Hlavní obsah

MGF (1995-2000): Řídili jsme nejdostupnější exotický sporťák

Foto: Petr Krab Jeřábek

MGF byl nový klasický roadster slavné britské značky. Nahradil MGB po patnáctileté přestávce

V 90. letech jsme měli mezi juniorskými sporťáky slušný výběr. Zatímco ta 80. se stala hrobníkem klasického britského roadsteru, hned v 90. nastal slušný „boom“ užívání si jízdy s větrem ve vlasech. Marketingoví experti uvěřili, že se tahle auta opět začnou prodávat. A jaký je příběh znovuzrozeného dítka britské značky MG?

Článek

Počítejte se mnou, dostupných roadsterů s plátěnou střechou vzniklo rovnou pět. Téměř všechny z nich jsem už řídil, ale nikdy ne v jeden čas a na jednom místě. Vzpomínkový dýchánek se slavnými sportovními roadstery devadesátek musíme někdy uspořádat. V té době jste si mohli dopřát všechny koncepce pohonu včetně exotiky s motorem uprostřed. Tu ctilo britské MG a japonská Toyota MR2. Motor seděl napříč za předními sedadly. Mazda MX-5 představovala klasickou koncepci lehkého roadsteru s motorem vpředu a pohonem zadních kol.

Foto: Miller Corner - youtube

Říká se, že „Odpověď je vždycky Miata". Ale podívejte, kolik roadsterů jste si tehdy mohli koupit... PS: Ta Z4 v rohu obrázku už je modernější, měla by tam být Z3

Okopírovaný Lotus Elan na zákazníky zafungoval a Mazda svými prodeji válcovala konkurenci. Italové mezitím vsadili na styling a představili Barchettu. Měla motor vpředu a poháněnou přední nápravu. Jinak to tehdy nešlo, Fiat lepší řešení neměl. A do toho Němci postavili v americkém Spartanburgu v Jižní Karolíně zbrusu novou moderní továrnu. Zde se narodilo BMW Z3, roadster ve stylu retro rovněž s klasickou koncepcí motoru vpředu a pohonu zadních kol.

Foto: archiv Garaz.cz

MG EX-E concept (1985)

Dechberoucí koncept MG EX-E, který se nikdy nevyráběl

A jak se na boom roadsterů připravilo MG? Nazval bych to promarněnou šancí. Poslední, tehdy již brutálně zastaralé MGB sjelo z linek v Abingdonu nad Temží v roce 1980. A to byl konec. Přitom v té době již americký Auto Week a jejich redaktor Bob Hall řešili v Japonsku z Kenichim Yamamotou (šéfem vývoje Mazdy), jaké příští auto by měla japonská automobilka vyrábět. Legenda praví, že někde v oněch konverzacích vznikl zárodek pro lehký, ovladatelný a masám dostupný sportovní roadster.

V Anglii se plánovalo totéž až později. Dokonce některé skici vypadaly podobně jako u Mazdy. Ne však v případě MG EX-E. Jeho futuristická sportovní vizáž, ne nepodobná Hondě NS-X, měla odvážné srdce. Za předními sedadly burácel přeplňovaný šestiválec původem ze závoďáku MG Metro 6R4 naladěný na skromných a bezpečných 250 koní. Takové auto by bylo příliš drahé a v Roveru, který tehdy měl práva na značku MG, nevěřili, že by na něj našli zákazníky. MG se celá 80. léta věnovalo jen stylistickému „opepření“ běžných modelů Rover, byť přece jen jedno zvláštní malé oddělení na nových sporťácích pracovalo.

Foto: archiv Garaz.cz

MG PR3 – finální podoba roadsteru se rýsuje právě zde

Koncepty jsou krásná věc, ale do výroby nebylo připravené nic!

Další prototypy vznikly dokonce tři. MG PR1 až PR3. PR znamenalo „Phoenix revival“. To už se psala půlka 80. let. PR1 mělo pohon předních kol a motor uložený napříč. Trochuu připomínalo znovuzrozený Lotus Elan, který v té době nezávisle vyvíjeli chlapíci v Norfolku na bázi techniky sdílené s Isuzu. PR2 počítal s klasickou koncepcí a použitím tradičního osmiválce 3.9 V8. Koncept se do výroby nikdy nepodíval, ale tenhle motor ano – v malosériové reinkarnaci slavného MGB, modelu RV8. S ním jsme se na Garáži také jednou svezli.

