Článek
Aby bylo jasno, Mitsubishi není jenom Lancer Evolution, přestože si toto ikonické vozidlo pamatují asi všichni fandové motorsportu, včetně zarytých subaristů. Mezi významné automobily této značky řadíme také SUV ASX, jež vycházelo z poměrně zvláštního konceptu Concept-cX (2007) a finálně debutovalo roku 2010 nejprve v Japonsku pod názvem RVR a později téhož roku i v Evropě (Ženeva) jako všem dobře známé ASX.
Vůz představoval spojení klasického Lanceru a průbojného Outlanderu do jednoho balení, což se ukázalo jako ten správný recept na úspěch. Jenže jak auto „chutnalo“ Čechům? To nám prozradí statistiky Svazu dovozců automobilů (SDA), které evidují první registrace jednotlivých modelů na našem území.
Japonské kompaktní auto spadá do velké a široké třídy SUV, jíž začal Svaz dovozců automobilů rozdělovat na jednotlivé segmenty (B, C, D, E) až v roce 2018. Do té doby šlo o jeden velký a ne moc přehledný statistický mix.
Z 84 různých soupeřů tedy ASX po tuzemském uvedení v roce 2010 zaujalo 26. příčku, nicméně rok na to už bylo sedmým nejregistrovanějším vozidlem v Česku ve své kategorii. Do roku 2017 auto kolísalo mezi sedmou a třináctou pozicí, ovšem v roce 2018 zaujalo desáté místo v nově vzniklém segmentu SUV-C.
Předloni šlo o čtrnáctý nejregistrovanější SUV-C vůz v ČR, vloni o desátý a letos (6/2021) se ASX prozatím vyjímá na 21. příčce. Jde však o data z poloviny roku, proto se na konci 2021 může leccos změnit.
Podobně jako na kompaktní auta jsou i na „céčková“ SUV kladeny poměrně vysoké nároky – co největší univerzálnost, prostor, komfort, pohodlí a v Česku obzvláště vyžadovaný velký zavazadlový prostor. ASX jsme tedy porovnali s jeho nejbližšími rivaly a zjistili, kdo z nich má nejobjemnější kufr.
Model | Objem kufru |
---|---|
Mitsubishi ASX | až 488 l |
Škoda Karoq | 521 l |
Toyota RAV4 | 580 l |
Peugeot 3008 | 520 l |
Nissan Qashqai | až 504 l |
Opel Grandland X | 514 l |
Mazda CX-30 | 430 l |
Dacia Duster | až 445 l |
Renault Kadjar | 472 l |
Hyundai Tucson | až 616 l |
Konkurence
Jelikož je segment SUV-C vážně velký, vybrali jsme čtyři adekvátní konkurenty, které lze s ASX relevantně porovnat. Následující řádky tedy prozradí, kolik vozy v základu stojí a jakou zajímavou výbavu nabízí.
Mitsubishi ASX
Kompaktní Japonec nabídne ve standardu atmosférický dvoulitrový zážehový čtyřválec naladěný na výkon 150 koní, spárovaný s pětirychlostním manuálem. Za startovních 450 tisíc korun dostanete například základní balíček bezpečnostních asistentů, diodové lampy, přední diodové mlhovky, světelný senzor, dešťový senzor, elektricky ovládaná zrcátka, loketní opěrku, manuální klimu, elektricky ovládaná okna, centrál s dálkou a audiosystém s CD/MP3 přehrávačem.
Renault Kadjar
Oblíbené francouzské SUV nabídne ve standardu přeplňovanou benzinovou třináctistovku (140 koní) a šestirychlostní manuál. Za základních 535 tisíc korun vozidlo přijede vybaveno povinným balíčkem asistentů, tempomatem, 17palcovými liťáky, předními mlhovkami (halogen), elektricky ovládanými zrcátky, světleným senzorem, dešťovým senzorem, zadními parkovacími senzory, dvouzónovou automatickou klimatizací, elektricky ovládanými okny, handsfree kartou a sedmipalcovým multimediálním systémem.
Dacia Duster
Vlajkový rumunský vůz startuje na částce 280 tisíc vybavený litrovým zážehovým přeplňovaným tříválcem (91 koní) a šestirychlostním manuálem. Jelikož Duster tradičně cílí na cenu, ve standardu najdete následující zajímavé položky: povinné asistenty, omezovač rychlosti, centrál s dálkou, elektricky ovládaná okna vpředu a přípravu pro rádio. Za další praktické i komfortní prvky si už připlácíte.
Hyundai Tucson
Svěží nošovický Tucson má v rámci standardu přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku o výkonu 150 koní a šestirychlostní manuál. V základu vyjde na 530 tisíc korun a kromě startovního balíčku asistentů nabídne třeba zrcátka i okna v elektrice, světelný senzor, samočinné přepínání dálkových světel, manuální klimu, tempomat, omezovač rychlosti, zadní parkovací kameru, loketní opěrku, osmipalcovou dotykovou obrazovku multimédií a sadu čtyř zimních pneumatik navíc.
