Hlavní obsah

Mercedes-Benz X 350d 4Matic – do práce ve stylu

Foto: Jakub Deml

Už nemusíte snít jen o povolání popeláře, abyste v práci mohli jezdit s Mercedesem. Značka s trojcípou hvězdou totiž vstoupila do oblíbeného segmentu pick-upů, a aby dostála svému prémiovému renomé, nabízí ho už také s poctivým šestiválcem. Oblékli jsme své nejméně špinavé montérky a vyrazili ho otestovat!

Článek

Ne, nedává to smysl. Pick-upy jsou primárně pracovní nástroje, takže na co v nich mít luxusní koberečky, když je zašlapete zablácenými holínkami? A na co kožené čalounění, když do něj budete sedat ve špinavých montérkách? Jenže Mercedes to vidí jinak a spousta zákazníků s ním. Nakonec, proč si to v práci neudělat trochu hezké…?

Mercedes je sice známý především svými luxusními osobními auty, ale má letité zkušenosti také v užitkové oblasti – jen si vzpomeňte na originální G-Wagen, nezastavitelný Unimog nebo výbornou dodávku třídy V. Doplnění nabídky o pick-up tak dává perfektní smysl. Na rozdíl od ostatních modelů vlastní konstrukce to ale Mercedes tentokrát vzal zkratkou a využil osvědčený základ Nissanu Navara, který kompletně přepracoval a při té příležitosti i notně vylepšil. Ne, že by japonské inženýrství nebylo dost dobré… Jenže v Mercedesu jsou prostě zvyklí vyrábět jen to nejlepší.

Foto: Jakub Deml

I pracovní nástroj může být prémiový

Právě proto se důslední němečtí inženýři nespokojili s pár designovými odlišnostmi a přelepenými znáčky, jako to udělali jejich francouzští kolegové s Renaultem Alaskan. Konstruktéři Mercedesu šli daleko víc do hloubky – třída X je delší, vyšší, a hlavně širší než původní Navara, má nové nápravy s širším rozchodem a kompletně přeladěný podvozek pro větší pohodlí.

Foto: Jakub Deml

V terénu je nezastavitelný, na silnici příjemně pohodlný

Z interiéru Navary zbyl prakticky jen panel ovládání pohonu všech kol s redukcí, všechno ostatní je od Mercedesu – přístrojový panel, palubní deska (s kvalitními dekory a možností čalounění kůží), infotainment, ovládání klimatizace, volicí páka automatu, dokonce i držák nápojů, kliky dveří nebo tlačítka ovládání oken. Hoši od Mercedesu vyměnili nejen volant, ale kupodivu i páčky pod ním včetně zvuku blinkrů. Dokonce ani 360° parkovací kamerový systém Nissanu jim nepřišel dost dobrý a nahradili ho svým. Takhle zásadní přestavbu snad žádné klonované auto nezažilo! K dokonalosti tak chyběla už jen jediná věc – pořádný motor.

Foto: Jakub Deml

Kabina třídy X je s původní Navarou naprosto nesrovnatelná

Tedy ne, že by na dvakrát přeplňovaném turbodieselu 2,3 litru bylo něco špatného, ale čtyřválcový zvuk se přece jen k prémiovému zboží tolik nehodí. Proto Mercedes našel cestu, jak do motorového prostoru vmáčknout motor, se kterým při původním návrhu auta nikdo nepočítal – turbodiesel 3,0 V6. Výsledkem je užitečných 70 koní a 100 Nm navíc, které dodávají X 350 d lepší dynamiku (což dokazuje čas na stovku kratší bezmála o tři sekundy a o 25 km/h vyšší maximálka).

Foto: Jakub Deml

Šestiválcový turbodiesel je pro třídu X to pravé

Možná ještě důležitější je pak příjemnější akustický zážitek. Šestiválec totiž zní podstatně vytříbeněji a kultivovaněji než čtyřválec (zvláště ve vyšších otáčkách), což se více hodí k prémiovému zážitku, který chce Mercedes se svou třídou X poskytnout. Sedmistupňový automat navíc řadí hladce, sedíte v krásném interiéru (na poměry pick-upů) a navíc dost vysoko, abyste měli dokonalý přehled. A X 350d se prostě valí silnicí…

Hodně mi ten pocit za volantem připomněl zážitek s novým géčkem – třída X působí podobně majestátně a nenuceně, podvozek je sebejistý a pohodlný, ale cítíte z něj i tu správnou tuhost, kterou se vyznačují všichni offroadoví dobrodruzi. X 350d je vybaven stálým pohonem všech kol s redukcí a uzamykatelným zadním diferenciálem, takže se nenechá zastavit ani těmi nejtěžšími terénními překážkami, jak jsme si vyzkoušeli v Hummer centru, kterým projížděl s naprostou lehkostí. Abyste ho vyvedli z rovnováhy, museli byste mu přichystat podstatně těžší překážky...

Mercedes X 350d tak prokázal, že je naprosto spolehlivým pracovním nástrojem, který se nezalekne sebetěžšího úkolu. I když ho majitelé nejspíš budou trochu šetřit a víc využívat jako image maker. A on obstojí i v této roli. Mercedes si totiž dal opravdu velkou práci, aby z třídy X udělal svébytný model, a i přes jeho skromné užitné základy z něj udělal auto, které si skutečně zaslouží trojcípou hvězdu na přídi – zvlášť s tímhle skvělým šestiválcem.

Mercedes-Benz X 350d stojí 1 227 000 Kč bez DPH, tedy zhruba o 150 tisíc víc než čtyřválcová X 250d. A to nám přijde jako dobrá nabídka, pokud nemáte příliš napnutý rozpočet. Což nejspíš nemáte, když uvažujete o Mercedesu. Měli byste si ho dopřát, protože komfortnější a schopnější pick-up v Evropě prostě nenajdete.

Technické údaje
Motorvidlicový šestiválec, turbodiesel, uložený vpředu podél
Zdvihový objem2 987 cm3
Výkon190 kW (258 k) při 3 400 ot./min.
Točivý moment550 Nm při 1 400 - 3 200 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 249 kg
Akcelerace 0-100 km/h7,9 s
Maximální rychlost205 km/h
Spotřeba (kombinace)8,8 l/100 km
Objem palivové nádrže73 l
Kola a pneumatiky225/65 R17
Rozměry (délka/šířka/výška)5 340/1 920/1 819 mm
Rozvor3 150 mm
Ložná plocha, nosnost2,466 m2, 1 001 kg
Hmotnost přívěsu brzděného/nebrzděného3 500/750 kg
Načítám