Posledním byl PR3. Motor byl umístěný napříč před zadní nápravu a tahle koncepce konečně získala u Roveru zelenou. Nakreslil ho Gerry McGovern s Gordonem Skedem. MX-5 představená v roce 1989, někde uprostřed stále nedovyvinutého roadsteru MG ukázala, že jejich cesta je správný směr, ale současně, že Japonci Britům poněkud vypálili rybník. K představení hotového MGF došlo bohužel až v březnu 1995.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Na silnici MGF nepotkáte vůbec často

Za volantem: Exotika za pár korun

Britové by si ze mě nejspíš utahovali, když bych prozradil, že už leta řídím starý dobrý roadster MGB. Jejich majitelé bývají většinou důchodci, často „hnidopiší“ v technických datech a bývají nudní patroni v hospodách. Vlastně ne nudní – urputní. Při druhé vrchovaté pintě bitteru od takových hrozí sáhodlouhá přednáška na téma seřizování karburátorů SU. A majitelé MGF zase řeší, jaký tlak v hydraulickém odpružení Hydragas je perfektní pro nejlepší jízdní vlastnosti jejich stroje.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Interiér v příplatkové vínové kůži dodává kabině MGF docela výjimečnost, která vyniká o to víc v porovnání s běžným látkovým interiérem v mazdách

Proto mě těší, že majitel červeného MGF je dokonce mladší než já a navíc pohodář. Touží po starém Mini a MGF si koupil před časem jen proto, že ho sehnal za dobré peníze. A lákala ho nevšední technika i fakt, že vůbec není tuctové. Během povídání o autě jsme si na chvíli vyměnili místa a já si svou vyfoukanou hlavu užil i z pozice řidiče. Jak jezdí?

To auto je naprostá pohoda. Podvozek s unikátním hydraulickým odpružením filtruje nerovnosti úzké okresky velice hezky, MG je stabilní, dobře drží směr. Karoserie mi taky nepřijde tak měkoučká, jakou zažijete u sériové, neupravené Mazdy MX-5 první či druhé generace. Dál už pak má nepochybně japonský bestseller navrch, pokud se o roadsteru bavíme jako o sportovním voze. Řízení je sice nezatížené motorem, který je za vámi, ale elektrický posilovač řízení u MG vráží mezi kola, vozovku a vaše dlaně na volantu tupý klín. Posilovač by šel prý vypnout přes samostatnou pojistku, pokud byste tedy chtěli.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Krátká svažující se příď ukrývá jen náhradní kolo a expanzní nádobku s posilovačem brzd. A pochopitelně také chladič. Vše podstatné se odehrává vzadu

Řazení drah pětistupňové převodovky jsou trošku delší, ale podobné jako u Toyoty MR2 a převody jsou relativně krátké a hezky sladěné s motorem Rover K-series 1.8 litru. V základní verzi, se kterou jsem jezdil, má motor nějakých 122 koní a ty úplně v klidu stačí. Nakonec identický motor poháněl i první generaci Lotusu Elise, a to byl sporťák, který pravidelně porážel i daleko silnější a drahé sportovní vozy. Čtyřválec má i příjemný jadrný zvuk. Nebudu však chodit kolem horké kaše. V MGF se sedí trošku výš, než bych si přál, reakce nejsou nejostřejší. Auto je celkem pohodově naladěné na svižné cestování s větrem ve vlasech, není to žádný okruhový stroj. Záludné jízdní vlastnosti vyplývající z exotické koncepce tu nečekejte, minimálně do doby, než trochu zaprší. Pak to chce jen jemnost a plynulost.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Na to, že Rover neměl na vývoj příliš peněz se dílo nakonec podařilo. Návrat MG na scénu se uskutečnil

Jak si stojí oproti dobové konkurenci

Už jsem to trochu nakousl v úvodu. Jestli se povede, s našimi laskavými čtenáři bych milerád uspořádal nějaký pěkný sraz všech tehdejších dostupných roadsterů, které dnes koupíte velmi levně. Pro většinu kluků a holek bude jeden z nich jejich první sporťák, pro některé první auto vůbec. Mazda MX-5 je tou nejobvyklejší volbou. Ale taky nejvíc rezivý a její motor příliš nejede, pokud neseženete jednaosmičku. Kladné body dohání schopnostmi podvozku i řidiče.

