Hlavní obsah

Mercedes CLK GTR – nastartoval soumrak seriálu GT1?

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes CLK GTR

Legenda seriálu FIA GT je na prodej. Máte zájem? V tom případě nepočítejte s tím, že bude stačit jen jedna hypotéka.

Článek

26. srpna se na výstavě v Pebble Beach v Kalifornii koná každoroční aukce výjimečných vozů. A opravdu nejde o jen tak „ledajaké“ výjimečné vozy. Máme na mysli opravdové špeky – letos se má objevit třeba Ford GT40, který dojel na stupních vítězů v Le Mans 1966 za dalšími dvěma GT40, nebo třeba Ferrari 250 GTO, které aspiruje na to, aby se stalo nejdražším autem v dějinách. A z těch modernějších se tam ukáže tohle monstrum – Mercedes-Benz CLK GTR. Auto, které dominovalo seriálu FIA GT na sklonku milénia. A do určité míry také odstartovalo jeho zánik…

„To je to auto, co v Le Mans udělalo salto,“ říkáte si možná. Nene, to byl Mercedes CLR, jeho následovník. CLK GTR se proslavilo něčím úplně jiným - a v tom nejlepším slova smyslu. V druhé polovině devadesátých let se v „gétéčkách“ hlavní bitva odehrává mezi závodními týmy tří výrobců – McLaren, Mercedes a Porsche. A McLarenu se podařila senzace – tehdy ještě BPR Global GT Series vyhráli dvakrát po sobě v letech 1995 a 1996. Dost slušné na auto, které vycházelo ze silničního F1. A tak v Mercedesu bouchli do stolu a přišli s tímhle: dvanáctiválcovým maniakem, jehož 6,9l motor dával přes 700 koní.

Po příchodu CLK GTR Mercedes ve FIA GT i své kategorii GT1 dominoval. Vítězství v šampionátu z roku 1997 rok poté dokonce obhájil, v roce 1999 se už GT1 nejely vůbec. Hádejte proč… Zbyla tedy jen jedna kategorie „GT“ a hvězdou toho ročníku se stal Chrysler Viper. Kvůli zrušení té nejdůležitější kategorie to šlo se šampionátem FIA GT od desíti k pěti. Po četných změnách v názvech kategorií i samotného šampionátu ztratil oficiální status, než přišel ještě poslední záchvěv naděje v roce 2005. Od té doby až do roku 2010 pro změnu dominovalo Maserati MC12, jehož vítěznou „šňůru“ narušil až Aston Martin DBR9 v roce 2011. Rok nato „gétéjedničky“ zanikly nadobro. Nicméně dostali jsme místo nich neméně zajímavou kategorii GT3, které se dnes i přes počáteční skepse daří velmi dobře. A nutno podotknout, že auta jsou výkonově podstatně vyrovnanější.

Málokteré závodní auto může říct, že kvůli svým úspěchům nastartovalo zánik svého druhu.  Auta s příběhem máme rádi, a CLK GTR je jedním z nich.. Jelikož tehdy FIA požadovala pro homologaci 25 silničních verzí, vzniklo 20 kupé a 5 roadsterů silničního CLK GTR. Což je až na klimatizaci, ABS a pár úložných prostor totožný stroj se závodním CLK GTR. Jeho cena se dnes odhaduje na čtyři a čtvrt až pět a čtvrt milionu dolarů. Tedy v rozmezí  95 až 115 milionů korun. Nesložíme se?

Načítám