Článek
Ne, nedává to smysl. Pick-upy jsou primárně pracovní nástroje, takže na co v nich mít luxusní koberečky, když je zašlapete zablácenými holínkami? A na co kožené čalounění, když do něj budete sedat ve špinavých montérkách? Jenže Mercedes to vidí jinak a spousta zákazníků s ním. Nakonec, proč si to v práci neudělat trochu hezké…?
Mercedes je sice známý především svými luxusními osobními auty, ale má letité zkušenosti také v užitkové oblasti – jen si vzpomeňte na originální G-Wagen, nezastavitelný Unimog nebo výbornou dodávku třídy V. Doplnění nabídky o pick-up tak dává perfektní smysl. Na rozdíl od ostatních modelů vlastní konstrukce to ale Mercedes tentokrát vzal zkratkou a využil osvědčený základ Nissanu Navara, který kompletně přepracoval a při té příležitosti i notně vylepšil. Ne, že by japonské inženýrství nebylo dost dobré… Jenže v Mercedesu jsou prostě zvyklí vyrábět jen to nejlepší.
Právě proto se důslední němečtí inženýři nespokojili s pár designovými odlišnostmi a přelepenými znáčky, jako to udělali jejich francouzští kolegové s Renaultem Alaskan. Konstruktéři Mercedesu šli daleko víc do hloubky – třída X je delší, vyšší, a hlavně širší než původní Navara, má nové nápravy s širším rozchodem a kompletně přeladěný podvozek pro větší pohodlí.
Z interiéru Navary zbyl prakticky jen panel ovládání pohonu všech kol s redukcí, všechno ostatní je od Mercedesu – přístrojový panel, palubní deska (s kvalitními dekory a možností čalounění kůží), infotainment, ovládání klimatizace, volicí páka automatu, dokonce i držák nápojů, kliky dveří nebo tlačítka ovládání oken. Hoši od Mercedesu vyměnili nejen volant, ale kupodivu i páčky pod ním včetně zvuku blinkrů. Dokonce ani 360° parkovací kamerový systém Nissanu jim nepřišel dost dobrý a nahradili ho svým. Takhle zásadní přestavbu snad žádné klonované auto nezažilo! K dokonalosti tak chyběla už jen jediná věc – pořádný motor.
Tedy ne, že by na dvakrát přeplňovaném turbodieselu 2,3 litru bylo něco špatného, ale čtyřválcový zvuk se přece jen k prémiovému zboží tolik nehodí. Proto Mercedes našel cestu, jak do motorového prostoru vmáčknout motor, se kterým při původním návrhu auta nikdo nepočítal – turbodiesel 3,0 V6. Výsledkem je užitečných 70 koní a 100 Nm navíc, které dodávají X 350 d lepší dynamiku (což dokazuje čas na stovku kratší bezmála o tři sekundy a o 25 km/h vyšší maximálka).
Možná ještě důležitější je pak příjemnější akustický zážitek. Šestiválec totiž zní podstatně vytříbeněji a kultivovaněji než čtyřválec (zvláště ve vyšších otáčkách), což se více hodí k prémiovému zážitku, který chce Mercedes se svou třídou X poskytnout. Sedmistupňový automat navíc řadí hladce, sedíte v krásném interiéru (na poměry pick-upů) a navíc dost vysoko, abyste měli dokonalý přehled. A X 350d se prostě valí silnicí…
Hodně mi ten pocit za volantem připomněl zážitek s novým géčkem – třída X působí podobně majestátně a nenuceně, podvozek je sebejistý a pohodlný, ale cítíte z něj i tu správnou tuhost, kterou se vyznačují všichni offroadoví dobrodruzi. X 350d je vybaven stálým pohonem všech kol s redukcí a uzamykatelným zadním diferenciálem, takže se nenechá zastavit ani těmi nejtěžšími terénními překážkami, jak jsme si vyzkoušeli v Hummer centru, kterým projížděl s naprostou lehkostí. Abyste ho vyvedli z rovnováhy, museli byste mu přichystat podstatně těžší překážky...
Mercedes X 350d tak prokázal, že je naprosto spolehlivým pracovním nástrojem, který se nezalekne sebetěžšího úkolu. I když ho majitelé nejspíš budou trochu šetřit a víc využívat jako image maker. A on obstojí i v této roli. Mercedes si totiž dal opravdu velkou práci, aby z třídy X udělal svébytný model, a i přes jeho skromné užitné základy z něj udělal auto, které si skutečně zaslouží trojcípou hvězdu na přídi – zvlášť s tímhle skvělým šestiválcem.
Mercedes-Benz X 350d stojí 1 227 000 Kč bez DPH, tedy zhruba o 150 tisíc víc než čtyřválcová X 250d. A to nám přijde jako dobrá nabídka, pokud nemáte příliš napnutý rozpočet. Což nejspíš nemáte, když uvažujete o Mercedesu. Měli byste si ho dopřát, protože komfortnější a schopnější pick-up v Evropě prostě nenajdete.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vidlicový šestiválec, turbodiesel, uložený vpředu podél |
Zdvihový objem | 2 987 cm3 |
Výkon | 190 kW (258 k) při 3 400 ot./min. |
Točivý moment | 550 Nm při 1 400 - 3 200 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 249 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 7,9 s |
Maximální rychlost | 205 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 73 l |
Kola a pneumatiky | 225/65 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 340/1 920/1 819 mm |
Rozvor | 3 150 mm |
Ložná plocha, nosnost | 2,466 m2, 1 001 kg |
Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného | 3 500/750 kg |