Článek
Chce to pořádnou odvahu, abyste vsadili všechno na jedinou kartu. Musíte skutečně cítit, že vám jde list a štěstěna je vám nakloněna, abyste riskovali, že se už nikdy nesvezete svým autem, protože jste klíčky hodili do banku, nevrátíte se do svého domu, který jste vyměnili za dlužní úpis, nebo neuvidíte svou rodinu, která bude v případě prohry promptně prodaná do otroctví. Musíte mít v ruce vážně hodně silnou kartu…
A to Mitsubishi cítí, že má, když přežití modelu Eclipse Cross vsadilo na úspěch elektrifikace. Eclipse Cross je na trhu již čtvrtým rokem a žádnou díru do světa zatím neudělalo, protože podobných aut je na trhu vážně hodně. Mitsubishi se proto rozhodlo odlišit se a předběhnout konkurenci (a zároveň si pojistit situaci kolem flotilových emisí) a v rámci modernizace v půlce modelového cyklu vyměnilo benzinové a dieselové jednotky za pokrokový plug-in hybridní pohon.
Ten je převzatý z většího Outlanderu, což znamená, že základem je 2,4litrový benzinový motor spojený hned se dvěma elektromotory – jedním na přední a druhým na zadní nápravě, takže máte zároveň pohon všech čtyř kol, když ho potřebujete. Celé hybridní ústrojí nabízí (pro vyšší efektivitu spalování) mírně nižší, ale stále dostatečný kombinovaný výkon 188 koní (větší a těžší Outlander je naladěný na 224 koní).
Je na co navazovat
Outlander PHEV se dokonale trefil do potřeb trhu a vystihl správný čas – ani dnes ještě není mnoho mainstreamových automobilek nabízejících velké rodinné SUV s plug-in hybridním pohonem. Mitsubishi jich od roku 2015 prodalo již přes 270 tisíc, a Outlander díky tomu získal tituly Nejprodávanější PHEV v Evropě (2015–2017) a Nejprodávanější PHEV SUV na světě (2017) a v Evropě (2020). Chytí se Eclipse Cross stejné vlny…?
Baterie nabíjená ze zásuvky (jako jeden z mála PHEV umí i DC rychlodobíjení, takže nejste limitováni pouze na dobíjení doma nebo v práci, ale pohodlně můžete získat elektrický dojezd i při nákupech a na cestách) dokáže zajistit dojezd až 45 km, samozřejmě je tu také funkce uchování stavu nabití pro pozdější použití (abyste si elektrický dojezd nevymlátili už na dálnici, ale nechali si ho až na jízdu ve městě), případně také dobíjení motorem (což ale není moc efektivní využití paliva).
Jde to i bez převodovky
Architektura pohonu Eclipse Cross má blíž spíše k elektromobilu. Baterie jsou uložené v podlaze, takže nezmenšují vnitřní prostor, a navíc snižují těžiště (o 30 mm oproti běžnému Eclipse Cross). Zadní elektromotor je zcela nezávislý, přední je spojený s benzinovým motorem a společně přes jednorychlostní redukční převod roztáčí přední kola, proto se obejde bez klasické převodovky.
Eclipse Cross dokáže jezdit na elektřinu poměrně hbitě (až do rychlosti 135 km/h) a samozřejmě zcela tiše a pohodlně, rekuperaci si můžete řídit pádly pod volantem až v šesti úrovních (od plachtění až po řízení jedním pedálem). V příměstském provozu tak není problém se s trochou šikovnosti přiblížit udávaným 45 kilometrů dojezdu.