Toyota MR2 je v její třetí generaci nejdražší a hůř se shání. Jezdí však velmi pěkně a má docela chytrý úložný prostor za sedadly. Jenže jinak skoro žádné jiné úložné prostory nemá. A nemá ani dobře vyřešenou olejovou vanu čtyřválce Toyota 1ZZ, který se v zatáčkách může odlévat a motor přidřít. Takových případů se stávalo až nezdravě hodně…

Barchettu hodně lidí škrtne rovnou, když zjistí, že má pohon jen předních kol, tedy nic pro pravověrné „sporťáky“. Přesto je Barchetta designově nejzajímavější a já bych jí z kola tak rychle nevyhazoval. Má také točivý a výkonný motor, který by jí ostatní mohli v podstatě jen závidět. A jak sem zapadá MG?

V MG se budete neustále vrtat – počítejte s tím!

Kdybyste se mě ptali, proč si koupit právě MGF, odpovím: kvůli tomu, abyste se odlišili. Realisticky vzato sice získáte nejvíc pohodlí na dlouhé příjemné výlety, ale aby vám MGF bezchybně sloužilo, je potřeba se o něj vážně starat. Údržbu systému Hydragas nezvládne zdaleka každá dílna. Budete se muset skamarádit s těmi zapálenými týpky z klubu majitelů vozů MG. Servis na motoru, jako je například výměna rozvodů a další věci, není záležitostí několika minut jako na Mazdě. Jen ke svíčkám se budete dostávat poměrně dlouho a rozeberete v té souvislosti takříkajíc třetinu auta.

Nakonec, jak potvrzuje i Lukáš, MGF není pro každého. Jeho majitel nemusí být začínající automechanik ani šampion klubu mladých techniků, ale s tím šroubovákem by si měl přece jen trochu rozumět. A pak s ostatními členy MG klubu v hospodě rozebírat, kdo našel vtipnější vychytávku, jak povolit napínák rozvodů nebo jaké těsnění pod hlavou vydrží nejvíc kilometrů. To je totiž další bolest motorů Rover K-series. Na druhou stranu, MGF rezne méně než oblíbené Mazdy MX-5, takže aspoň u toho piva mezi řečí o tuningových výztuhách karoserie neřeší, jaká montážní pěna je ideální na vyplnění děr v prazích, aby milovaná „mijáta“, jak se jí mezi fanoušky běžně říká, prošla ještě na další STK. Zkrátka každé má to svoje a MGF, kromě výše uvedeného, ještě spoustu šarmu a osobitosti. Mám ho svým způsobem rád.

MGF (1995-2000)
motorřadový čtyřválec DOHC 16V, umístěný napříč před zadní nápravou, Rover K-series
zdvihový objem1 796 cm3
maximální výkon122k (90Kw)/5 500 ot/min
maximální točivý moment152N.m/3 000 ot/min
rozvor náprav a vnější rozměryrozvor: 2 375mm, délka: 3 914mm, šířka: 1 650mm, výška: 1 260mm
podvozek a pohon kolpohon zadních kol, odpružení hydraulické, soustavou Hydragas, zavěšení dvojitými lichoběžníky na obou nápravách
pohotovostní hmotnost1 087 kg
zrychlení 0-100 km/h8.7 sekund
maximální rychlost198 km/h
spotřeba paliva7-8 litrů/100 km
cena na trhu dnesod 50 000 Kč za zanedbané exempláře, hezké kolem 100 000 Kč a maximum leží někde na 150 000 Kč za výjimečné kousky, případně za modernizované MG TF vyráběné v letech 2000-2005
původní cena (s DPH v německých markách, rok 1997) a porovnání s konkurencíMGF : 39 500 DM,  BMW Z3 1.8: 43 700 DM, Fiat Barchetta 1.8 16V 39 400 DM, Mazda MX-5 1.9 16V: 42 950 DM.  Pro porovnání –Mercedes-Benz SLK200 stál plných 52 900 DM! 
Načítám