Článek
Oblíbené Mitsubishi ASX poměrně dobře maskuje své rozměry, jelikož navenek působí spíše jako malý kompakt, ale ve skutečnosti jde o prostorné SUV. Nedávno se na našem trhu začala prodávat jeho modernizovaná verze – ačkoliv jde více méně jen o facelift, podstatných změn se událo docela dost.
Mrkněte třeba dopředu, tam uvidíte přepracovanou příď v designovém stylu ostatních nových modelů značky, jakými jsou Mitsubishi Eclipse Cross nebo pick-up L200. Největším lákadlem jsou hlavní diodové světlomety, které dostanete už v základní výbavě. Oproti běžným halogenovým lampám nabídnou ledky nesrovnatelně větší svítivost, tím pádem tedy i bezpečnost.
Zadní část prošla také designovými změnami, přičemž nejvíce zaujmou diodová koncová světla. Ať chcete nebo ne, doba mikročipů, LED světel a laserů je tady, proto tyto technologie nasazuje i poměrně konzervativní japonský výrobce Mitsubishi.
Za nás tento krok vítáme, přece jen už nebudete muset řešit výměnu žárovek svépomocí a viditelnost, potažmo bezpečnost, se opět zvýšila. Ochrana posádky a okolí je nejdůležitější a opravdu nestojí za několik ušetřených tisícovek riskovat nějaký noční karambol kvůli nedostatečnému osvětlení.
Výbavový praktik
Uvnitř testované verze, která zastupuje druhý výbavový stupeň Invite, najdete překvapivě zajímavou a praktickou výbavu. Mezi hlavní funkční prvky patří už zmíněné diodové lampy, diodové mlhovky, mechanicky ovládaná klimatizace, dešťový senzor, světelný senzor, parkovací senzory vzadu, multifunkční volant, tempomat a Bluetooth konektivita.
Instalovaný multimediální systém s navigací MGN (24 990 Kč) a sada pro zvětšení zavazadlového prostoru (3 890 Kč) je pak věcí příplatku, nicméně obě položky můžeme vřele doporučit.
V rámci bezpečnosti se můžete těšit na povinné systémy (ABS, ESP, TPMS apod.) a sedm airbagů, nicméně hlídač mrtvého úhlu, asistent pro jízdu v pruzích a monitoring okolí při vyjíždění z parkovacího místa už je záležitostí nejvyšší specifikace. Žádné adaptivní ani polo-autonomní systémy tady nehledejte, jde zkrátka o analogové SUV.
Starý, ale bezfiltrový
To nejlepší z celého vozu pracuje vpředu pod kapotou. Jde o dvoulitrový přirozeně dýchající čtyřválec spalující benzin a čistě jenom benzin. Agregát nemá přímý vstřik paliva, který se velmi hojně nasazuje u moderních motorů, nicméně díky tomu nepotřebuje filtr pevných částic. Potenciální strašák budoucích oprav (výměn) GPF tak u nového Mitsubishi ASX nehrozí.
Díky výkonu 150 koní pocitově auto takzvaně jede a jede daleko lépe než předchozí model se zážehovým motorem o objemu 1,6 litru. Točivý moment 195 Nm pak posílá v našem případě pětirychlostní manuál výhradně na přední kola, ovšem pro milovníky pohonu 4 x 4 je k dispozici varianta 4WD s variátorem CVT.
Samotná převodovka se dočkala změn v rámci převodových poměrů, proto už při dálničních rychlostech točí motor jen necelých tři tisíce otáček na pátý rychlostní stupeň. Ke klidné jízdě po okresce rychlostí 80 kilometrů za hodinu potřebuje motor necelých dva tisíce otáček za minutu (na pětku).
Přirozený a bez sportovních ambicí
V praxi to znamená slušnou úsporu paliva, protože se defenzivním stylem dá jezdit za 6,5 litru benzinu na sto kilometrů, což je slušný výsledek u SUV vážícího přes 1,4 tuny. Pokud se rádi svezete (jako my) a šlapete autu na krk, počítejte s apetitem okolo 7,5 litru paliva na sto kilometrů. Ani tak nejde o žádné hrozivé číslo s přihlédnutím k použití sice zastaralých, „neúsporných“, ale osvědčených technologií.
Zážehový 16ventilový čtyřválec se chová tak, jak předpokládáte. V nízkých otáčkách se postupně nadechuje a znatelné divy přicházejí až od tří tisíc rotací za minutu. V každém případě nemá ASX sportovní ambice, tohle auto cílí na konzervativní zákazníky, kteří chtějí hlavně pohodlí a samozřejmě bezpečnost.
Tomu je vlastně přizpůsobena také platforma vozu, kterou ASX sdílí s větším Outlanderem či Eclipse Crossem, a robustní podvozek poskytující komfortní svezení.
Dinosauři zatím nevymřeli
Konvenční Mitsubishi ASX sází také na cenu a zdá se, že jde o dobrý tah. V základu totiž vyjde na 415 tisíc, což je slušná (adekvátní) částka za kompaktní SUV srovnatelné se Škodou Karoq nebo Nissanem Qashqai. Lépe vybavená a námi testovaná varianta má standardní cenu necelých 445 tisíc (bez příplatků), zatímco nejvyšší specifikace stojí skoro 600 tisíc.
Pořekadlo zlatá střední cesta tady platí dvojnásob, což výrobce ještě podpořil rozumnou cenovou politikou a neudělal z nižších specifikací úplné holobyty. Navíc přítomnost jednoduchého dvoulitrového motoru zaimponuje odpůrcům přeplňovaných tříválců s filtrem nebo zkrátka lidem, kteří se bojí moderních a dlouhodobě neodzkoušených technologií.
Takže nejen dobří holubi se vracejí, ale i analogoví automobiloví dinosauři se sem tam objeví na trhu v novém kabátě. Berte je, dokud jsou, protože budoucnost bude silně zavánět elektřinou a vyššími cenami, což nevoní úplně každému.
Technické údaje | |
---|---|
Model | Mitsubishi ASX, 2.0 SMART MIVEC, INVITE, 2WD, 5MT |
Motor | atmosférický zážehový čtyřválec |
Objem | 1 998 ccm |
Výkon | 110 kW (150 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment | 195 Nm při 4 200 ot./min. |
Poháněná náprava | přední |
Převodovka | pětirychlostní, mechanická |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 10,2 s |
Průměrná spotřeba | 6,7–7,0 l/100 km |
Naměřená průměrná spotřeba | 7,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 63 l |
Provozní hmotnost | 1 430 kg |
Rozměry ( d x š x v) | 4 365 x 1 770 x 1 640 mm |
Rozvor | 2 670 mm |
Základní světlá výška | 190 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 488/1 219 l |
Základní cena | 415 000 Kč |
Cena testovaného modelu | 473 730 Kč |