální spotřebě do rychlosti 110 až 120 kilometrů za hodinu. Maximálka je sice 180 za hodinu, ale k této hodnotě se vůz spíše už jen natahuje. Dálniční apetit při vysokých rychlostech pak klidně stoupá k sedmi litrům na sto, což zase není moc ekonomické.

Foto: Karel Štochl

Zastavěný pětikvalt oceníte ve městě nebo na okreskách. Vysoké dálniční rychlosti už moc nesvědčí jinak nízké spotřebě paliva

Ještě bez elektroniky

Malé poloměry otáčení a velké rejdy usnadní manipulaci v zastavěných oblastech. Pomalejší proplouvání metropolemi se nese na vlně pohodlí, klidu a rozhledu. O něco hůře zvládá zavěšení větší nerovnosti, výtluky nebo hrboly – především ve vyšších rychlostech. Vzniklé otřesy se poté celkem nepříjemně přenášejí do karoserie, proto je auto určené primárně do města. Například na Ukrajině, kde najdete mnoho cest v havarijním stavu, byste s ním moc parády asi neudělali.

Foto: Karel Štochl

Celé auto je včetně podvozku naladěné spíše pro městské bulváry, protože mu rozbité cesty moc nesvědčí

Načali jsme slovo „analogové“ a teď vám jej vysvětlíme. Většina vozidel má dnes (často povinně) plno asistenční systémů, a to třeba od monitorování slepého úhlu přes hlídání jízdních pruhů až po samočinné nouzové brzdění. Space Star nic takového nemá, což může rozdělit veřejnost na dva tábory. Jedni vidí v malém mitsubishi zastaralý koncept bez elektronické podpory, druzí zase jedno z posledních prostých aut za slušnou cenu na trhu.

Necháváme čistě na vašem posouzení, jestli ABS a ESP stačí, nebo zdali je potřeba mít vozidlo nabité dalšími technologiemi. Tak či onak se vždy najdou lidé, kteří určitou prostotu vyhledávají, ostatně jinak by se v Evropě neprodávaly třeba ruské buchanky nebo nivy.

Foto: Karel Štochl

Symbol jednoduchosti podtrhují i obyčejné zadní lampy, které jsou v lepších výbavách částečně diodové

Konec se blíží

Průměrná spotřeba s manuálem se pohybuje mezi pěti až šesti litry na sto, což je pro městský non-hybridní automobil adekvátní. Hlavním lákadlem pro koupěchtivou klientelu bude právě ona jednoduchost, přehledné ovládání tlačítky, výhled, vyšší posez za volantem, bezpečnost a dobře známé renomé značky Mitsubishi. Stále se díváte na malé, levné, ale pořád japonské auto.

Foto: Karel Štochl

Přehledné rozmístění ovládacích prvků a vyšší posez bude lákat především starší řidiče

Námi testovaný kousek s rozumným vybavením stojí necelých 290 tisíc a nabídne třeba tempomat, klimatizaci, všechna okna v elektrice, vyhřívaná přední sedadla nebo víceúčelové rádio s Bluetooth konektivitou. Vůbec se však nebojíme doporučit slabší a levnější verzi za necelých 266 tisíc, kde sice nemáte tolik komfortních prvků, ale stále pořídíte plně využitelný metropolitní automobil s klimou, rádiem na USB nebo centrálním zamykáním.

Evropské předpisy se však čím dál více zpřísňují a v budoucnu už nebude možné koupit malá analogová auta za rozumné peníze. Za pár let dorazí toliko omílaná elektronika i sem, do Dacie a vlastně do všech dnes laciných kompaktních vozů. Proto jestli výhledově řešíte nákup nového prostého auta, všeobecně doporučujeme ono rozhodování urychlit.

Technické údaje
ModelMitsubishi Space Star INVITE 1.2 MIVEC AS 5MT 2WD
Motoratmosférický zážehový tříválec
Zdvihový objem1 193 cm3
Výkon59 kW (80 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment106 Nm při 4 000 ot./min.
Pohonpředních kol
Převodovkapětirychlostní, manuální
Maximální rychlost180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h12,6 s
Průměrná spotřeba4,6 l/100 km (NEDC)
Objem palivové nádrže35 l
Provozní hmotnost950 kg
Rozměry (d x š x v)3 845 × 1 665 × 1 505 mm
Rozvor2 450 mm
Světlá výška150 mm
Objem zavazadlového prostoru235 l
Základní cena265 850 Kč
Cena testovaného modelu336 290 Kč
Načítám