Článek
Až do představení legendárního Jeepu v roce 1941 se vozy s pohonem všech kol používaly víceméně jen pro nejnáročnější pracovní úkoly, což platilo i pro vlastní prototyp Mitsubishi PX33 z roku 1936. Jeep však nečekaně představil myšlenku malého a agilního terénního vozu pro libovolný terén, který se stejně dobře osvědčil ve vojenském nasazení i při zdolávání nezpevněných venkovských cest.
Koncept
Mitsubishi na základě průzkumu trhu předvídala poptávku po civilnějších a stylovějších terénních vozidlech odpovídajících dobové atmosféře, a tak nejprve otestovala trh několika ‘lifestylovými’ vývojovými studiemi, jako bylo Pajero I v roce 1973, dokud nebyla připravena finální verze modelu Pajero.
Dalším vývojovým krokem byl koncept Pajero II s karoserií targa, poprvé představený roku 1979 na autosalonu v Tokiu v zářivém a mimořádně stylovém oranžovém odstínu. Svojí formou i obsahem tak potvrdil záměr společnosti Mitsubishi Motors Corporation nabídnout malý civilní vůz pro volný čas, disponující reálnými terénními schopnostmi. Ztvárnění uvedeného konceptu určilo designový jazyk modelu Pajero až do dnešních dnů.
O necelé tři roky později se na japonském trhu objevilo Pajero první generace. Kompaktní SUV zpočátku dostupné ve třídveřovém provedení (délka 387 cm, v provedení s pevnou nebo plátěnou střechou), se připojilo k několika dalším pokrokovým vozům s podobným charakterem, jakými byl Range Rover z roku 1970 nebo Lada Niva z roku 1976; další model Jeep Cherokee (XJ) byl uveden až v roce 1983, tedy rok po Mitsubishi Pajero.
Pajero stavějící na proslulém konstrukčním zázemí Mitsubishi přineslo řadu pokrokových prvků, jako např. nezávislé zavěšení předních kol (s dvojitými lichoběžníky), posilovač řízení nebo odpružená přední sedadla, což počátkem 80. let u vozů tohoto druhu představovalo posun kupředu a odpovídalo to očekáváním cílové skupiny zákazníků.
Inovace pokračovaly s tím, jak Pajero první generace během svého životního cyklu představilo přeplňované vznětové motory s mezichladičem, automatickou převodovku, kotoučové brzdy na všech kolech nebo nový systém zavěšení zadních kol typu multi-link s vinutými pružinami a další technologie. V návaznosti na to pak druhá generace modelu Pajero (uvedená v lednu 1991) přinesla propracovanou rozdělovací převodovku ‘Super Select 4WD’ – umožňující jízdu s pohonem všech kol a zařazování redukce za jízdy až do rychlosti 100 km/h – ale i neméně propracovaný protiblokovací systém ‘Multi Mode ABS’ – modulární systém pracující v součinnosti s převodovkou Super Select, vč. režimu úplného uzamčení. O konstrukční vyspělosti tohoto vozu svědčí i airbag řidiče a (od roku 1997) technologie přímého vstřikování benzínu (‘GDI’) od MMC, která byla jedním z mnoha světových technologických prvenství Mitsubishi Motors.
Pajero třetí generace, uvedené roku 1999, přineslo mj. samonosnou karoserii, nezávislé zavěšení všech kol, hřebenové řízení, automatickou převodovkou ‘INVECS’ využívající fuzzy logiku, elektronické řízení rozdělovací převodovky** (nyní označované ‘Super Select 4-II’), elektronické řízení stability vozu ‘ASTC’ atd...
Závodní ikona
Hbité Pajero dokázalo stejně snadno překonávat silniční úseky i terén (kde to povoluje zákon), a osvědčit se tak jako robustní profesionální pracant nebo luxusní přepravník na venkově. Současně proslulo jedinečnými úspěchy ve světě motorsportu, když se MMC společně se svým tehdejším francouzským distributorem Sonauto rozhodla vstoupit do nejvýznamnějšího světového závodu terénních vozidel: legendární Rallye Dakar.
Sonauto vzdala hold tradici pohonu 4WD automobilky Mitsubishi tím, že vyvinula rallyovou repliku modelu PX33 z roku 1936 s využitím podvozku Mitsubishi Pajero. Jeden tento vůz byl v roce 1989 nasazen v rámci sedmičlenného továrního týmu na Rallye Paříž-Tunis-Dakar, kde pod vedením Jeana-Pierreho Jaussauda dojel na celkovém 31. místě.
Od své první účasti na Dakaru v roce 1983 dokázalo Pajero nashromáždit pozoruhodnou kolekci závodních úspěchů, včetně 12 vítězství na Dakaru (v letech 1985 až 2007) nebo poháru v seriálu Cross Country Rally (2003) světového šampionátu FIA. Tímto byly položeny stavební bloky pozoruhodné reputace, kterou si MMC získala na globálním trhu SUV, kdy vozům Mitsubishi nemohla konkurovat žádná jiná značka SUV té doby...