Článek
Co by mělo vyrábět MG? No to je přece jasné! Nejlepší auta z Morris Garage byly vždy dvoumístné roadstery. Tohle je jeden z posledních – MGF, který se vyráběl od podzimu roku 1995 (načasování na roadster tedy nic moc) v Longbridge a po čtyřech letech prošel první modernizací. Šlo vlastně o první kompletně navržené MG od dob slavného MGB (to už se tou dobou nevyrábělo dlouhých 15 let), ostatní byly upravené verze nebo přeznačené modely Rover a Austin. Ostatně i předchozí otevřené MG RV8 bylo vlastně ve skrytu MGB.
Právě ale jemu vděčíme za model F, protože po spoustě pozitivních reakcí se automobilka rozhodla vyvinout a postavit v Longbridge nový otevřený dvoumístný sporťák. Navíc tehdy slavila úspěch první Mazda MX-5 a do segmentu se vracel s novým Elánem i Lotus, proč by mělo MG zůstat stranou. Automobilka tehdy patřila BMW, a to se snažilo, aby fungovala a vydělávala mu peníze, byť s prostředky na vývoj auta to nebylo až tak slavné. Očekávání fanoušků značky ale byla obrovská, když se po tolika letech mělo konečně ukázat nové auto čistě jejich značky, a ne převlečený Rover.
Výsledkem bylo celkem pohledné oblé auto s látkovou a manuálně ovládanou střechou, i když jste si mohli pořídit i hardtop. Já jsem rád, že můžu vyzkoušet tmavě zelený kousek (jakou jinou barvu by měl majitel chtít než British Racing Green) se světlým interiérem z roku 2000. Podobnou kombinaci nabízela i jedna z akčních edic, model Abingdon. Zelená ale byla jedna z nejčastějších barev, kterou si zákazníci pro poměrně tuhou karoserii svého efka zvolili.
Majitelé jiných modelů MG nebo Roveru poznají v pohodlném a slušně prostorném interiéru řadu dílů, což ale není nijak na škodu. Slušná výbava zahrnuje elektrická okna, klimatizaci, imobilizér, kožený volant s airbagem a posilovač. Líbí se mi chytrá clonítka, která nepřekáží při odjištění střechy. Hodně dlouhý byl ovšem i seznam příplatkových prvků. Kožené čalounění ale působí velmi hodnotně a majitel Mazdy, jako jsem já, si tu přijde tak nějak nezvykle rozmazlován. Jen sedět bych chtěl o něco níž, protože i posezem efko hodně připomíná hatchback ZR.
Boční vedení nabízí poměrně slušný kompromis jak pro pohodlnou, tak pro ostřejší jízdu. Příjemné je, že ani se složenou látkovou střechou v autě není nijak nepříjemný průvan. Nakonec bych tedy vyměnil jen kovovou hlavici řadičky za nějakou koženou. Zavazadlový prostor pojme jen 210 litrů, ale roadster přece nemá být moc praktický. Škoda, že se také něco nedá dát pod přední kapotu, ale tam zbylo místo jen na rezervu a chladič.
Moderní otevřené MG ale mnohé překvapilo svou koncepcí. Místo klasické totiž mělo motor uprostřed napříč, pohon zadních kol ale pochopitelně zůstal. Takže ano, ty otvory na boku jsou opravdu k něčemu, a ne jen na parádu. Vyvážení auta je na velmi dobré úrovni. Jen si pohonnou jednotku moc neprohlédnete, protože schovaná pod střechou není prakticky vidět. To zproblematizuje každý servisní úkon.
S vrcholnou motorizací
MG se původně nabízelo se stodvacetikoňovou osmnáctistovkou K-Series a pětistupňovým manuálem, ale později se do nabídky dostal motor VVC s variabilním časováním ventilů, výkonem 145 koní a točivým momentem 174 Nm, který je i na fotkách. Naštěstí jej tu mám spojený s pětistupňovým manuálem s docela dlouhými drahami, a ne s automatem CVT. Ten byl sice také v nabídce, ale trochu okrádá řidiče o zážitek, který je s krátkým manuálem velmi zábavný. Maximální rychlost auta je slušných 220 km/h.
