Článek
Devadesátá léta znamenala renesanci otevřených roadsterů. Do tradičního segmentu pro nadšence do sportovní jízdy se najednou pustily i prestižní značky. Výsledkem práce Mercedesu byl malý otevřený model SLK, který na trh dorazil v roce 1996 a vyráběl se v Brémách pod kódovým označením R170. Zkratkovitý název se dá rozklíčovat lehce: S jako Sportlich, tedy sportovní, L jako Leicht, tedy lehký a K jako Kurz, tedy krátký. V zásadě se totiž jednalo o malý a levnější doplněk k luxusnímu kabrioletu SL.
Pokud něco nemůžu Mercedesu upřít, je to nádherný design, který stvořili Michael Mauer a Murat Günak. Při představení 22. dubna 1996 jej automobilka prezentovala jako moderní reinkarnaci typu 190SL. Stejně jako ten, má i SLK čtyřválcový motor a stejný rozvor 2 400 milimetrů (stejně měl i model 300SL, na který zase odkazuje to dvojité vyboulení na kapotě). Celkově je ale SLK maličké a hodně krátké. Jelikož se dnes již špatně shání přední světla, má i tento kousek vyměněné paraboly za ty s tmavým podkladem, ale sluší mu podle mne více než původní stříbrné. Celkové tvary se mi ale opravdu dodnes líbí, první SLK stárne velmi pomalu a s grácií, asi jako George Clooney.
V malém dvousedadlovém roadsteru nečeká přehršel místa asi nikdo, je ho tu tak akorát pro dva. A jelikož je to Mercedes-Benz, rozmazluje vás v precizním interiéru lepší výbava a kvalitní materiály. Očekávejte tedy elektrická okna (za příplatek byla i sedadla, ale tento kus má manuální), samostmívací zrcátko, duální klimatizaci (ta byla za příplatek na některých trzích, většina aut ji ale má), čtyři airbagy, ABS, ESP a litá kola. Trochu retro pocit tady ale mám, hlavně z černých plastových kontrolek na bočních displejích vedle bíle podbarvených budíků.
Pod pevnou střechou…
Celé je to ukryté pod kovovou elektro-hydraulicky ovládanou střechou. Její složení zabere 25 sekund, ale v kufru zabírá dost místa. Bez ní a s nasazenou větrnou clonou v autě není moc průvan. Obsah kufru od střechy odděluje roletka, ale žádný velký objem čekat nemůžete. Na dovolenou pro dva to naštěstí stačit bude.
Klasická koncepce s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol je pro malý roadster typická. Hlavní konkurent BMW Z3 to měl stejně, a právě s ním chtělo SLK nejčastěji soupeřit. Třetí do party, Audi TT, bylo předokolkou (nebo čtyřkolkou), ale Audi to vždycky zkoušelo trochu jinak.
Kompresor změní charakter auta
Model SLK stojí na upravené platformě z Céčka generace W202. V tomto autě je řadový čtyřválec M111 o objemu 2,3 litru s kompresorem a zlehka jdoucím pětistupňovým manuálem Getrag, který se už dříve objevil v běžném Céčku. Maximálních 190 koní je na hodnotě 5 300 otáček a mezi 2 500 a 4 800 najdete i 280 Nm točivého momentu. Už od nízkých otáček tak auto funguje skvěle, nabízí slušný lineární zátah a má i hezky jadrný zvuk od sportovního výfuku k němuž se občas přidá jekot kompresoru. Když si sundáte střechu, můžete si užívat tón ne nepodobný Bon Jovimu. Mne ale nejvíc baví ten charakter, který připomíná větší atmosférické motory.
Hmotnost 1 360 kilogramů není zase tak moc na otevřený roadster z té doby, navíc má přeplňovaná verze 230 širší kola vzadu, a jako všechny SLK i precizní řízení. To dohromady dělá z auta neuvěřitelně agilní hračku a stovka za 7,4 sekundy je pak jen malou třešničkou. Není divu, že jej magazín Car and Driver ocenil zařazením mezi deset nejlepších řidičských aut roku 1997. SLK je tam plným právem a překonalo i má očekávání, protože tak povedený sporťák jsem nečekal, spíš jen další lék na krizi středního věku. Naštěstí ale sportovní chování neznamená ztrátu jakéhokoliv komfortu, SLK je sice tužší, ale pořád velmi příjemné i na delší cesty.
Ani nástupce už se neprodává jako nový
Auto tohoto ražení vyráběla trojcípá hvězda až do loňského roku, kdy výroba skončila bez nástupce. Jen už se po plošném přejmenování modelů Mercedesu jmenovalo SLC, a to konkrétně od faceliftu generace R172 v roce 2016. To C znamená příbuznost s malým modelem C. První generace R170 se ale vytratila už v roce 2004, o čtyři roky dříve prošla faceliftem. Část techniky sdílela s CLK C208, později byl na stejné platformě postaven i Chrysler Crossfire. Z celkových 311 222 aut jich bylo 102 754 v této verzi 230 Kompressor. A ta je fakt skvělá, zábavná a hravá a k tomu navíc rychlá a nabízí vlastně všechno, co tradiční volba milovníků větru ve vlasech – Mazda MX-5. Jen má na rozdíl od ní hodně slušný výkon.
Obecně je SLK spolehlivé a hodně vydrží. Je totiž docela bytelně postavené. Právě motor 2.3 nemá žádnou výraznější slabinu (snad jen spotřebě kolem deseti litrů se může pár lidí smát, ale na kompresorem přeplňovaný motor to je vlastně dobrá hodnota) a i převodovka používaná napříč modelovu řadou netrpí neduhy. Pokud něco bude trápit majitele, tak to bude elektricky ovládaná kovová střecha a vzhledem k věku občas i koroze. Nebo se vám odrolí pogumovaný povrch plastových dílů v interiéru. Naštěstí díly nestojí majlant.
Rozpětí cen verze 230 s kompresorem mezi 30 tisíci a půl milionem dává tušit, že někteří prodejci si cení nízkého nájezdu a dobrého stavu svého auta. Zhruba kolem sto tisíc ale najdete slušné kousky, které vám v létě budou dělat radost a donutí vás přehodnotit pohled na tuto německou značku. Fakt, slibuju, i mne vrtá hlavou, zda se z MX-5 neposunout výkonově dál. Akorát SLK nemá ty mrkačky…
Mercedes-Benz 230SLK Kompressor R170 | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec |
Objem válců | 2295 cm3 |
Výkon | 142 kW (193 koní) při 5300 otáčkách |
Točivý moment | 280 Nm při 2500 otáčkách |
Pohotovostní hmotnost | 1 225 kg |
Maximální rychlost | 231 km/h |
Zrychlení 0–100 km/h | 7,6 sekundy |
Spotřeba paliva | 9,8 litru / 100 km (naměřená, kombinovaná) |
Cena na trhu | obvyklá cena leží v rozmezí 130–250 tisíc korun za průměrné exempláře |