Článek
Mercedes musí šetřit. Ostatně jako téměř všechny automobilky. A taky musí elektrifikovat, protože emise. Takže se dočkáme jiskřících modelů od AMG i Maybachu, baterky budou i v géčku a všechny SUV budou časem nějakým způsobem taky elektrifikovány.
Je nasnadě, že tohle všechno bude stát spoustu peněz, protože vývoj. A vývoj stojí peníze, v případě elektrifikace spoustu peněz. A k pohonu si přidejte nejen nové platformy, ale taky výrobní linky… Šušká se, že v rámci úspor je na prodej tým F1. Tak náročná je situace.
Takže mě vlastně ani moc nepřekvapilo, když šéf výzkumu a vývoje Mercedesu Markus Schaefer řekl automobilovému novináři Gregovi Kableovi, že trojcípá hvězda bude v budoucnu „eliminovat manuální převodovky“. Nestane se to hned, nebude to napříč všemi modelovými řadami, ale přijde to. Je tedy jen otázkou času, kdy si nový Mercedes koupíte jen s automatem. Šéf BMW nedávno řekl, že manuální převodovky budou vyrábět, jen když je bude někdo kupovat. Porsche z nich udělá příplatkovou výbavu. A Mercedes je nejspíš vyřadí úplně.
Možná to ani nevíte, ale už to udělali v USA, kde si od roku 2015 nekoupíte auto s hvězdou jinak než s automatem. Ale na tamním trhu se to dá pochopit. A Evropa tedy bude následovat.
Mercedes taky přiznává, že dramaticky klesnou investice do vývoje čistě spalovacích motorů. Na prvním místě na odstřel budou naftové jednotky, protože ty mají největší problém s emisními předpisy a nejde je jen tak snadno sladit s elektrickým pohonem. Podle zákulisních informací může jejich nabídka klesnout až o těžko uvěřitelných sedmdesát procent. A ne, ještě nekončíme…
Kable se od Schaefera taky dozvěděl, že značka plánuje „podstatné snížení počtu platforem“. Jinými slovy, stále více modelů bude sdílet stejné architektury podvozku ve snaze dále ušetřit peníze širším rozložením nákladů na vývoj. Auta si tedy budou stále podobnější.
Na druhou stranu, Mercedes prý neplánuje škrtat jednotlivé modely, byť nedávno zařízl třídy S kupé a S kabrio.
Krátkodobým cílem Mercedesu je snížit fixní náklady o více než dvacet procent do poloviny dekády, což znamená snížení nákladů na vývoj a výzkum o více než pětinu v porovnání s rokem 2019. Je to sice smutné, ale Mercedesu nic jiného nezbývá, ostatně další značky na tom nejsou o mnoho lépe, jen se Schaefer trochu víc rozpovídal…