Opel Grandland X
Za 510 tisíc korun se na vás bude smát nejdostupnější Opel Grandland X s přeplňovanou zážehovou dvanáctistovkou (130 koní) a mechanicky ovládaným šestikvaltem. Jeho standardní výbava čítá různé položky, mezi nimiž nechybí například čtení značek, zadní parkovací senzory, diodové lampy, manuální klima, okna i zrcátka v elektrice, sedmipalcový multimediální systém, tempomat s omezovačem rychlosti, přední loketka, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, 17palcová litá kola a pár elektronických pomocníků.
Ceny a výbavy byly čerpány z webových stránek jednotlivých výrobců a odpovídají informacím dostupným ke dni tvorby článku, přičemž jsme kvůli objektivitě vynechali akční limitované ceníky/edice.
Hodnota
Vozy od Mitsubishi obvykle nabídnou rozumný poměr ceny a kvality, ovšem je tomu také u ojetých modelů ASX? Pravdu nám odhalí výčet z českého automobilového trhu a srovnání s nejbližší konkurencí.
Roky výroby 2015–2017 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Mitsubishi ASX | 260 000 Kč až 380 000 Kč |
Renault Kadjar | 280 000 Kč až 440 000 Kč |
Hyundai Tucson | 300 000 Kč až 590 000 Kč |
Peugeot 3008 | 230 000 Kč až 600 000 Kč |
Dacia Duster | 170 000 Kč až 330 000 Kč |
Nissan Qashqai | 260 000 Kč až 440 000 Kč |
Škoda Yeti | 230 000 Kč až 450 000 Kč |
Roky výroby 2010–2013 | Průměrný cenový rozsah |
---|---|
Mitsubishi ASX | 160 000 Kč až 275 000 Kč |
Renault Koleos | 170 000 Kč až 230 000 Kč |
Hyundai ix35 | 180 000 Kč až 330 000 Kč |
Peugeot 3008 | 120 000 Kč až 220 000 Kč |
Dacia Duster | 100 000 Kč až 230 000 Kč |
Nissan Qashqai | 160 000 Kč až 270 000 Kč |
Škoda Yeti | 130 000 Kč až 310 000 Kč |
Kvůli vyšší přesnosti jsme u všech značek vynechali sportovní deriváty, skladové vozy, kabriolety, vraky, případně výrazně upravené kusy. Zdrojovým serverem byl modernizovaný automobilový portál sauto.cz.
Spolehlivost
Společnost TÜV (Německo) pravidelně vydává periodické reporty poukazující na míru spolehlivosti vybraných modelů, což se do naší analýzy vysloveně hodí. Data z aktuálního TÜV Report 2021 tedy zobrazují modely, procenta vozů potýkajících se s vážnými závadami a průměrné kilometrové nájezdy.
Stáří vozů 2–3 roky | ||
---|---|---|
Mitsubishi ASX | 3,0 % | 40 000 km |
Mazda CX-5 | 6,0 % | 48 000 km |
Hyundai Tucson | 7,6 % | 46 000 km |
Ford Kuga | 6,2 % | 48 000 km |
Dacia Duster | 11,1 % | 41 000 km |
Nissan Qashqai | 5,1 % | 41 000 km |
Škoda Yeti | 6,1 % | 42 000 km |
Stáří vozů 6–7 let | ||
---|---|---|
Mitsubishi ASX | 11,4 % | 95 000 km |
Mazda CX-5 | 10,6 % | 102 000 km |
Hyundai ix35 | 17,6 % | 89 000 km |
Ford Kuga | 10,7 % | 94 000 km |
Dacia Duster | 22,7 % | 92 000 km |
Nissan Qashqai | 18,6 % | 97 000 km |
Škoda Yeti | 13,0 % | 91 000 km |
Stáří vozů 8–9 let | ||
---|---|---|
Mitsubishi ASX | 11,5 % | 117 000 km |
Hyundai ix35 | 21,3 % | 110 000 km |
Ford Kuga | 20,8 % | 132 000 km |
Dacia Duster | 25,7 % | 110 000 km |
Nissan Qashqai | 25,6 % | 116 000 km |
Škoda Yeti | 15,9 % | 114 000 km |
Podruhé faceliftované ASX patří mezi poslední evropské mohykány s objemným atmosférickým zážehovým motorem, navíc přestavitelným na LPG. K tomu si přidejte přehledný interiér s řadou dedikovaných tlačítek, který vše nevsadil na dotykové obrazovky, a také volitelný sofistikovaný pohon 4×4, dostupnou příplatkovou automatickou (CVT) převodovku, pětiletou záruku i rozumnou pořizovací cenu.
Výsledkem je poměrně slušné auto pro obyčejné lidi, vyznačující se všestranností, snadným ovládáním a soudě dle analýz TÜV Report také spolehlivostí. Na dnešní dobu je ASX „stará škola“, ale i takové vozy mají své kupce, a tudíž právoplatné místo na trhu.