Článek
Pro mnohé to bude znít jako kacířství, nebo dokonce rouhání, ale zástupci divize Mercedes-AMG potvrdili, že nové vozy budou globálně kvůli nařízením Evropské unie tišší o několik decibelů. Zároveň však dodávají, že by sice byli schopni pro každý trh vyrobit specifický výfukový systém, nicméně jeho vývoj by značně zvedl konečnou cenu, proto se rozhodli pro jednotné řešení. Hlukový nešvar se tak dotkne i zákazníků ve Spojených státech nebo Asii, kde nejsou hlukové limity tak přísné.
Regulace EU z roku 2016, která od roku 2026 nařizuje, aby některé nové vozy vydávaly hluk v maximální hladině 68 decibelů (aktuální limit je 74 dB), hraje do not falešným zvukomalbám. V Mercedesu alespoň udělali to, že reálný zvuk výfuku posílají k uším řidiče do kabiny, aby umocnili sportovní zážitek. Předchozí generace BMW M5 zase rozezpívala interiér distribuovaným zvukem od motoru, nicméně tohle uměl například i původní Ford Puma z 90. let.
Aplikovaná „zkrášlovátka“ postavená na reálné bázi dokážeme pochopit, ale proč máme poslouchat umělé benzinové kvílení v naftovém Kodiaqu RS nebo falešnou akustiku modelu DS 3 Crossback, který má standardně pod kapotou tříválec?
Prvními sluchově „postiženými“ jsou mercedesy třídy A ve specifikacích CLA 45 S a A45 S. Nejsou v tom však osamosené – umělý zvuk musí vydávat i osmiválcové alpiny B7. Určitou spásou jsou dnes adaptivní výfukové klapky, které pracují v režimu „hodný soused“ tiše a decentně. Zmáčknete však jedno tlačítko, servomotory udělají svou práci a vy můžete vesele rušit okolí práskajícím výfukem i přes to, že máte ve vínku filtr pevných částic, který projev částečně tlumí.
Jenže až homologační testy budou vyžadovat provoz exhalační soustavy v nejagresivnějším módu – máme smůlu a otevíráme tím dveře potenciálnímu „soundgate“. Hlučný zvuk motoru a výfuku zkrátka ke sportovně laděným autům patří, takže bychom se nedivili, kdyby se začala do určitých typů aut zastavovat „udělátka“, která rozpoznají kontrolní měření při zkouškách.
Na tohle už mysleli úředníci ve Velké Británii. Je sice fajn, že po svých řidičích nevymáhají například pokuty za přestupky zachycené fotoradary v cizích zemích, ale doma nutí šoféry sekat latinu. Na silnice jsou instalovány testovací hlukové kamery – ty změří vypouštěnou hladinu „rámusu“, a pokud překročíte stanovený limit, letí vám do schránky pokuta. To je značně nemilé, zvláště pokud jste mladý „hondař“ se starým Civicem s tuningovým výfukem a máte sotva na benzin.
Měření hluku probíhá i v Česku, a to na vybraných závodních tratích. Koupit si dům u okruhu, a pak si stěžovat na hlučnost, je sice hloupé, ale pokud má oznamovatel dobré konexe, končí to zákazem činnosti závodiště nebo nucenými hlukoměry.
Tak či onak bude budoucnost tišší, hybridní a čistější. Jestli však milujete výfukový „popcorn“ a stojí vám v garáži Hyundai i30N plnící normu Euro 5 nebo nějaký mladší výkonný kousek od prémiového německého výrobce bez částicového filtru – rozhodně neprodávejte. Jednou budou taková auta modlou benzinových hlav a možná jim nebude vadit, že jsou plné elektroniky a asistentů, hlavně že budou umět dát pořádně (legálně) najevo svoje zaměření.