Článek
Tohle auto je už nějaká ta léta symbolem nadstandardních přepravních služeb. Véčka využívají třeba luxusní hotely k dopravě hostů na letiště nebo světové festivaly k přepravě rozjuchaných kapel uprostřed turné. My nejsme ani jedno z toho, ale přesto jsme měli možnost se tímhle Mercedesem pár dní vozit. A níže se dozvíte, jaké to bylo.
Třída V prošla v loňském roce faceliftem. Na první pohled byste si ho nejspíš ani nevšimli, z hlediska vzhledu totiž došlo jen ke kosmetickým úpravám. Pocitově je možná příď trochu robustnější než u předchůdce, lehce přepracován byl přední nárazník a maska chladiče. Nové jsou také chytré full-LED světlomety, které umí vykrývat ostatní účastníky provozu. To důležitější se událo pod kapotou. O tom ale až později.
Snazší přelézt, než obejít
Námi testovaný vůz byl sedmimístný a v nejdelší XL variantě karoserie, kdy auto měří na délku více než 5,3 metru. Vpředu najdeme dvě sedadla, v prostřední řadě tři a v zadní opět dvě. I tak ale nepřijdete o zavazadlový prostor, který i v sedmimístném uspořádání činí 1 410 litrů.
Interiér se příliš neliší od osobních modelů značky, nechybí přehledný displej infotainmentu o úhlopříčce 10,25”, joystick na středovém panelu nebo typické mercedesácké kruhové výdechy klimatizace. To vše zabalené v kvalitních materiálech a vkusném zpracování, jak se na stuttgartskou značku sluší a patří. Jediným rozdílem v kabině oproti osobním vozům od Mercedesu je tak vyšší posez, který je s dodávkami zkrátka neodmyslitelně spjatý.
Pohodlí pro posádku především
Každý z cestujících má ve Véčku dostatek prostoru, a to nehledě na to, na kterém sedadle sedí. Je to přece „first class“. A když jsme u toho sezení – sedadla jsou pohodlná, kožená a vpředu disponují kromě vyhřívání také praktickým odvětráváním. Příjemnou atmosféru pak dokresluje výborně hrající audio systém Burmester.
Výbavový stupeň Avantgarde, v našem voze doplněný ještě o pořádnou řádku příplatků (dohromady za neuvěřitelných 667 627 Kč), přináší řidiči i posádce příjemný luxus a pohodlí. Nejde o žádné opulentní výstřelky, interiér je ale příjemným místem k žití a věříme, že se uvnitř téhle dodávky dá strávit opravdu hodně času na dlouhých cestách, aniž byste si chtěli prohnat hlavou kulku.
Příjemné jsou elektricky ovládané posuvné zadní dveře po obou stranách vozu, které snadno ovládáte tlačítky na palubní desce, a ušetří vám tak nemálo vystupování a nastupování. A navíc to dobře vypadá.
V čem V300d vyniká, je odhlučnění. Se zavřenýma očima byste snad ani nepoznali, že nejedete v osobáku, takový akustický komfort v kabině je. Slabý hluk se objevuje až ve vyšších dálničních rychlostech, na dodávku je ale stále na velmi dobré úrovni.
Pohodlí pak také přispívá podvozek Agility Control se selektivním přizpůsobováním tlumení stavu vozovky. Složitá technická věc, která ale v praxi kupodivu opravdu funguje. Jízda s ním je velmi pohodlná a podvozek skutečně zvládá skvěle odfiltrovat větší i menší nerovnosti, které se vám za jízdy připletou do cesty.
A nebyl by to Mercedes, kdyby chyběla bohatá nabídka bezpečnostních systémů. Kromě těch standardnějších, jako je nouzové brzdění či systém detekce únavy, nechybějí ani takové fíčury, jako je třeba asistent vyrovnávání bočního větru. Co nám naopak v luxusní dodávce chybělo, byl adaptivní tempomat a také bezklíčkový přístup, který je u vozů vyšší třídy dnes již standardem. Skvělá je 360° kamera, která se u dodávek naopak příliš často nevidí. Ta, vzhledem k velikosti auta, dává obrovský smysl a výrazně usnadňuje parkování.
