Hlavní obsah

Mimořádně vzácná Toyota 2000GT prodána za 20 milionů korun

Foto: Toyota

Toyota byla už v minulém století brána za automobilku, která vyrábí spolehlivá auta, ale trochu nudná. Toyota 2000GT to v šedesátých letech zkusila změnit. Výsledkem je raritní sportovní kupé ve stylu Jaguaru E-Type. Jeden z mimořádně zachovalých kusů se nyní prodal v aukci za 20 milionů korun.

Článek

Toyota v polovině dvacátého století neměla žádné auto, které by pro svou atraktivitu přitáhlo do autosalonů zákazníky, kteří by si následně koupili nějaký běžnější a levnější model. Japonská automobilka také nepatřila mezi kdovíjak atraktivní značky: vyráběla praktická a spolehlivá auta, ale chyběl jí nějaký „wow efekt“. A tím se stalo kupé inspirované nádherným Jaguarem E-Type.

Na tomto kupé Toyota spolupracovala s japonským výrobcem motocyklů – Yamahou. Ta do ústředí Toyoty přinesla designový návrh, původně určený pro Datsun. Jenže Nissan projekt zrušil, a tak designový návrh možná trochu překvapivě našel uplatnění u jedné z nejkonzervativnějších automobilek světa.

Poprvé se tento model představil na tokijském autosalonu v roce 1965, do výroby zamířil až o dva roky později a vydržel v ní jen do roku 1970. Celkem se vyrobilo pouhých 351 kusů, přičemž pouze 62 mělo volant vlevo. Je tedy evidentní, že 2000GT je hodně vzácným veteránem.

Konkrétní kus, který se na aukci domu RM Sotheby’s podařilo v USA vydražit za v přepočtu 20 milionů korun neznámému kupci, je z roku 1967. Patřil americkému závodníkovu Otto Lintonovi. Stý vyrobený kus (s číslem karosérie MF10-10100) má karoserii lakovanou v odstínu Solar Red.

Soudě dle fotografií je renovace dokonalá a japonské kupé vypadá, jako kdyby právě vyjelo z bran továrny. Mimochodem, o renovaci se postarala firma Maine Line Exotics, která se na tento model specializuje a již zrenovovala 53 automobilů.

Motor je umístěný vpředu, jde o dvoulitrový řadový šestiválec s ventilovým rozvodem DOHC. Šestiválec, spojený s pětistupňovým manuálem, produkoval 150 koní (110 kW) při 6 600 otáčkách a 175 Nm při 5 000 otáčkách. Nejvyšší rychlost? 217 km/h. Standardní součástí tohoto kupé se zadním pohonem byl i samosvorný diferenciál.

Toyota 2000GT si zahrála v sérii filmů o agentovi 007, konkrétně ve filmu Žiješ jenom dvakrát. Zajímavostí je, že Sean Connery se do malého kupé nevešel, takže Toyota postavila dvě auta s otevřenou karosérií. Roadster ale sériově nikdy nevznikl.

Líbí se vám Toyota? Kolik byste za takový model zaplatili vy? Napište nám do diskuse.

Načítám