Článek
Ministerstvo dopravy okamžitě přispěchalo s prohlášením, že žádný z 1682 dálničních mostů v ČR není v havarijním stavu. Ty nejstarší mosty jsou totiž na páteřních dálnicích D1 a D2 a většina z nich byla již zrekonstruována. Podle ministerstva stát utratí každý rok 450 milionů korun jen za údržbu dálničních mostů.
„Na silnicích první třídy a bývalých rychlostních silnicích bylo za posledních pět let vynaloženo na opravy mostů v průměru 900 milionů korun ročně. A za poslední dva roky to byla více než jedna miliarda ročně. V letošním roce plánujeme na opravy mostů na silnicích první třídy a bývalých rychlostních silnicích akce v celkové hodnotě 1,5 miliardy Kč," řekl Jakub Stadler, ředitel komunikace ministerstva dopravy.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že preventivní prohlídky dálničních mostů se konají minimálně jednou nebo dvakrát za rok, podle klasifikace mostu. Velké prohlídky jsou pak plánované podle stavu mostu jednou za dva roky až šest let.
V Čechách se nedávno řešily problémy s výstavbou dálničního mostu na dálnici D5 z Prahy do Ústí nad Labem, kde problémy se sesuvy půdy posunuly termín otevření inkriminovaného kusu dálnice, v havarijním stavu byl i most dálničního přivaděče v Ostravě, při jehož výstavbě byl použitý nevhodný materiál.
Dálniční most v Janově se zřítil v úterý před polednem, za plného provozu. Při tragédii zemřelo 35 lidí, desítky lidí bylo zraněných, mezi nimi i řidič českého kamionu, který přežil spíš zázrakem. Podle svědků bylo v okamžiku tragédie na mostě 35 osobních aut a 3 kamiony. Přesná přičina zřícení mostu se zatím vyšetřuje, mohlo jít o sesuv půdy, podle některých svědků do mostu uhodil blesk. Nicméně italská média píší, že zřícený úsek mostu byl právě v rekonstrukci, a že se Morandiho mostu přezdívalo „nemocný most, “ protože jeho stav si vynucoval průběžné opravy, ta poslední proběhla v roce 2016.
Jediný český účastník nehody, řidič kamionu Martin K., v rozhovoru pro zpravodajský server idnes.cz uvedl, že vše bylo záležitostí jediného okamžiku. „Najednou předemnou zmizela silnice a já začal s celým kamionem padat. Myslel jsem, že zemřu. A teď jsem šaťastný, že jsem to přežil.“ Podle informací spoelčnosti, které kamion patřil, řidič spadl z výšky 45 metrů a přežil jen díky bezpečnostním pásům. Vyvázl „jen“ s polámanými žebry, propíchlou plící a se zlomeným nosem. Jel v tři roky starém kamionu Mercedes, který patří k nejnovějším vozům, která má firma ve své flotile.