Pokud bylo efko vždy za něco chváleno, byly to jízdní vlastnosti. Vděčí za to tužšímu řízení a hlavně unikátnímu podvozku Hydragas kombinujícímu kapalinu a plyn. Nahoře jsou měchy se stlačeným dusíkem, dole zase kapalina a mezi nimi membrána. MGF mělo díky němu nabídnout i pohodlnou, ale i plnohodnotnou sportovní jízdu.
Problém autu nedělá ani akcelerace na stovku za 7 sekund. Hodně pěkný je sportovní zvuk motoru. Co se týká jízdních vlastností, chválili jej i v dobových recenzích, a vyzvat tak v souboji Mazdu MX-5 nebo BMW Z3 mu nedělá problém. Jen se tam projeví, že nemá tak ostré reakce. Podvozek je totiž hlavně velice komfortní, což dělá z MGF dobré auto na delší cesty.
Vůz ale oplývá i slušnou stabilitou a velmi dlouho v zatáčce drží ve stopě. Nemá takovou tu zrádnost jiných roadsterů s motorem uprostřed, jakou skrývala třeba druhá generace Toyoty MR2. Spíš připomíná předokolky, možná i své sourozence ZR. MGF je zkrátka docela hodné, a pokud chcete kabriolet na kochačky a klidné vyjížďky, bude vás bavit. Přitom ale umí jet i svižně, když budete mít náladu a volnou silnici před sebou.
Špatný nebyl ani výkon nebo praktičnost, kritiku ale sklízelo za výrobní kvalitu, spolehlivost a zejména špatnou poprodejní podporu. Ostatně i u nás volba auta MG znamená, že se budete v případě některých problémů obracet na (velmi vstřícnou) komunitu majitelů a hledat na servis někoho specializovaného, protože tato značka (a model F obzvlášť) má zkrátka svá specifika. Jinak bývá jako nedostatečné označované jen topení, ale v dnešní době bude MGF stejně spíš jen letním autem.
Na co si dát pozor?
Co se týká častých problémů, tak u motorů K-Series se zmiňují průsaky oleje, některá MGF se také neuchladí tak dobře, jak by měla, a motory někdy trpí na těsnění pod hlavou válců. Jinak je ale roadster považován za spolehlivý a také odolný vůči korozi. Jen je třeba u odpružení každý rok doplňovat kapalinu, jinak se zhorší jízdní vlastnosti a auto ztrácí světlou výšku.
A hlavně se modlete, ať se něco nestane s centrálem na dálku, protože tento tradiční problém Roverů té doby se neřeší nejsnáze. Náhradní ovladač jen tak někde vytvořit neumí, a pokud neznáte speciální fígl, tak se sice dostanete do auta klíčem, ale nikam s ním kvůli zablokovanému imobilizéru neodjedete. Někomu může zkomplikovat život i netradiční rozteč kol 4x95,4 mm a kontrolujte, zda nezatéká voda kolem čelního skla.
Konec pro populární model nastal v roce 2002, kdy se na trh dostala jeho modernizovaná verze TF (stejné jméno měl už jeden roadster v padesátých letech), ovšem už bez odpružení hydragas. Její výroba byla ukončena v roce 2011 (ale nevyrábělo se ani po kolapsu MG Rover Group v roce 2005, k obnovení došlo až po převzetí automobilkou Nanjing v březnu 2007) a prozatím se auto nedočkalo ani žádného nástupce.
Je to škoda, protože efko bylo dost populární, byť nejvíc samozřejmě na domácím trhu, a prodalo se dost kousků. I ve zbytku světa si ovšem v souboji s MX-5, Toyotou MR2, Audi TT nebo BMW Z3 nevedlo špatně. Bylo vyrobeno celkem 77 269 aut první generace, a tak je z čeho vybírat. Kdysi u nás stálo MGF 1.8 VVC jako nové skoro 1,1 milionu korun, dnes jej seženete zhruba za desetinu této sumy, limitované verze nebo auta v lepším stavu i za víc. Odměnou vám bude netradiční a neokoukané auto nabízející příjemné řidičské zážitky.