Článek
Jestliže vám model Eclipse nic neříká, dovolím si ho trochu představit. Jde o sportovní automobil vyráběný od konce 80. let, který odešel do důchodu až v druhé dekádě 21. století. Za ty roky si automobil vybudoval slušnou pověst, několikrát hrál ve filmu nebo byl vymodelován do předních světových videoher.
Ale kdeže loňské sněhy jsou, že? Od roku 2017 se auto vyrábí znovu, jen s přívlastkem Cross a v úplně jiném provedení. Automobilka jej nazývá SUV-kupé, kvůli jeho designu, který je zvlášť v testované specifikaci se sportovním paketem poměrně líbivý.
Zepředu byste si auto nejspíš spletli se svěžím ASX, ovšem zadní část s děleným oknem je zkrátka nezaměnitelná. Tady opět vystrkuje růžky určitá sportovnost, potenciálně zděděná po originálním modelu. Může však být SUV skutečně sportovní?
Bez výstřelků, ale moderní
Většinou ne, a to se týká také modelu Eclipse Cross. Ryzím sporťákem není, ale na agilitu rozhodně nezanevřel. Jako většina sportovně-užitkových vozů sází „myšák“ na komfort, snadné nastupování, posuvná zadní sedadla, větší rozhled z kabiny a tak podobně. Zkrátka všechny ty výhody, které lidé na SUV tolik milují, tady dostanete.
Kabina nabídne na svoje rozměry solidní životní prostor a zpracování interiéru odpovídá spíše umírněnější moderně, na kterou jsme u Mitsubishi zvyklí. Divoké výstřelky nebo překvapení se tu nekonají. Před očima máte klasické budíky, palubní počítač přepínáte tradičními knoflíky, výhřev sedadel spouštíte cvaknutím vypínače, zkrátka klasika. Móda ovládat vše digitálně sem ještě nedorazila, což bereme u tohoto typu vozu jako plus.
Za zmínku stojí multimediální centrum se 7palcovou dotykovou obrazovkou, které lze ovládat také vestavěným touchpadem. Kdo jste řídil nějaký starší Lexus, tak víte, že práce s dotykovou podložkou není zrovna vychytaná a kolikrát nepomůže ani nastavení nejnižší citlivosti. Ta samá opatření můžete provést také u Eclipse Cross, nicméně „lexusí“ syndrom se tu nekoná. Na obyčejný touchpad je tu spoleh.
Softwarové prostředí v nejvyšších výbavách nedisponuje vestavěnou navigací, což se může zdát zvláštní, když v autě za 800 tisíc nejsou mapy. Systém je totiž předpřipraven pro kabelové spojení s mobilním telefonem a počítá s využíváním programů Apple CarPlay nebo Android Auto.
Málokterá vestavěná „navi“ dnes poskytne tak reálné a přesné informace jako Google mapy nebo Waze. A po tom, co severoameričtí giganti uvolní pro automobilová rozhraní i aplikace dalších vývojářů, se do vozidel dostane víc a víc funkcí, které byste jinak do nativního operačního systému nenahráli. Příjemným překvapením je i vysoké rozlišení panoramatického kamerového systému s možností přepnutí pohledu na pravé přední kolo, což oceníte při podélném parkování.
Virtuální automat
V dnešní tříválcové době celkem potěší fakt, že pod kapotou Eclipse Crossu pracuje turbem nadopovaná zážehová čtyřválcová patnáctistovka s výkonem 163 koní a točivým momentem 250 Nm. Sice nejde o parametry hodné sportovního vozu, nicméně díky bezestupňové převodovce CVT s osmi volitelnými virtuálními rychlostmi se ručička tachometru celkem svižně dere vzhůru.
Hromadné nasazení CVT u japonských vozů má celkem logické důvody. Jde především o komfort – ten budou potenciální kupci většiny SUV vyžadovat, a o určitou oblibu této převodovky, a to jak doma (Japonsko), tak v cizině (např. USA). Další výhody plynou z příznivější laboratorní spotřeby, tudíž lepší toxicity, tím pádem nižších flotilových emisí. Možná se budete divit, ale i množství vypouštěného oxidu uhličitého dnes ovlivňuje konečnou cenu aut.
Výrobce nezapomněl ani na milovníky mechanického šestirychlostního řazení, nicméně ti si nebudou moci užívat sofistikovaného pohonu všech kol. Čtyřkolka navíc disponuje několika režimy a systémem kontroly stáčení kolem svislé osy vozidla aktivovaným přibrzděním jednotlivých kol.
Jestli v Mitsubishi něco umí naprosto špičkově, tak jsou to právě čtyřkolky. Například dnes už zesnulé Pajero disponuje připojitelným pohonem 4×4 a středovým diferenciálem, což je ve světě off-roadů poměrně vzácné řešení. Možná právě díky těmto technologiím japonskou automobilku částečným odkoupením v roce 2016 zachránila od propadu aliance Renault-Nissan.
Agilní a hravý
Možná se vám to bude znát nemožné, ale kyblík (nebo dva) sportovních zážitků naplníte i u primárně komfortního kompaktu. Zatáčky sice nemůžete řezat stejně jako v původním Eclipse, ale zase nejde o přespříliš houpavý stroj. Na okresce jsme si kolikrát připadali jako v motokáře a divili se, s jakou dynamikou motor pracuje.
Nadšení lehce sráží vyšší kombinovaná spotřeba pohybující se mezi osmi až deseti litry benzinu na sto kilometrů. Vyšší apetit jde srazit klidně o dva litry, a to přepnutím do úsporného režimu, který však citelně omezí výkon motoru. Přece jen bychom zde uvítali ještě nějaký kompromis (jízdní profil) mezi dynamikou a ekonomickou stránkou věci.
Mitsubishi Eclipse Cross je moderní, agilní a ukazuje, že v Japonsku umí vytvořit solidní SUV vhodné pro Evropany. Designem a provedením je navíc o pár let napřed ve srovnání s ostatními SUV značky. A když mu povolíte uzdu, začne se tak trochu chovat jako štěně, které si chce hrát. A to je fajn, ne?
Technické údaje | |
---|---|
Model | Mitsubishi Eclipse Cross, 1.5 TURBO MIVEC, INSTYLE, 4WD, 8AT CVT |
Motor | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Objem | 1 499 cm3 |
Výkon | 120 kW (163 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 250 Nm při 2 400 - 4 500 ot./min. |
Pohon | 4×4 |
Převodovka | CVT, automatická |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 10,4 s |
Průměrná spotřeba | 7,7 l/100 km |
Naměřená průměrná spotřeba | 9,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 60 l |
Provozní hmotnost | 1 595 kg |
Rozměry (d x š x v) | 4 405 × 1 805 × 1 674 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Světlá výška | 183 mm |
Objem zavazadlového prostoru | až 531 l |
Základní cena | 519 650 Kč |
Základní cena testované verze | 814 850 Kč |