Je to tedy víc dodávka, nebo osobák?
Věřte nevěřte, ovládání více než pětimetrového kolosu je stejně snadné jako u osobáku, jen je potřeba mít na paměti větší rozměry, a to zejména při manévrování ve městě či při parkování. Rozměry a hmotnost Véčka jsou pak také pochopitelně cítit v rychleji projížděných zatáčkách, naklánění karoserie ale je na dodávkové poměry na velmi přijatelné úrovni. Na světě tak snad neexistuje dodávka, která by se ovládala tak snadno, přirozeně a lehce jako nové Véčko od Mercedesu.
Šestiválec je mrtvý, ať žije čtyřválec
Hodně diskutovanou změnou, kterou loňský facelift přinesl, je absence šestiválce pod kapotou. Nově si už musíme vystačit jen s dieselovým čtyřválcem o objemu dva litry. A nutno říct, že to Véčku nijak neuškodilo. Nyní jsou tedy na výběr dvě motorizace – slabší V250d s výkonem 140 kW (190 koní) a silnější V300d o výkonu 176 kW (239 koní).
Námi testovaný automobil měl pod kapotou silnější nový dvoulitr o výkonu 176 kW a točivém momentu 500 Nm (krátkodobě při plné zátěži umí až 530 Nm). Nese označení OM 654 a vychází z původní jednotky OM 651 o objemu 2,2 litru. Síly má ovšem navzdory downsizingu dost. Jezdit s dodávkou s necelými 240 koňmi pod kapotou je zkrátka radost. Auto je hbité, kultivované, zrychluje stejně ochotně jako osobák (což dokládá akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy, v případě zadokolky dokonce za 7,9 sekundy) a ovládá se také tak snadno.
A výkon se u luxusní dodávky zkrátka hodí. Ptáte se proč? Ono si zkuste dovnitř nacpat celou kapelu i s aparaturou obsahující těžká komba a vyrazit s nimi na koncert kamsi do kopců. Aha, už víte? Nikdo nechce zpruzelé rockové hvězdě s kocovinou vysvětlovat, že v cíli nedokážete být dřív, protože zkrátka s naloženou dodávkou v kopci nepředjedete ani kamion. Tady se toho ale bát rozhodně nemusíte.
Doslova skvělá je devítistupňová automatická převodovka 9G-Tronic, která řadí velmi hladce a výborně pracuje s vysokým točivým momentem motoru, nijak přehnaně tedy nepodřazuje. Příjemným překvapením pak byla kombinovaná spotřeba, která se během týdenního testu pohybovala někde mezi osmi a devíti litry na sto kilometrů, což není na dodávku s apetitem osobáku vůbec špatná hodnota.
Proč zrovna Mercedes?
Odpověď je jednoduchá. Pěkných a dobře vybavených dodávek na trhu není mnoho, ale jsou. Například nedávný test Multivanu T6.1 ukázal, že i konkurence z Wolfsburgu dokáže nabídnout velkou míru výbavy a pohodlí v pěkném obalu. Komfort a jízdní vlastnosti srovnatelné s osobními vozy ale dokáže v tomto segmentu nakonec nabídnout jen jeden hráč. A ten vozí třícípou hvězdu na kapotě.
Vůz Mercedes-Benz třídy V lze pořídit od 1 274 981 korun. Námi testovaná vrcholná motorizace označená V300d začíná na 1 340 000 Kč, bohatá příplatková výbava pak vyšplhala konečnou cenu testovaného vozu až na 2 007 627 Kč. Hodně peněz, to ano. Ale můžete s ním vozit opravdu kohokoliv, od papeže až po Madonnu.
Technické údaje | |
---|---|
Motor | vznětový čtyřválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 951 cm3 |
Výkon | 176 kW (239 koní) při 4 200 ot./min. |
Točivý moment | 500 Nm při 1 600 až 2 400 ot./min. |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Převodovka | devítistupňová automatická |
Pohon | všech kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 800 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,5 sekundy |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Spotřeba (kombinovaná) | 8,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 70 litrů |
Kola a pneumatiky | 245/45 R19 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 5 370/1 928/1 908 mm |
Rozvor | 3 430 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 1 410 až 5 010 litrů |