Článek
Abychom to vysvětlili hezky od začátku. Už před několika měsíci v Rakousku zavedli zvýšenou rychlost na vybraných úsecích tamějších dálnic na 140 km/h. Rakouské úřady k touto kroku sáhly proto, že jejich dálnice jsou v dobrém stavu, mají dostatek jízdních pruhů a vozový park Rakušanů je moderní. Takovému testování tedy nic nebránilo. V tuto dobu celý test rakouské úřady vyhodnocují, ale dle všeho to vypadá, že dopadl dobře. Žádný nárůst počtu dopravních nehod se nekonal, řidiči maximální povolenou rychlost dodržují, a tak nic nebrání tomu, aby 140 km/h bylo oficiálně zavedeno. Tedy, alespoň někde. Stále totiž platí, že tato rychlost bude povolena jen tam, kde je k tomu dálnice uzpůsobena.
Náš ministr dopravy Dan Ťok byl tímto rakouským testem nadšen, a tak po návratu přišel s nápadem, že něco podobného zavedeme i u nás. A prakticky úplně stejně. Podle něj by se stejně jako v Rakousku nejdříve zvýšení rychlosti testovalo na vybraných úsecích dálnic. Jednat by se mělo hlavně o zmodernizované úseky dálnice D1, nicméně vzhledem k tomu, že modernizace je stále v plném proudu, jde zatím o hudbu budoucnosti. V toto chvíli resort dopravy teprve projednává, jak by měl testovací režim vlastně vypadat.
Že vám tento nápad připadá starý? Nepletete se. Už v roce 2015 ministerstvo dopravy přišlo s návrhem na zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnic, a to až na 150 km/h. Sám ministr Ťok tehdy argumentoval s tím, že sice naše staré dálnice více než 120 nebo 130 km/h nezvládnou, ale právě modernizovaná D1 je o 75 cm širší a tam už by se o zvýšení rychlosti dalo uvažovat. Novelu zákona, která tento návrh obsahovala, sice tehdejší sněmovna schválila, ale následně ji vrátil k dalšímu projednání senát. Poslancům se poté vše asi rozleželo a znovu ji svými hlasy nepodpořili. Otázkou tedy je, jestli to teď bude jinak.