Hlavní obsah

Mini na baterky je nový safety car pro Formuli E

Foto: Mini

Stylu má na rozdávání. Baterie s kapacitou 32,6 kWh už tak velkoryse nepůsobí

Mini ho představuje jako nový safety car pro závody elektrických formulí, ale ve skutečnosti jde o to, jak by mohla vypadat (a jezdit) elektrická sportovní verze John Cooper Works!

Článek

Formule E si jen těžko hledá své diváky. A elektrické Mini asi taky není úplně autem, které byste zahrnuli do užšího výběru elektromobilů, protože je příliš malé, příliš funky a příliš drahé. Jenže zapomeňte na obojí. Mini chce dál vyrábět ostré verze John Cooper Works a tenhle safety car by mohl být věrným předobrazem toho, jak by mohla vypadat jejich elektrická verze. A světe, drž se, ono to není zas až tak zlé!

Celá ta elektrická věc se jmenuje Mini Electric Pacesetter a podle slov výrobce jde o „dosud nejdynamičtější interpretaci Mini s plně elektrickým pohonem“. Vyvinuli ho společně s divizí BMW Motorsport a přechod od běžného silničního elektrického Mini je větší, než by se mohlo na první pohled zdát.

Elektromotor a baterie jsou sice beze změn, takže se dál bavíme o výkonu 184 koní a točivém momentu 270 Nm a taky o baterii s kapacitou 32,6 kWh, ale BMW Motorsport vytáhlo z rukávu všechny svoje triky a auto odlehčilo o celých 130 kg, takže se dostali na už hratelných 1 230 kg. Šetřilo se s váhou na celé karoserii, šetřilo se v interiéru a šetřilo se třeba i na světlometech. Počítal se zkrátka každý gram. Všimněte si třeba odlehčeného zadního křídla vytištěného na 3D tiskárně, vyřezávaných zástěrek u kol, karbonového difuzoru nebo kovaných lehkých 18palcových kol.

Foto: Mini

Tohle všechno vás prostě musí bavit

Interiér je vykuchaný přesně dle očekávání, zbyla jen dvojice závodních sedadel s bezpečnostními pásy a všechno, co šlo, bylo nahrazeno karbonem, a to včetně výplní dveří, páček pod volanty nebo ruční brzdy. I tady se používala 3D tiskárna, ale ten masivní bezpečnostní rám je prý z pevné oceli.

Všechna ta ušetřená kila znamenají výrazný posun v hodnotě zrychlení z 0 na 100 km/h, které sériové auto zvládne za 7,3 s, zatímco tato odlehčená verze se na stovku rozjede za 6,7 s. A na šedesátku se rozjede za velmi působivých 3,6 s, to už je hodně slušný kalup – většině aut byste na semaforech ukázali záda.

Protože je to auto určené na okruhy, tak má plně stavitelný podvozek, jiné uložení ramen, přepracované zavěšení, širší rozchod kol a taky ho krotí mohutné čtyřpístové brzdy z Mini JCW GP „Tato extrémní verze Mini Electric byla vyvinuta jako safety car pro Formuli E, takže není určena pro použití na veřejných komunikacích,“ vysvětluje šéf Mini Bernd Körber. „Nicméně ukazuje jeden z možných směrů, kterými bychom se mohli ubírat při elektrifikaci značky JCW."

Za nás je to jasné, takto by mohla vypadat (a jezdit) sportovní verze John Cooper Works! Uvidíme tak za dva roky, co se z toho vyklube.

Související témata:
Načítám