Když pak baterii vyčerpáte, zapojí se do hry benzinový motor, ale možná si toho ani nevšimnete, protože je celé pohonné ústrojí, ale vlastně i celé auto velmi dobře odhlučněné. O motoru tak víte jen v momentu ostré akcelerace, kdy ho elektronika vytočí a drží v otáčkách, jenže díky výkonnému pohonu ho tam nemusíte držet dlouho a po povolení plynu celé auto zase ztichne. Souhra obou pohonů je skutečně ukázkově hladká a efektivní, o čemž svědčí spotřeba bez nabíjení kolem pěti litrů na sto. Častějším nabíjením ji dokážete snadno stlačit až k absolutní nule…
K tiché jízdě a snadnému řízení si připočtěte ještě pohodlný podvozek, který si snadno poradí s českými tankodromy, a dostatek prostoru pro posádku i její zavazadla a je jasné, že komfort cestování v tomto autě je na skutečně vysoké úrovni. Rychlejší jízdu si také nechá líbit, pohon ji v silničním režimu podpoří ostřejší reakcí na plyn a větším využíváním benzinového motoru, ale nijak zvlášť se v tom nevyžívá. Také tu najdete režimy pro šotolinu a sníh, takže Eclipse Cross se evidentně nenechá nachytat ani ztíženými trakčními podmínkami.
Co všechno přinesla modernizace?
Mitsubishi Eclipse Cross je na trhu již od roku 2017, a loni proto prošlo modernizací. Na první pohled ji poznáte podle ostřejšího čumáku s tenčím LED světelným pásem, vzadu najdete také nová světla, ale hlavně zmizelo dělené zadní okno, což zlepšilo výhled. Uvnitř je nový infotainment s dotykovou obrazovkou vystrčenou více do výhledu řidiče (určitě vám udělá radost, že si klimatizace ponechala svůj vlastní ovládací panel) nebo také vylepšené opěrky hlavy.
Jediné, co by vás mohlo zklamat, je trochu obstarožně působící interiér, který příliš nekoresponduje s milionovou cenovkou. Japonští inženýři se totiž řídí heslem „Když to funguje, nech to být“, takže některé přepínače jsou spíše muzejního charakteru. Ale je to vážně jen pocit, protože celé auto je jinak našlapané moderními technologiemi – kromě již zmíněného PHEV pohonu a infotainmentu s širokými možnostmi konektivity je tu také head-up displej, parkovací asistent s 360° kamerovým pohledem a dlouhý seznam jízdních asistentů (nouzové brzdění, adaptivní tempomat s udržováním jízdy v pruhu a mnohé další).
Mitsubishi tak připravilo skutečně atraktivní a propracovaný produkt, kterým v mnoha směrech předběhlo konkurenci (sofistikovaný PHEV pohon se solidním elektrickým dojezdem a DC rychlonabíjením kombinovaný s pohonem všech čtyř kol). Ostatní automobilky do elektrifikace ale hodně šlapou, a tak se Eclipse Cross PHEV nebude těšit takovému prostoru na trhu jako Outlander PHEV. Tleskáme Mitsubishi za odvahu a jsme moc zvědaví, jestli tahle sázka na jedinou kartu vyjde…
Ceník Eclipse Cross PHEV začíná na částce 949 950 Kč, ale za 1 139 950 Kč můžete mít akční edici Charge našlapanou výbavou s prvky jako průhledový displej, monitorování mrtvých úhlů nebo 360° kamerový systém, k tomu nabíjecí kabel pro domácí nabíjení a kartu pro nabíjení ve veřejné síti (ČEZ, PRE a E.ON) až na 100 nabití zdarma. Samozřejmostí je záruka na baterie 8 let/160 000 km.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč + 2× elektromotor |
Zdvihový objem | 2 360 cm3 |
Výkon | 72 kW (98 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý motor | 193 Nm při 2 500 ot./min. |
Elektromotor | přední 82 k a 137 Nm, zadní 95 k a 195 Nm |
Kombinovaný výkon hybridního ústrojí | 188 k a 332 Nm |
Převodovka | 1stupňová automatická s fixním převodem |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 975 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 10,9 s |
Maximální rychlost | 162 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 2,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 43 l |
Kapacita baterie | 13,8 kW |
Elektrický dojezd | až 45 km |
Nabíjení | AC 3,6 kW (Mennekes), DC 25 kW (CHAdeMO) |
Kola a pneumatiky | 225/55 R18 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 545/1 805/1 680 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 359–471 l |