Článek
Autonomní řízení je rozděleno do celkem pěti skupin. Level 1 znamená základní systémy jako samočinné brzdění nebo adaptivní tempomat, level 5 pak znamená zcela autonomní jízdu, kdy řidič nemusí zasahovat do řízení a zůstává čistě v roli pasažéra.
Dlužno dodat, že „pětku“ nemá dnes nikdo a je vysoce pravděpodobné, že ještě dlouho mít nebude. Řízení je totiž natolik komplexní a pro umělou inteligenci náročné, že stačí pár odchylek od zcela ideálních podmínek a samočinné auto začne zmatkovat.
Dlouhé roky se zdálo, že se Mercedes chce v samořiditelných automobilech angažovat více než ostatní tradiční automobilky. Před pěti lety na výstavě CES v Las Vegas představil futuristické vozidlo F 015 Luxury In Motion, v roce 2013 zvládl prototyp třídy S v normálním provozu ujet sto kilometrů po německé dálnici bez zásahu řidiče.
A třeba nová, letos představená třída S zvládne sama popojíždět v kolonách a udržování v jízdním pruhu společně se čtením dopravních značek a adaptivním tempomatem má nadprůměrně vychytané. Pořád je to ale level 3 a dostat se reálně na „čtyřku“, kdy už by řidič za volantem nemusel ve většině situací přebírat řízení, zabere o další roky vývoje.
Velice nečekané je tak prohlášení nástupce Dietera Zetscheho v čele německé automobily, Ola Källeniuse. „Přechod na poskytovatele mobility je věcí minulosti,“ uvedl mluvčí mluvčí automobilky serveru Redaktionsnetzwerk Deutschland. „S nabídkami, jako je sdílení aut, nemůžete vydělávat peníze. Naši investoři nečekají jen tržby, ale především zisk,“ uvedl.
„Nebudeme soutěžit v žádném závodě, který už nemůžeme vyhrát,“ uvedl dále mluvčí v jasné narážce na vývoj autonomních systémů úrovně 5. Mercedes také v tichosti zrušil dohodu o spolupráci s BMW na vývoji softwaru pro autonomní automobily.
Mezi řádky tak můžeme číst, že Mercedes-Benz už nechce soupeřit se softwarovými giganty a přeci jenom by se nadále chtěl věnovat tomu co umí nejlépe – tedy vývoji, výrobě a prodeji aut. Právě tímto prohlášením se o kus vzdálila vize, že se tradiční automobilky přerodí do podoby „poskytovatele mobility“, vlastnictví aut se stane minulostí a všichni budeme jezdit v krátkodobě pronajatých autonomních přepravnících. Máme-li být upřímní, jsme za střízlivý náhled pana Källeniuse vlastně docela rádi.