Článek
Ruku na srdce, když se řekne „Mini“, většina z nás si vybaví stylovost, design a kvalitu, tu a tam dejme tomu okořeněnou hrstkou sportovnosti a špetkou retra. Proto by jen málokoho napadlo, že zrovna tato značka rozšíří nabídku vozů se střešním vybavením v podobě skládacích stanů. Inu, evidentně není potřeba si pořizovat zrovna obrovské auto, abyste si mohli užít trochu kempování. Bohatě stačí „mini“.
Abychom to upřesnili, jde konkrétně o tyto modely: hybridní Countryman All4 a elektrický Cooper SE. Pro úplnost doplňme, že automobilka nabízela již dřív svůj střešní stan zvaný AUTOHOME i pro ostatní verze Countrymanu, pro model Cooper jde však o novinku.
Jak vlastně systém funguje? Základna stanu je přikotvena ke střešním kolejnicím, po uvolnění bezpečnostních úchytů se potom stan dá snadno zvednout. Samotná „kostra“ stanu se pak zvedá za pomoci plynových vzpěr. Do stanu se pak vždy člověk dostane za pomoci skládacího žebříku, takže není třeba se děsit poškození laku a hraní si na spider-mana.
Střešní stany jako takové jsou velmi promyšlené a při jejich konstrukci evidentně někdo používal hlavu. Vyspí se tu dva dospělí, a díky roletkám lze zajistit skvělé odvětrávání i tohoto poměrně kompaktního prostoru, třeba při teplých letních nocích. Zároveň jsou tu ale síťky, které zabrání dotěrnému bzučícímu hmyzu dostat se dovnitř. Mini dokonce tvrdí, že jejich Cooper SE je jediný elektromobil ve svém segmentu, který nabízí podobné vybavení. Stany lze objednat prostřednictvím sortimentu originálních doplňků značky Mini.
Je celkem evidentní, že Mini Cooper SE ani Mini Countryman nenabízejí takový prostor a komfort v podobě sprchy nebo varné desky jako profesionální „echt“ obytňáky do divočiny, ale jsme si jisti, že to ani nebylo záměrem. I tak ale Cooper SE láká na 211 litrů zavazadlového prostoru, po sklopení sedadel to dělá 735 litrů. V případě většího Countrymanu to pak je 405, respektive 1 275 litrů se sklopením sedadel. A to na víkendové stanování mnohdy bohatě stačí.
Po technické stránce potom samotné modely Cooper SE a Countryman nijak zásadně nevyčnívají. Cooper SE disponuje výkonem 184 elektrických koní, ovšem díky skvělému točivému momentu umí tiše dosprintovat z klidu na stovku za slušných 7,3 sekundy. Dojezd na jedno nabití je v rozmezí 200 až 234 kilometrů. Základní cena Cooperu SE pro český trh je 885 tisíc korun.
U hybridního Countrymanu – celým jménem Countryman SE All4 PHEV – už je to trochu jinak. Elektřina tu je především z důvodu „výpomoci“ klasickému spalovacímu motoru, jeho plug-in hybridní systém však umí dát „spalováku“ pauzu a jet až 57 kilometrů čistě na elektřinu. Tříválcová přeplňovaná patnáctistovka sama o sobě dává výkon 136 koní, těm zdatně sekunduje právě oněch elektrických 90 koní. Kombinovaný výkon obou agregátů tak vychází na 220 koňských sil. Ceny hybridního Countrymanu začínají na 993 tisících korun.