Článek
Jen před několika dny jsme vám říkali o tom, že by ministr dopravy Dan Ťok velmi rád zvedl nejvyšší povolenou rychlost na dálnicích na 140 km/h. Tedy alespoň na některých částech našich dálnic. Tímto krokem se inspiroval v Rakousku, kde přesně toto zvýšení rychlosti úspěšně otestovali a brzy oficiálně zavedou. I pro svůj další nápad si ministr šel do zahraničí, konkrétně do Ameriky.
Tam již řadu let funguje velmi šikovný zákon, který se zabývá odbočováním. Tamní řidiči mají povoleno odbočit vpravo, i když na semaforu svítí červená. Nesmí u toho nikoho omezit a ohrozit a používat toto pravidlo mohou na všech křižovatkách, na kterých není značka, která by toto zakazovala. V praxi to znamená, že byste přijeli na křižovatku, svítila by vám červená, ale protože vy byste odbočovali doprava, stačilo by zastavit, dobře se rozhlédnout a v případě volné cesty vyrazit.
Něco podobného funguje i v Německu. Zde ale případnou možnost takového odbočení upravují dopravní značky. Dle České televize ovšem Ťok moc dobře ví, že je v České republice extrémně přeznačkováno. Proto by se německé verzi rád vyhnul. Spíše by dle dostupných informací preferoval americký model. Jakkoliv to zní jako velmi dobrý nápad, který by opravdu mohl pomoci zprůjezdnit některé velké a věčně ucpané křižovatky, dopravní experti moc nadšení nejsou.
A jde právě o to množství dopravních značek, které máme kolem sebe. Jsme na ně totiž tak moc zvyklí, že bez nich už prý neumíme jezdit. Je to jako s navigací. Tak dlouho se necháte do cíle navádět elektronikou a milým navigačním hlasem, až zapomenete, jak se požívá mapa. Značky na našich cestách jsou tak podrobné a jejich tolik, že by někteří vůbec nebyli schopni používat selský rozum a pár základních pravidel.
Je tedy otázkou, jak by to na našich silnicích při takové možnosti odbočení vypadalo. Zní to jako maličkost. Vždyť jde prostě jen o odbočení. Ale sami asi víte, čeho všeho jsou někteří piloti schopni. Možná i proto z celého nápadu zatím není nijak nadšený ředitel dopravní policie Tomáš Lerch, který sice souhlasí s tím, že by to celé pomohlo plynulosti dopravy, ale na úkor bezpečnosti. Proto se o tomto návrhu bude ještě jednat a pokud bude zaveden, tak nejprve v testovacím režimu a jen na několika málo vybraných křižovatkách. Kdy a jestli vůbec k tomu dojde, nikdo zatím neví.