Hlavní obsah

Mercedes-Benz třídy A vs Audi A2 – Souboj malých premiantů

Foto: Redakce Garáž.cz

Automobilová historie zažila spoustu řevnivosti a soupeření, ale mnohokrát se potkali na trhu tak vyrovnaní silní soupeři, že si šli přímo po krku. A to tak ostře, že by to zahanbilo i slavné bitky fanoušků Sparty a Slavie. V šestém dílu seriálu Legendární souboje se podíváme na útok Mercedesu a Audi na trh prémiových hatchbacků.

Článek

Na konci minulého tisíciletí si prémiové německé automobilky začaly uvědomovat, že jejich jedinou nadějí na přežití je větší šířka produktové nabídky (a objem výroby), a tak začaly svá auta nejen nafukovat a zvyšovat, ale také zmenšovat – protože i do města na nákupy můžete vyrazit důstojně v luxusu. První s tím nápadem přišel Mercedes, rival od Audi dorazil jen s mírným zpožděním (BMW raději vsadilo na velké SUV). Schylovalo se k velké bitvě s divokým průběhem a naprosto nečekaným koncem…

Jak to všechno začalo

Představa o prémiovém autě byl do té doby velký sedan se spoustou chromu zvenku a lány kůže a dřeva uvnitř. To se mělo změnit, když Mercedes v roce 1994 potvrdil svůj první kompaktní vůz (o dekádu dřív tak udělali bestseller z menší 190E, tak proč nezamířit ještě níž?). Audi rychle zareagovalo vývojem vlastního konkurenta, ale ve chvíli, kdy Mercedes třídy A přicházel na trh, mělo Audi hotový teprve koncept. Už tehdy však bylo jasné, že i přes určitou podobnost ta dvě auta nemohou být odlišnější.

Foto: Redakce Garáž.cz

První prémiové kompakty slibovaly komfort i praktičnost

Každý jinou cestou

Obě automobilky moc dobře věděly, že když vstupují do masového sektoru, musí se odlišit od všech ostatních, aby mohly za svá auta chtít prémiovou částku. Mercedes uvedený na trh v roce 1997 vsadil na koncept podobný MPV – jednoprostorová karoserie s minimálními převisy a maximálním rozvorem pro co nejvíce prostoru pro posádku. Fungovalo to skvěle, první A-Klasse (generace W168) byla o půl metru kratší než tehdejší Golf a přitom se do jeho vysoce variabilního interiéru stejně pohodlně vměstnali čtyři pasažéři. Mercedes využil revoluční sendvičovou strukturu podlahy, která zajistila vysokou bezpečnost posádky (motor vpředu se při nárazu „ponořil“ pod úroveň podlahy, a neohrozil tak řidiče ani spolujezdce) a nízkou hmotnost (o metrák nižší než tehdejší Golf). Velmi chytré!

Audi však bylo ještě chytřejší, dva roky zpoždění využilo k přípravě ještě radikálnějšího konceptu. Karoserie byla také koncipována velkoprostorově, ale celá byla vyrobena z hliníku – jako jediné Audi po superluxusním a superdrahém A8. Díky tomu A2 vážila pod 900 kilo, tedy ještě o 150 kilo méně než už tak lehký Mercedes. O pohon se tak mohly starat malé tříválce (benzinové i dieselové), což spolu s aerodynamicky velmi účinnou karoserií srazilo spotřebu až k hranici 3 l/100 km!

Přicházejí problémy

Jenže oba první kompaktní premianti zažili hned po představení těžké časy. Pro Mercedes to byla srážka s losem – tradiční severský test bezpečnosti jízdních vlastností skončil pro třídu A velkou ostudou, když naprosto nezvládla vyhýbací manévr a při slalomu málem udělala kotrmelec. Za všechno mohla sendvičová podlaha, kvůli níž bylo auto asi o 15 cm vyšší než konkurenti – vyšší těžiště pak zásadně ovlivnilo jízdní vlastnosti. Mercedes rychle zareagoval přepracováním podvozku a integrováním kontroly stability ESP, což problém vyřešilo, ale škoda již byla napáchána – Mercedes třídy A dostal cejch nebezpečného auta.

Audi A2 bylo daleko lepším autem, ale i ono mělo své problémy. Jeho futuristická karoserie byla možná aerodynamicky účinná (hodnota součinitele odporu vzduchu byla špičkových 0,25!), jenže nebyla nijak pěkná na pohled. Ani slabé a hlučné tříválce pod kapotou zákazníky nijak nelákaly, zvlášť ne za prémiovou cenu – A2 se prodávalo zhruba o polovinu dráž než tehdejší Golf.

Kdo je vítěz ?

Koho byste si tipli – Mercedes s pošramocenou pověstí, nebo pokrokové, ale drahé Audi? Možná měly na trhu propadnout oba (a po nich i BMW řady 1 z roku 2004, které bylo méně prostorné, praktické a pohodlné než Golf, a přitom mnohem dražší). Ale přízeň zákazníků se přiklonila k Mercedesu třídy A, kterého se nakonec v první generaci prodalo přes milion kusů (a úspěšně se prodává dodnes již ve své čtvrté, podstatně konvenčnější generaci), oproti tomu Audi A2 vzniklo v pouhých 176 tisících exemplářích. Audi jednoznačně předběhlo svou dobu – bylo zaměřené na ekologii v době, kdy to zákazníkům bylo ještě úplně ukradené. Dnes by se lidé o takové Audi nejspíš poprali (což však automobilku nezajímá a raději prodává předražené Polo a překvapivě ani s tím neslaví velké úspěchy). Vítězem této bitvy je tedy jednoznačně Mercedes.

Který z prémiových kompaktů se vám líbí víc?
Mercedes-Benz třídy A
60,1 %
Audi A2
39,9 %
Celkem hlasovalo 552 čtenářů.
Načítám